کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

کنوانسیون‌های بین‌المللی هرگونه تصمیم‌گیری درباره افغانستان بدون حضور نماینده این کشور را ردمی‌کند

عضو بنیاد علمی فرهنگی کوثر افغانستان گفت: نماینده افغانستان باید در هر نشستی که در رابطه با این کشور برگزار می‌شود حضور داشته و یا حداقل موافقت قبلی دولت نسبت به موضوع جلب شده باشد.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان مطرح کرد
«سید وحید ظهوری حسینی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره نشست سه جانبه‌ای که امروز در مسکو برگزار می‌شود با بیان اینکه تدارک چنین نشست‌هایی طبق حقوق بین‌الملل منافعی را برای برگزار کنندگان آن دربر دارد، اظهارداشت: در نشست‌ مسکو سه کشور روسیه، پاکستان و چین گرده هم می‌آیند و می‌خواهند تصمیماتی را درباره افغانستان بگیرند و این در حالی است که از کشور افغانستان نماینده‌ای در جلسه حضور ندارد که ضوابط بین‌المللی چنین نشست‌هایی را دخالت در امور کشورها تلقی می‌کند و قطعا نتایج مثبتی در بر نخواهد داشت.

عضو بنیاد علمی فرهنگی کوثر افغانستان افزود: نشستی که در رابطه با افغانستان برگزار می‌شود باید نماینده این کشور در آن نشست حضور داشته باشد و یا حداقل موافقت قبلی افغانستان نسبت به این موضوع جلب شده باشد.

وی با بیان اینکه افغانستان به لحاظ سیاسی با کشور پاکستان در تخاصم است و امروز پاکستان در این گفتگوها حضور دارد، گفت: روسیه و کشورهایی که به نوعی امروز با افغانستان دوستی دارند نباید زیربار نشست‌های این چنینی بروند.

ظهوری حسینی با تاکید بر اینکه مردم مسلمان افغانستان به هیچ وجه حضور نیروهای خارجی را برنمی‌تابند و زیر بار زور و فشار کشورهای دیگر نخواهند رفت، بیان داشت: در دهه‌های گذشته علی‌رغم جنگ و مشکلاتی که برای این کشور به وجود آمده مردم ثابت کردند که دین‌مدار و دشمن‌ستیز هستند و اگر کشورهای مداخله‌گر مردم افغانستان را به حال خود بگذارند آنها بهتر می‌توانند در مورد منافع خود تصمیم بگیرند.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: امروز کشورهایی مانند قطر، امارات و عربستان با هماهنگی همدیگر برای نفوذ فکری و دفاع از نیروها و طرفداران خودشان تلاش می‌کنند، این در حالی است که باید ضوابط بین‌المللی نسبت به این مسائل اعمال شود و حقوق بین‌الملل و شرایط کنوانسیونهایی که در ژنو مطرح است در رابطه با دخالت در امور افغانستان اعمال شود تا جلوی اینچنین برنامه‌هایی گرفته شود.

ظهوری حسینی با تاکید بر اینکه گروه‌هایی با نام داعش در افغانستان فعالیت‌ می‌کنند که از بیرون به افغانستان تحمیل شده‌اند و اکثرا فراملی هستند، گفت: طالبان در واقع با توجه به شرایطی که در افغانستان وجود دارد، به نوعی نیروهای بومی محسوب می‌شوند و اینها حامیانی مثل عربستان و گروههای سلفی‌گری مانند پاکستان داشتند. آمریکایی‌ها هم به نوعی به اینها کمک می‌کردند.

عضو بنیاد علمی فرهنگی کوثر افغانستان خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر باید بدانند که اهدافی که در افغانستان دنبال می‌کنند توسط طالبان به دست نمی‌آید و امروز  به خاطر تقابلی که بین داعش و طالبان در افغانستان بوجود آمده و طالبان احساس می‌کند منافعش از سوی داعش به خطر افتاده اینها از خود انعطاف نشان می‌دهند و این امر هم به دلیل چند صدایی است که در داخل طالبان بوجود آمده لذا طالبانی که بومی هستند و منافع کشور را برای خود می‌دانند سعی دارند حساب خود را از داعش جدا کرده و خود را در دل مردم جای دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.