همكاری ايران و افغانستان در حوزه آموزش و پرورش توسعه می‌یابد

رایزن فرهنگی ایران با ریيس معارف شهر کابل ديدار و بر گسترش همكاری بين دو كشور در حوزه آموزش و پرورش تاكيد كرد.

همكاری ايران و افغانستان در حوزه آموزش و پرورش توسعه می‌یابدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، رضا ملكی رایزن فرهنگی ایران در افغانستان با منصور ریيس معارف شهر کابل ديدار و بر گسترش همكاری بين دو كشور در حوزه آموزش و پرورش تاكيد كرد.

در اين ديدار رایزن فرهنگی ایران با تاكيد بر گسترش روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف فرهنگی گفت: كارگاه‌های آموزشی با حضور مدیران و معلمین مکاتب تشکیل و با همکاری اساتید مجرب ایرانی در افغانستان برگزار شود و بعد از پایان اين دوره‌های آموزشی، نمایندگانی از هر دوره براي کسب آموزش‌های تکمیلی به ایران اعزام شوند.

وي همچنین برای گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور خواستار امضای تفاهم‌نامه همکاری در سطح وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران شد.

در رضا ملکی در بخش ديگری از سخنانش توانمندی جمهوری اسلامی ایران را قدرت و اقتدار اسلام خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران هر چه دارد از اسلام است و این قدرتِ ملت و قدرتِ اسلام است که امروزه باعث افتخار تمام مسلمانان شده است.

رايزن فرهنگی ایران با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر، این ایام را ایام‌الله توصیف کرد و گفت: حاصل انقلاب جمهوری اسلامی ایران استقلال، آزادی و کوتاه شدن دست استکبار جهانی به ویژه آمریکا از سلطه بر یک کشور اسلامی و سایر مسلمانان جهان است.

وی همچنین گفت: ایران از آغاز انقلاب تا امروز تحت تحریم قرار داشته است؛ اما با مجاهدت، زحمات و تلاش‌های دانشمندان خود، امروزه در بسیاریِ از علوم و تکنولوژی‌های روز دنیا جزو ده کشور و حتی در مواردی جزو هفت کشور برتر جهان است.

رایزن فرهنگی ایران در افغانستان تمام پیشرفت‌های ایران را حاصل اتکال به خدا، انقلاب اسلامی و خود باوری مردم دانست.

منصور، ريیس معارف شهر کابل نيز در اين ديدار از زحمات رایزن فرهنگی ایران در افغانستان قدردانی کرد و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه رشد و تقویت علم و فرهنگ در افغانستان را مؤثر خواند.

منصور، صحبت‌هایش را با اشاره به سفری که چندی پیش به همراه یک هیأت 20 نفره از مدیران مدارس ولایت کابل به ایران داشت، ادامه داد و با تأکید بر مشترکات افغانستان و ایران گفت: مشترکات این دو کشور چنان است که در روزهای سکونتم در ایران حس می‌کردم در افغانستان هستم.

ريیس معارف شهر کابل همچنین از پيگيري براي امضای تفاهم‌نامه بين دو كشور در امر آموزش سخن گفت و خاطر نشان کرد که درخواست امضای تفاهم‌نامه به وزارت معارف افغانستان ارسال شده است.

منصور همچنین گفت: بعد از برگشت از جمهوری اسلامی ایران با تشکیل یک کمیته بیست نفره، نظریات، پیشنهادات و نکاتی مربوط به همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران را گردآوري كرده و به وزارت معارف تحويل داده‌ام.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به دیدار با بزرگان و شخصیت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: خیلی‌ها می‌خواهند ایران و افغانستان روابط خوبی نداشته باشند؛ اما ما به این بدخواهان جواب دندان‌شکن می‌دهیم و می‌گویم این دو ملت عظیم، هیچگاه از یکدیگر جدا نخواهند بود.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار