یار مهربانی که در مدارس مهجور مانده است/ کتابداران در انتظار گشایش شرایط

کتاب و کتاب‌خوانی معضلی است که گره کور آن به دست آموزش و پرورش باز می شود اما در این نهاد آموزشی هم بعضاً شاهد بی‌مهری‌هایی نسبت به این یار مهربان هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب و کتابخوانی معضلی دیرینه اما همچنان پابرجا در جامعه محسوب می‌شود که همیشه بهانه‌های مختلفی برای غفلت از آن همچون کیفیت پایین کتاب، قیمت بالای آن، ورود رسانه های متعدد به عنوان جایگزین، نبود فرصت کافی برای مطالعه و مواردی از این دست برای این مشکل مطرح می شود که هیچکدام چاره‌ای جز نهادینه کردن اهمیت کتاب و کتابخوانی در میان افراد جامعه ندارد.

زنگ خطر پایین بودن سرانه کتاب در کشور مدت‌ها است به صدا درآمده هر چند هنوز راه حلی قطعی برای آن اما بسیاری ریشه عادت به کتابخوانی را در آموزش و پرورش جست‌وجو می‌کنند و آن را بستری مناسب برای درمان قطعی و اصولی این کمبود کشور می‌دانند.

تراژدی تلخ سرانه مطالعه در کشور
آمار متفاوتی از سرانه مطالعه ایرانیان مطرح شده که وجه مشترک همه آنها پایین بودن این سرانه است آن هم در سرزمینی که داعی فرهنگ و اصالت به شما رفته و از سالیان دور میدان فعالیت مراکز فرهنگی و علمی در آن شلوغ بوده است.

نتایج تحقیقات در خصوص میزان مطالعه کشورها طی یک هفته به ازای هر فرد نشان می دهد که چین هشت ساعت ، فیلیپین هفت ساعت و 45 دقیقه، مصر هفت ساعت و نیم، سوئد شش ساعت و 54 دقیقه، آلمان پنج ساعت و 42 دقیقه، ژاپن چهار ساعت و شش دقیقه مطالعه را در برنامه زندگی خود قرار داده اند و در ایران ساعات مطرح شده کمتر از این حد بوده لذا باید چاره اندیشی بنیادی برای آن اتخاذ شود.

بی مهری آموزش و پرورش به متولیان کتابخانه های مدارس
با وجودی که آموزش و پرورش به عنوان نهادی تاثیرگذار درامر تعلیم و تربیت به شمار می رود اما گاه سایه مشکلات مالی چنان بر پیکره آن  افکنده می شود که بسیاری از نیازهای آن رو به فراموشی می رود.

حذف کتابدار به بهانه مشکلات مالی و سیاست های انقباضی در این نهاد آموزشی چند صباحی است که دامنه فعالیت کتابخانه ها را محدود کرده است و احیای مجدد این همچنان در سردرگمی و ابهام است.

علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش در خصوص احیای این پست در آموزش و پرورش گفت: با توجه به شرایبط هدف اصلی بازنگه داشتن کتابخانه های مدارس است که با جایگزینی دانش آموزانی به عنوان کتابیار د این امر موفق ظاهر شدیم.

مهدی علی اکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: اکنون بیش از 130 هزار دانش‌آموز به عنوان کتاب‌یار در مدارس فعالیت‌ می‌کنند و تا حدی خدمات مربوط به کتابداران را برای سایر دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه کتاب‌یاران نقش مثبتی در ارائه خدمات به کتا‌خانه‌های مدارس دارند اما قطعا نمی‌توانند جایگزینی همه جانبه برای کتابداران باشند، افزود: کتابدار به عنوان فردی متخصص در عرصه کتابداری و اطلاع‌رسانی می‌تواند دانش‌آموزان را به مسیر صحیح مطالعه، انتخاب مناسب کتاب و چگونگی جمع‌آوری اطلاعات سوق دهد.
 
افزایش تعداد کتابخانه‌ها در دولت تدبیر و امید
در حالی که تعداد پست کتابدار از مدارس حذف شده و به تبع آن کیفیت ارائه خدمات کتابخانه ای به دانش آموزان کاهش یافته اما شاهد افزایش کتابخانه ها طی سه سال فعالیت کابینه تدبیر و امید هستیم.

در این  راستا علی اکبرزاده بیان کرد: تعداد کتابخانه های مدارس قبلا 41 هزار واحد بود اما طی سه سال گذشته از عمر دولت تدبیر و امید این تعداد به 60 هزار واحد افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: هم اکنون 120 میلیون جلد کتاب در کتابخانه های مدارس کشور داریم اما کتاب یک کالای تاریخ دار است و باید حمایت های کافی برای به روز نگه داشتن کتابخانه ها صورت بگیرد.

حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی پیشین وزارت آموزش و پرورش به نیز به افزایش سرانه تعداد کتاب های غیر درسی از 3 به 10 جلد اشاره داشت و گفت: این مساله برای اولین در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

وی هم چنین از تجهیز 3 هزار کتابخانه مدارس ابتدایی روستایی خبر داد و عنوان کرد: تا پایان امسال این تعداد مدرسه با همکاری خیرین فرهنگی مجهز می‌شوند.

وعده و وعیدهایی که در نطفه خفه مانده‌اند
همواره صحبت از ارتقای جایگاه کتاب و کتاب خوانی در عرصه های مختلف جامعه و به ویژه آموزش و پرورش این نهاد آموزشی مشاهده می شود اما در عمل سایه سنگینی غفلت و بی توچهی به پست های مرتبط با این امر به چشم می خورد که تنها چاره آن دادن وعده هایی است که هنوز محقق نشده است.

24 آبان ماه آغاز هفته کتاب و کتاب خوانی فرصتی است تا به کمبودها و چالش های پیش روی این امر نگاه جدی تر شود.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار