گزافه‌گویی ژان ایو لو دریان: اقدامات اسد و متحدانش غیرقابل تحمل است

وزیر دفاع فرانسه بار دیگر در اظهاراتی، ادعاهای خود علیه دولت سوریه را تکرار کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ژان ایو لو دریان، وزیر دفاع فرانسه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان مدعی شد: اقدامات بشار اسد و متحدانش غیرقابل تحمل است. 

لودریان در این مصاحبه با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس علیه دولت سوریه، گفت: اگر بشار اسد و همپیمانانش به کشتار خود ادامه دهند این موضوع غیرقابل تحمل خواهد بود. ما باید با مشارکت جامعه بین المللی که در این موضوع ذینفع هستند، در این رابطه اقدامی انجام دهیم.

وزیر دفاع فرانسه با اذعان تلویحی به پیروزیهای محور مقاومت در حلب، برای تروریست‌ها که در حال شکست هستند، اشک تمساح ریخت و تحولات کنونی در حلب را یک «رویدادِ غم‌انگیز بزرگ» توصیف کرد. 

لو دریان در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان بدون آنکه به محاصره چهار ساله ساکنان شرق حلب از سوی تروریست‌ها و رنج و سختی مردم طی این مدت و سکوت غربی‌ها و حمایتشان از افراد مسلح تروریست سخنی بگوید، گفت ساکنان شهر حلب بدون آب و غذا در محاصره قرار دارند و آنچه که اکنون در این شهر به وقوع می‌پیوندد و کنترل بخش شرقی این شهر هم در اختیار نیروهای سوریه قرار گرفته است همه این تحولات یک رویداد غم انگیز بزرگ محسوب می‌شود. 

وی گفت اعلام آتش بس و توزیع سریع کمک‌های انسانی در حلب بسیار مهم است. بنابراین حملات و بمباران‌های حلب باید متوقف شود؛ زیرا شرط لازم برای توزیع کمک‌های انسانی در این منطقه هستند. 

وزیر دفاع فرانسه در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت جدید آمریکا در قبال سوریه، مدعی شد : «آنچه که در سوریه به وقوع می‌پیوندد از نظر فرانسه بسیار ساده است. ما یک دشمن به نام داعش داریم. ما با این دشمن که ما را هدف قرار داده است می‌جنگیم. بشار اسد دشمن مردم خودش است. چون وی مردم کشورش را قتل عام می‌کند ما باید این اقدامات وی را محکوم کنیم. این اقدامات بشار اسد همچنین باعث شده است که بسیاری از مردم سوریه آواره بشوند.»

لو دریان گفت: ما باید راهکاری را برای صلح در سوریه بیابیم. اگر روسیه گفتگو با آمریکا را بپذیرد می‌توان به دستیابی به صلح، آتش بس و گفتگو امیدوار باشیم. ما پیش از این برای دستیابی به این اهداف تلاش کرده‌ایم و دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ بتواند این اهداف را محقق کند و در صورتی که مسیر گفتگو باز شود بسیار خوب خواهد بود. با این حال ما همچنان به جنگ ضد داعش ادامه خواهیم داد و معتقدیم که تاکنون نه بشار اسد و نه روسیه، دشمن اصولی ما را هدف قرار نداده‌اند. 

وی در خصوص مواضع نزدیک فرانسوا فیون یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به روسیه گفت ما باید منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری کشورمان باشیم. باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا فرانسوا فیون که در مرحله مقدماتی در برابر رقبای خود پیروز شده است آیا می‌تواند در انتخابات نهایی ریاست جمهوری برنده شود و پست ریاست جمهوری فرانسه را به دست بگیرد یا خیر؟ اما درباره روابط با روسیه باید گفت فرانسه روابطی با روسیه دارد. ما در اجرای توافق مینسک با هم همکاری می‌کنیم. بنابراین باید اوکراین بار دیگر استقلال کامل خود را به دست بیاورد. 

وزیر دفاع فرانسه گفت: ما در تحریم‌ها ضد روسیه نقش داشته‌ایم و باید راهکاری برای حل مشکل جزیره کریمه پیدا بشود. روسیه باید قوانین بین المللی و توافقنامه مینسک را بپذیرد. باید ابتکار مثبتی هم درباره سوریه ارائه شود تا امنیت مردم سوریه تأمین شود و آوارگان سوری بتوانند به سرزمینشان بازگردند. برخلاف آنچه که روسیه تصور می‌کند این اقدام با ابقای بشار اسد در قدرت سوریه محقق نخواهدشد. باید با همکاری اروپا، آمریکا و روسیه راهکاری مسالمت آمیز برای تراژدی سوریه پیدا بشود. 

لو دریان در ادامه گفت: من قصد ندارم درباره نتایج انتخابات فرانسه صحبت کنم این انتخابات در ماه می‌برگزار خواهد شد و بعد از این انتخابات مشخص خواهد شد که چه کسی ریاست جمهوری فرانسه را به دست خواهد گرفت. اما درباره روابط ما دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید آمریکا، باید بگویم روابط میان فرانسه و آمریکا باید بر اساس اعتماد متقابل و مسئولیت پذیری ادامه بیابند. دو کشور برای مقابله با تهدیدات مشترک، برای کسب منافع مشترک و بر اساس ارزش‌های مشترک باید با هم همکاری کنند. من این موضوع را در دیدار اعضای تیم ترامپ هم اعلام کردم. 

وی در خصوص مواضع تند رئیس جمهور فرانسه در قبال سوریه و احتمال آزادسازی کامل حلب بدست نیروهای سوری گفت: کاملا درست است که نشست اواخر اوت سال دو هزار و سیزده بی‌نتیجه بود و شکست خورد. اگر غیر از این بود باید بعد از آن اقدام قاطعی ضد بشار اسد و ضد استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام می‌شد. بعد از آن شرایط بسیار متفاوت می‌بود. امروزه تنها راهکار برای بحران سوریه آتش بس و گفتگوهای سیاسی است تا مردم سوریه از این وضع مرگبار نجات داده شوند. ما از دولت ترامپ هم می‌خواهیم که در این چارچوب ابتکار عمل را به دست بگیرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار