رئیس‌جمهور افغانستان جایگزین وزیران ردصلاحیت شده را به مجلس معرفی می‌کند

مشاور رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد: اشرف غنی پس از پایان تعطیلات زمستانی مجلس نمایندگان، وزیران پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند.

رئیس‌جمهور افغانستان جایگزین وزیران ردصلاحیت شده را به مجلس معرفی می کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نبی مصداق یکی از مشاوران رئیس جمهوری افغانستان روز دوشنبه به رسانه های این کشور اعلام کرد که «محمد اشرف غنی» پس بازگشت اعضای مجلس از تعطیلات زمستانی هفت وزیر جایگزین را به مجلس معرفی خواهد کرد.

تعطیلات زمستانی مجلس نمایندگان افغانستان از اول بهمن اغاز می شود و پانزدهم اسفند به پایان می رسد.

نزدیک به 40 روز پیش مجلس نمایندگان افغانستان هفت وزیر کابینه دولت وحدت ملی را به دلیل آنچه که «ناتوانی در هزینه کردن 70 درصد بودجه وزارتخانه های خود» عنوان شد، استیضاح کرد و رای به سلب صلاحیت آنان داد.

رد صلاحیت این هفت وزیر به یک جنجال و مناقشه در محافل سیاسی و رسانه های افغانستان تبدیل شد و عده ای از مقام های دولتی این اقدام مجلس را مغایر با روح قانون اساسی این کشور دانستند.

رئیس جمهوری افغانستان سلب صلاحیت جمعی وزیران را اقدامی نادرست و خلاف قانون دانست و این موضوع را به دادگاه عالی این کشور ارجاع داد و از این دادگاه خواست تا نظر و تفسیر خود را از ماده 92 قانون اساسی در باره اختیار مجلس نمایندگان برای استیضاح وزیران، اعلام کند.

ریاست جمهوری افغانستان هم گفته است که تاکنون نظر دادگاه عالی به آنان ابلاغ نشده، اما برخی از اعضای مجلس ادعا کرده اند که این دادگاه، به نفع مجلس رأی داده و سلب صلاحیت وزیران کابینه دولت وحدت ملی را به جز در باره «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه، تائید کرده است.

وزیران امور خارجه، آموزش عالی، آموزش و پرورش، راه، حمل و نقل و هوانوردی، مخابرات و فنآوری اطلاعات و وزارت کار و امور اجتماعی وزیران رد صلاحیت شده هیات وزیران دولت وحدت ملی هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.