توانمندسازی دانش‌آموزان دوره متوسطه در برابر آسیب‌های اجتماعی/ برگزاری دوره‌های آموزشی در 10 استان

رییس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی تربیت‌ مدرس برای توامندسازی دانش‌آموزان در حوزه آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

توامندسازی دانش‌آموزان دوره متوسطه در برابر آسیب‌های اجتماعی/ برگزاری دوره‌های آموزشی در 10 استانبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛کارگاه آموزش تربیت مدرس برای توامندسازی دانش‌آموزان دوره متوسطه با حضور محمدی معاون تربیت بدنی سلامت آموزش و پرورش تهران، قاسم منوچهری رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، حمید سران مشاوره دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در کانون مفتح امروز در حال برگزاری است.

در این مراسم منوچهری با بیان اینکه این کارگاه بنابر تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: موضوع با رویکرد محتوای آموزشی در مدارس متوسطه دوم دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: جمعیت هدف در این آموزش‌ها، کارکنان ، والدین و دانش‌آموزان هستند.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه برای مدرسان حق الزحمه عنوان کرد: سرفصل‌ها و عناوین آموزشی برای مدرسان متناسب با جمعیت هدف در نظر گرفته شده ارائه می‌شود.

ایجاد نهضتی گویا برای آشنایی با آسیب‌های اجتماعی
محمدی در این مراسم بیان کرد:‌چنین جلساتی منجر به ایجاد نهضتی پویا در آموزش و پرورش می‌شود.

وی افزود:‌ امروزه با بی‌تفاوتی جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی مواجه هستم که ضرورت آموزش‌ها در این راستا احساس می‌‍شود.

معاون تربیت بدنی سلامت آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه باید این دغدغه در این همه سطوح جامعه جاری باشد اظهار داشت: ضرورت تلاش برای ایجاد گفتمانی غالب در بدنه آموزش و پرورش احساس شده و لزوم اجرای آن باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدی گفت:‌ احساس خطر در جامعه نسبت به این آسیب‌ها وجود ندارد و این امر باید در حدی رواج یابد که با همدلی و حرکت مثبت افراد را برای جلوگیری از آن بسیج کرد.

وی با بیان اینکه توانمند سازی نیروها گامی مؤثری در بحث آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود عنوان کرد: امیدواریم هرچه زودتر شاهد تغییر و‌ تحول و حرکت سریع در این نهاد آموزشی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی باشیم، مسئله‌ای که تا به امروز نگاه منفعلانه‌ای به آن شده است.

محمدی عنوان کرد: چنین حرکت‌هایی در قشر عظیم دانشجویان موجب حرکت در مسیر صحیح آنها می‌شود.

بی‌حسی اجتماعی در مسئله آسیب‌های اجتماعی داریم
صرامی با تشکر از مسئولان آموزش و پرورش برای برگزاری چنین دوره‌هایی عنوان کرد: اجرای طرح توانمندسازی برای دانش‌آموزان مربیان و والدین در 12 استان کشور در دستور کار قرار گرفته که تهران دهمین استان آن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اجرای طرح ابتدا در قم به طور آزمایشی کلید خورد که پس از بررسی نقاط ضعف در قزوین بار دوم با اصلاح ضعف‌ها اجرا شد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر به اسامی استان‌های تحت پوشش این طرح اشاره کرده و گفت: استان مرکزی، آذربایجان‌غربی، کرمان، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان، لرستان، قم، قزوین، خراسان جنوبی و تهران جزء این طرح هستند و استان‌های خوزستان، گلستان مقصد بعدی آموزش‌ها محسوب می‌شود که در این راستا بالغ بر یک میلیون نفر معلم، دانش‌آموز و والدین تحت پوشش هستند.

وی اظهار داشت: خرده نظام‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی را برای ما رقم زده و به نوعی دچار بی‌حسی اجتماعی شده‌اند.

صرامی گفت: عدم انسجام اجتماعی خانواده و فرزندان به دلیل خرده نظام اجتماعی معیوب است علاوه بر این 51 دستگاه فرهنگی داریم که 40 مرکز بدون چشم‌انداز فعالیت می‌کنند در نتیجه تولیدات نامناسب مدارس و دانشگاه‌ها را ارائه می‌دهند.

وی  بیان کرد: این تفاوت جنبه منفی ندارد اما اگر خرده نظام اجتماعی صحیح عمل نکند این امر به گسست منفعلی منجر می‌شود و شاهد ظهور آسیب‌های اجتماعی می‌شویم.

صرامی نبود برنامه‌ استاندارد آموزشی متناسب با حجم تهدید آسیب‌های اجتماعی را از دیگر کمبود‌ها دانست و عنوان کرد: آمادگی نداشتن مسئولان و آحاد مردم برای تغییرات جامعه را شاهد هستیم و بدین ترتیب فقدان مهار آسیب‌ها ایجاد می‌شود.

وی یادآور شد: توجه به بحث اعتیاد مسئله‌ای که مقام معظم رهبری خود این معضل را مورد توجه قرار داده و آن را به عنوان اولین اولویت برای آسیب‌ها در کشور اعلام نمودند که البته برنامه‌هایی همچون توامندسازی نیروها گامی عملی در جهت توجه به این معضل اجتماعی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ferido.asir
۱۴:۴۴ ۰۹ دی ۱۳۹۵
مدرسه شهید مدافع حرم منطقه ۱۶ تهران با ۶ کلاس ۳۲نفره در متطقه جرم خیز جتوب تهران واقع شده نه معاون پرورشی داره نه مشاور قوی واقعا تمام داستانایی که میگید برای بالا شهری هاست و فقیران اصلا مهم نیستند فقط شعار
آخرین اخبار