رمضانی بونش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

روسیه به دنبال ایفای نقش فعال در افغانستان است/ نارضایتی کابل از عدم حضور ایران در مذاکرات صلح

کارشناس مسائل افغانستان گفت: روسیه با ترتیب دادن نشست با چین و پاکستان به دنبال ایفای نقش فعال در مذاکرات است.

روسیه به دنبال ایفای نقش فعال در افغانستان است/ نارضایتی کابل از عدم حضور ایران در مذاکرات صلحفرزاد رمضانی‌بونش کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگارارن، درباره اهداف مسکو در برگزاری نشست سه جانبه با چین و روسیه که قرار است فردا (7 دی) در سطح معاونان وزرای امور خارجه برگزار شود، اظهارداشت: بعد از ناکامی نشست‌های چهار جانبه برای برقراری صلح در افغانستان اکنون روسیه، چین و پاکستان به دنبال فرمولی قابل اجرا در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه در گذشته گروه چهارجانبه صلح افغانستان پنج نشست برگزار کرد که هیچگونه خروجی در بر نداشت، تصریح کرد: اتفاق‌هایی مانند کشته شدن رهبر سابق طالبان افغانستان باعث متوقف شدن روند مذاکرات صلح شد و اکنون روسیه با ترتیب دادن نشست سه جانبه به دنبال ایفای نقش فعال در مذاکرات است.

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه روسیه از نفوذ داعش در افغانستان نگران است، بیان داشت: روسها اخیرا ارتباط‌هایی را با طالبان افغانستان آغاز کرده‌اند و این ارتباط بر کسی پوشیده نیست و چین و پاکستان هم هر کدام با توجه به نفوذ مناسب در طالبان تلاش دارند نقش بیشتری در روند صلح افغانستان داشته باشند. چنانچه قبلا هیاتی از طالبان برای انجام گفتگو به چین سفر کرده‌اند.

به گفته این کارشناس مسائل افغانستان با توجه به اینکه در گذشته نشست‌های گروه چهارجانبه صلح افغانستان ناکام مانده همراهی روسیه می‌تواند وضعیت جدیدی را برای روند مذاکرات تعریف کند و در واقع حذف نقش آمریکا به عنوان تنها عضو فرامنطقه‌ای گروه چهارجانبه صلح افغانستان نیز باید مورد توجه باشد.

رمضانی‌بونش تاکید کرد: با توجه به نگاه نمایندگان سنای افغانستان و نامشروع دانستن این نشست به نظر می‌رسد کابل و مقامات افغانستان از وضعیت کنونی و عدم حضور آمریکا و  ایران در این روند ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه کمک به روند مذاکرات منهای آمریکا و کابل سخت به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: البته رفت‌وآمد هیأت‌های مختلف طالبان افغانستان به پاکستان در یکسال اخیر و دیدار کشورهای سه جانبه با طالبان ممکن است به نتیجه بخش بودن مذاکرات صلح با دولت کابل کمک کند. اما در برآورد نهایی بی‌گمان چالش‌های گسترده داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی فراروی صلح دولت با طالبان قرار می‌دهد و چشم انداز دستیابی به صلح در کوتاه مدت را سخت می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.