احتمال تشدید تنش بین غرب و روسیه با شکست نشست اوکراین

نشست وزیران خارجه گروه نورماندی بدون پیشرفت و تقریبا با شکست کامل پایان یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست وزیران خارجه گروه نورماندی شامل روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین برای بررسی اوضاع این کشور در مینسک پایتخت بلاروس بدون نتیجه پایان یافت.

سرگئی لاوروف، پاول کلیمکین، ژان مارک ایرو و فرانک والتر اشتاین مایر وزیران خارجه روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان کشورهای عضو گروه چهار نورماندی روز سه شنبه در پایتخت بلاروس پشت درهای بسته در باره دستورهای کار نشست گفت وگو کردند که بی نتیجه بود.

لاوروف پس از این پایان مذاکرات که زیر فشارهای ژان مارک ایرو وزیر خارجه فرانسه برای تمدید تحریم های ضدروسی برگزار شد، گفت: گفت وگوها بین وزیران امور خارجه چهار کشور هیچ دستاورد و پیشرفتی نداشت.

پایگاه خبری وزارت خارجه روسیه به نقل از سخنان وی نوشت: نکته مثبت نشست این است که نتایج اجلاس ماه گذشته سران برای حل مشکلات اوکراین زیر سئوال نرفت.

لاوروف ادامه داد: در دیدار سران توافق هایی صورت گرفت که اکنون راکد مانده است، در سطح کاری حتی نمی توان گام های همیشگی و در وهله اول امنیتی و اجرای اصلاحات سیاسی مورد توافق را برداشت.

وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: در مذاکرات مینسک آماری از کمیسیون مشترک نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا ارائه کردیم که حاکی از نقض آتش بس از سوی ارتش اوکراین در منطقه دونباس دو برابر بیشتر (نسبت به مخالفان) است و همچنین دربرگیرنده وجود تسلیحات سنگین در منطقه حائل بود.

وی در پایان اظهار کرد: در مذاکرات انجام شده، هیچ طرفی حتی موضوع استقرار پلیس سازمان امنیت و همکاری اروپا یا هر نیروی دیگری را مطرح نکرد، ولی توافق شد مذاکرات گروه چهار نورماندی و گروه تماس در سطح کارشناسان ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، با توجه به شکست نشست امروز و همچنین تاکیدهای وزیر خارجه فرانسه و همچنین دیگر مقام های اروپایی از جمله آلمان و انگلیس برای تداوم تحریم های ضدروسی، امکان دارد تنش ها بین غرب و مسکو افزایش یابد.

مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین پس از تغییر حکومت این کشور در ماه مارس سال 2014 و روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف یکجانبه از اوکراین اعلام جدایی کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار