سرکنسول ایران در هرات:

تأمین امنیت «دوغارون – هرات» باعث توسعه تجارت می‌شود

سرکنسول ایران در هرات گفت: تامین امنیت بزرگراه دوغارون-هرات می‌تواند زمینه‌های توسعه تجارت را بیشتر از قبل فراهم کند.

تأمین امنیت «دوغارون – هرات» باعث توسعه تجارت می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد آصف رحیمی والی هرات در نشست خبری پیرامون خبر از رهایی «جواد محمدی» تبعه‌ جمهوری اسلامی ایران که در منطقه‌ «قدوس آباد» شهرستان «کهسان» ربوده شده بود، گفت: این سریع‌ترین عملیات نجات ربوده شدگان در ولایت هرات در سالیان اخیر بوده‌است.

والی هرات با بیان اینکه این فرد در اول جدی/ دی سال جاری ربوده شده بود، گفت: در عملیات نظامی که با حضور نیروهای امنیت ملی و پلیس انجام شد جواد محمدی پس از 48 ساعت از نزد آدم ربایان رها شد.

رحیمی تصریح کرد: نیروهای امنیتی ولایت هرات 5 نفر از ساکنین منطقه‌ «قدوس آباد» را به اتهام دست داشتن در این آدم ربایایی بازداشت کرده‌ است.

والی هرات گفت یک نفراز این افراد بنام «عجب گل» فرزند «وزیر» که مدیریت این گروه را بر عهده داشته‌است از محل حادثه متواری شده و هم اکنون تحت تعقیب قرار دارد.

فارس نوشت: در مراسم تحویل‌دهی این تبعه‌ جمهوری اسلامی ایران به مسئولان کنسولگری ایران در هرات، «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول ایران ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان دولتی و امنیتی در هرات گفت: امسال شاهد هستیم که با تلاش مسئولان امنیتی در ولایت هرات، مسیر جاده‌ی «دوغارون – هرات» از امنیت بهتری برخوردار است.

افخمی رشیدی با بیان اینکه در سال گذشته آمار ربایش‌های اتباع ایرانی در این مسیر بیشتر بود، افزود: در سال جاری و با توجه‌ ویژه‌ مسئولان محلی هرات این آمار به حداقل ممکن رسیده و رانندگان و مسافران با خیالی آسوده‌تر در این مسیر تردد دارند.

سرکنسول ایران در هرات با اشاره بر اینکه امنیت باعث توسعه، پیشرفت و تعالی در همه‌ عرصه‌ها می‌شود، گفت: اگر امنیت و آسایش خاطر در افغانستان حاکم شود فضا برای فعالیت‌های بازسازی، نوسازی، تجارت و توسعه بسیار مساعد خواهد شد.

افخمی رشیدی با تاکید بر اینکه بزرگراه «هرات-دوغارون» به عنوان شاهرگ اقتصادی افغانستان نیاز دارد تا تمهیدات امنیتی خوبی در آن لحاظ شود، اظهارداشت: این مسیر از امن‌ترین مسیرهای افغانستان است که بیشترین تردد وسایط باربری و مسافر در آن رفت وآمد دارند.

این دیپلمات ایرانی در هرات ضمن اینکه از همکاری‌های بی‌دریغانه‌ مسئولان امنیتی و محلی هرات به دلیل تامین امنیت رانندگان، مسافران و اموال تجاری که در این مسیر منتقل می‌شود، گفت: «هرات-دوغارون» به عنوان معبر اصلی و شاهراه حیاتی افغانستان که از قدیم‌الایام تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌، باید امن باشد تا چرخه‌ اقتصادی افغانستان و بخصوص ولایت هرات بچرخد.

وی با تاکید براینکه دولت افغانستان و بالاخص مسئولان ونیروهای امنیتی این ظرفیت را دارند تا جلو اعمال خصمانه‌ و ضدمنافع ملی را در این ولایت بگیرند، تصریح کرد: نیروهای دفاعی و امنیتی هرات همواره تلاش کرده‌اند تا با تامین امنیت به ویژه در بزرگراه‌ها امنیت خاطر رانندگان را فراهم و این توانایی را دارند که با کسانیکه‌ سعی دارند با ربایش و ایجاد وحشت در بین مردم و اتباع خارجی به مقاصدشان دست یابند برخورد و آنان را سرکوب کنند.

این مقام سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات بار دیگر بر اهمیت امنیت و آرامش در جامعه تاکید کرد و افزود: تامین امنیت این بزرگراه می‌تواند زمینه‌های توسعه تجارت را بیشتر از قبل فراهم کند.

افخمی رشیدی سرکنسول ایران در هرات در پایان این مراسم لوح مزین به آرم پلیس را به ژنرال« ایوب انصاری» فرمانده‌ پلیس ولایت هرات به پاس همکاری‌های امنیتی در بزرگراه «هرات-دوغارون» اهدا کرد.

«جواد محمدی» که توسط 5 فرد مسلح ناشناس ربوده شده بود نیز در خلال این مراسم از نیروهای امنیتی که در عملیات نجاتش از نزد آدم ربایان تلاش کرده بودند تقدیر کرد.

ولایت هرات در غرب افغانستان هم‌مرز با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شهر‌های مهم کشور به شمار می‌رود که بعنوان قطب اقتصادی افغانستان نیز جایگاه ویژه‌ ایی دارد.

بزرگراه هرات- اسلام قلعه که غرب افغانستان را از طریق مرز «دوغارون» به جمهوری اسلامی ایران وصل می‌کند، روزانه مسیری برای تردد صدها دستگاه‌ ماشین سواری و باربری است که در بیشتر موارد این ماشین‌ها کالاهای تجاری، سوخت و مواد غذایی بازرگانان 2 کشور را حمل می‌کنند.

بزرگراه هرات-اسلام قلعه از شهرستان‌های «کهسان»، «غویان» و«زنده‌جان» در غرب ولایت هرات می‌گذرد، شهرستان‌هاییکه هرازگاهی خبرهای از درگیری‌های مسلحانه، ترور، ناامنی و آدم ربایی از آنجا به گوش می‌رسد.

افراد مسلحی که مسئولان دولتی در ولایت هرات آنان را «افراد مسلح ناشناس» می‌دانند عمدتا بر سر راه بازرگانان، رانندگان و مسافرانی قرار می‌گیرند که یا به جمهوری اسلامی ایران سفر می‌کنند و یا در راه بازگشت به افغانستان هستند.

آدم ربایان که بیشتر وقت‌ها در مناطق دور از نظر نیروهای امنیتی در کمین هستند اقدام به ربایش رانندگان ایرانی میکنند تا شاید بتوانند از خانواده‌هایشان اخاذی کنند.

همین چهارشنبه‌ هفته‌ گذشته بود که در تازه‌ترین حادثه افراد مسلح تفنگدار ماشین یکی از رانندگان تانکر حامل گاز که از جمهوری اسلامی ایران وارد هرات شده بود را به زور متوقف و راننده‌ی آن را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

پلیس ولایت هرات  نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی به دلیل شناسایی آدم ربایان و آزادی وی از نزد آنان وارد عمل شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار