اجرای طرح‌های بین‌المللی در آموزش و پرورش/ دانش‌آموزان آسیب‌دیده غربالگری می‌شوند

دانش‌آموزان در معرض خطر یا خطرپذیر یا آسیب دیده در مدارس با غربالگری و مکانیسم‌های خاص شناسایی و درمان می‌شوند.

پرویز افشار معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اقدامات این ستاد برای کاهش سو مصرف مواد در بین دانش آموزان اظهار داشت: مهمترین گروه هدف ستاد در بحث پیشگیری از مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان است.

وی افزود: طی دو سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در این زمینه اتفاق افتاده و در حقیقت این اقدامات از سطح مداخلات پایلوت به سطح مداخلات گسترده در سطح وزارت آموزش و پرورش در آمده است.

افشار ادامه داد: البته در گذشته برخی مداخلات در آموزش و پرورش انجام میشد اما هیچگاه پوشش پیشگیرانه بالاتر از 15 درصد نرفته بود.

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: البته طبق برنامه بین 40 تا 50 درصد گروه هدف را تحت پوشش قرار داده ایم.

وی اظهار داشت: اما مهم ترین اتفاقی که افتاده این است برای رسیدن به این هدف 40 تا 50 درصدی از معلمین استفاده دوگانه کرده ایم.

افشار در این باره افزود: معلمین علاوه بر برنامه های خود در طرح دروس تخصصی, درسنامه ای که در زمینه پیشگیری از مواد مخدر تدوین شده را به دانش آموزان در سه مقطع دوره ابتدایی, مقطع متوسطه دوره اول و دوم ارایه خواهند کرد.

وی در رابطه با این درسنامه ها گفت:  محتوای این کتابها با توجه به جنس مطلبی که باید به سنین مختلف منتقل شود با یکدیگر متفاوت است.

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد :این درسنامه تابستان امسال در پنجمین جشنواره نوجوان سالم رونمایی شد.

افشار افزود: توقع داریم با شروع این طرح پوشش سراسری 15 درصدی طرح به یکباره به 50 تا 70 درصد برسد.

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص طرح توانمندسازی دانش آموزان، معلمین و والدین که به صورت پابلوت در استان قم انجام شد، گفت: با اجرای موفقیت آمیز این طرح، امسال به همه استان ها تعمیم خواهد یافت.

وی در رابطه با ائتلاف ملی نماد در آموزش و پرورش نیز افزود: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان یا همان نماد طرحی است که با مشارکت وزارت بهداشت، وزارت رفاه، قوه قضاییه، بنیاد برکت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و اقداماتی همچون پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اعتیاد، سوء مصرف مواد، خودکشی، رفتارهای معارض، خشونت، بزه و دانش آموزان بدسرپرست در سطح وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.

افشار درخصوص شناسایی دانش آموزان در معرض خطر گفت: از سال گذشته دانش آموزان در معرض خطر یا خطرپذیر و یا آسیب دیده را با غربالگری و مکانیسم های خاص پیدا کرده و درمان می‌کنیم.

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: از طرح های پایلوت بین المللی که با مبانی فرهنگی ایرانی – اسلامی ما سازگار شده مثل طرح روی پای خودم و طرح خانه و مدرسه در سطح آموزش و پرورش درحال اجرا است.

وی بیان کرد: غربالگری و مداخلات زودرس در پیش دبستانی و دو سال اول دبستان از اقدامات مهمی است که در این زمینه آموزش در حال پیگیری است.

افشار دررابطه با طرح‌های جایگزین در آموزش و پرورش گفت: تفریحات جایگزین، جشنواره های ورزشی، جشنواره نوجوان سالم و فعالیت های فرهنگی ورزشی از اقداماتی به شمار می‌رود که در حال اجرا است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار