اصفهان؛

خشکی زاینده‌رود به سی و سه پل‌ آسیب می رساند

به دلیل وجود رطوبت در خاک زاینده‌رود تاکنون آسیبی به پل‌های تاریخی نرسیده است اما خشکی زیاد این رودخانه می‌تواند به این پل‌ها آسیب وارد کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الهیاری در خصوص بازسازی و مرمت ابنیه تاریخی استان اصفهان اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان سالانه بالغ بر 200 پروژه مستقیم مرمت ابنیه تاریخی در دستور کار دارد.

وی افزود: هم‌چنین اداره میراث فرهنگی اصفهان 200 تا 300 پروژه مشارکتی در رابطه با مرمت خانه‌های تاریخی دارد و تعداد قابل توجهی از این پروژه‌ها تحت نظارت شهرداری‌ها و در سطوح مختلف استان انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: برخی از پل‌های تاریخی اصفهان به مرمت و بازسازی نیاز دارند که میراث فرهنگی مشغول مرمت آن‌هاست.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی استان اصفهان در سال جاری از بین 11 پل تاریخی شهر اصفهان، 4 پل را به صورت مستقیم و مشارکتی مرمت کرده است، تأکید کرد: فرونشست پل‌ها نظریه اثبات شده‌ای نیست که توانسته باشد تأثیری بر پل‌ها بگذارد.

الهیاری در رابطه با آسیب دیدن پل‌های تاریخی بر بستر رودخانه زاینده‌رود و بر اثر خشکی رودخانه اضافه کرد: اگر آب در زاینده‌رود وجود نداشته باشد، ممکن است در درازمدت به پل‌های تاریخی آسیب وارد شود اما تا به حال آسیبی به این پل‌ها نرسیده چراکه هرچند وقت یک‌بار آب سد زاینده‌رود باز و بسته می‌شود.

وی عنوان داشت: ریشه پل‌های تاریخی زاینده‌رود در خاک وجود دارد و در هر بار که رودخانه با آب جان تازه‌ای می‌گیرد، رطوبت زیادی را نیز وارد خاک می‌کند، این رطوبت‌ تا چندین ماه در خاک‌ ماندگار است و به همین دلیل تا به حال آسیبی به این پل‌ها نرسیده است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: به طور کلی پل‌های تاریخی از سازه‌های آبی ساخته شده‌اند که با جاری شدن آب پیرامون این سازه‌ها، استحکام این پل‌ها بالا رفته و به تبع آن پایداری و انسجام آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه سازه‌های پل‌های تاریخی مقداری درون خاک عمیق هستند، زمانی که درون خاک آب قطع می‌شود تا مدتی این رطوبت در خاک می‌ماند و در نتیجه تأثیرات در خشک‌سالی‌های بلندمدت می‌تواند آسیب‌هایی را به پل‌های تاریخی بزند.

الهیاری تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی از نظر حوزه میراثی بر روی پل‌ها نظارت دارد اما به دلیل اینکه از پل‌ها بهره‌برداری‌های متعددی می‌شود، دستگاه‌های دیگر نیز به صورت غیرمستقیم در رابطه با آن‌ها دخالت دارند.

وی اضافه کرد: به دلیل استفاده عمومی شهری از پل‌های تاریخی به عنوان معبر طبیعی است که شهرداری‌ها هم در حفظ پل‌ها وظایف و مسؤولیت‌هایی داشته باشند که باید با هماهنگی میراث فرهنگی در مرمت آن‌ها مشارکت کنند همانطور که تاکنون نیز به خوبی به وظیفه خود عمل کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برخی از پل‌های دیگر خارج از معابر شهری هستند و اداره راه و شهرسازی از آن‌ها حفاظت می‌کند و این ارگان موظف است تا با مشارکت میراث فرهنگی در رابطه با استحکام و ممنوع کردن تردد ماشین‌های سنگین بر روی این پل‌ها اقدام کند.

وی درباره مرمت بنای تاریخی عالی‌قاپو بیان کرد: پروژه استحکام‌بخشی برای این بنای تاریخی به پایان رسیده است و میراث فرهنگی درصدد کف‌سازی و مزون‌سازی عالی‌قاپو است و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.