در گفتگوی باشگاه خبرنگاران با سفیر سابق ایران در کابل مطرح شد

اصل «تروریسم» نباید در پرچمداری از صلح افغانستان نادیده گرفته شود

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران گفت: وقتی همه پرچم مبارزه با تروریسم برمی‌دارند، قطعا چیزی که مغفول می‌مانند خود موضوع تروریسم است.

اصل «تروریسم» نباید در پرچمداری از صلح افغانستان نادیده گرفته شود
«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر سابق ایران در کابل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران ؛ درباره برگزاری نشست‌های بین‌المللی با محوریت افغانستان گفت: معتقدیم هر نوع پادرمیانی و گفت‌وگو در مورد افغانستان باید با حضور یا موافقت دولت این کشور صورت بگیرد و این قابل درک نیست که نشستی برای صلح انجام شود و دولت کابل در آن حضور نداشته باشد! این چنین نشست‌هایی فرجام مناسبی برای رسیدن به صلح در بر نخواهد داشت.

این دیپلمات ایرانی با تاکید بر اینکه طالبان اکنون یک مجموعه متحد و منسجم نیست، اظهارداشت: بنابراین هر نوع اظهار نظر و بیانه از سوی این گروه نمی‌تواند به عنوان موضع یک‌پارچه طالبان تلقی شود و نامشخص بودن هویت این جریان که در صحنه افغانستان به ایجاد ناامنی می‌پردازد، باید مورد توجه قرار گیرد.

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هرگونه نشستی که درباره صلح با طالبان برگزار می‌شود ابتدا باید شفاف شود که منظور کدام طالبان است و با کدام گروه قرار است مذاکره‌ای صورت گیرد، تصریح کرد: در چنین گفتگوهایی باید مشخص شود  که اینها چه موضع ایجابی برای شکل دهی صلح و مشارکت در قدرت دارند. وقتی همه پرچم مبارزه با تروریسم برمی‌دارند، قطعا چیزی که مغفول می‌مانند خود موضوع تروریسم است. ما می‌بینیم که آمریکایی‌ها ادعای مبارزه با تروریسم را دارند، شرقی‌ها و غربی‌ها هم همین را می‌گویند؛ اما در اصل هرکدام از اینها طرف یکی از جریان‌های بی‌ثبات کننده جامعه هستند.

اضافه می‌شود نشست سه جانبه‌ موسوم به نشست مسکو هفته گذشته به میزبانی روسیه و حضور پاکستان و چین با موضوع امنیت افغانستان برگزار شد، که با واکنش زیادی از سوی روشنفکران و سیاسیون افغانستان مواجه شد.

«سید وحید ظهوری حسینی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در این باره گفت: سه کشور روسیه، پاکستان و چین گرده هم آمدند و تصمیماتی را درباره افغانستان گرفتند در حالی که نماینده‌ای از افغانستان در جلسه حضور نداشت به طور یقین ضوابط بین‌المللی چنین نشست‌هایی را دخالت در امور کشورها تلقی می‌کند. عضو بنیاد علمی فرهنگی کوثر افغانستان با تاکید بر اینکه مردم مسلمان افغانستان به هیچ وجه حضور نیروهای خارجی را برنمی‌تابند و زیر بار زور و فشار کشورهای دیگر نخواهند رفت، بیان داشت: در دهه‌های گذشته علی‌رغم جنگ و مشکلاتی که برای این کشور به وجود آمده مردم ثابت کردند که دین‌مدار و دشمن‌ستیز هستند و اگر کشورهای مداخله‌گر مردم افغانستان را به حال خود بگذارند آنها بهتر می‌توانند در مورد منافع خود تصمیم بگیرند.

بر همین اساس نمایندگان پارلمان افغانستان نیز با تصریح این مسأله که هدف نشست مسکو تضعیف دولت افغانستان و مشروعیت دادن به طالبان بود، خاطرنشان کردند: نمایندگان ملت افغانستان از پیامد مذاکرات مسکو ابراز نگرانی می‌کنند و تصریح می‌کنند دولت افغانستان در میز مذاکراتی که در مورد افغانستان برگزار می‌شود، حضور ندارد و این نشان از ضعف دیپلماسی یک دولت است؛ در حالی که با کشورهای منطقه باید روابط خوبی می داشت؛ اما در چنین نشست های کنار گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار