اصفهان؛

مرمت ناتمام 10ساله بنایی تاریخی در نوش‌آباد

مرمت بنای تاریخی شترخان در شهر نوش ‌آّباد از سال 85 شروع شده که پس از گذشت حدود یک دهه هنوز به بهره برداری نرسیده و تاسیسات آن در حال تخریب است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد در گفتگو با خبرنگاران گفت: با پیگیری‌های انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد، ایجاد موزه مردم شناسی این شهر، در بنای تاریخی شترخان، با مجوز اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی ، توسط اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی آران و بیدگل آغاز شد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

سید جعفر فاطمی، افزود: این در حالی است که عباس متولی، رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل 30 دیماه سال 90 در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایمنا در آران و بیدگل گفته‌بود برای استحکام ‌بخشی این بنای خشت و گلی ، ایزولاسیون سقف ، ‌آوار برداری و خاکبرداری و ایزو گام آن در مدت شش ماه ۴۴۰ میلیون ریال هزینه شده است .

جعفری تصریح‌کرد: همچنین رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل در این خبر گفته‌است این بنا که هم اکنون به موزه مردم‌شناسی نوش‌آباد تبدیل شده است ‌۸۰۰ متر مربع زیر‌بنا دارد و در آن وسایل کشاورزی ‌، بافندگی‌ ، اثاثیه زندگی ، صنایع دستی و ابزاری که مردم این شهر از آن استفاده می‌کردند به نمایش گذاشته شده است.

وی، در ادامه با اشاره به اینکه بنای تاریخی شتر خان نوش آباد در ابتدای سلطنت رضا شاه در بافت تاریخی این شهر احداث شد و از آن برای نگهداری شترها و چهارپایان و محل بار انداز کاروانیان استفاده می شدگفت: کاروانسرای نوش آباد، 800 متر مربع مساحت و ۴۰۰ متر مربع زیربنا دارد که با یک حیاط مرکزی و فضاهایی در چهار طرف آن توسط شهرداری نوش آباد خریداری شده و کار تجهیز و مرمت آن بر عهده اداره میراث فرهنگی و اداره کل موزه های سازمان بوده‌است .

به‌گفته‌وی،باید شهروندان آگاه شوند که تاریخی بودن یک بافت و بنا، دلیل متروکه بودن و نابودی آن نیست، و می توان با تغییر کاربری به صورت مراکز آموزش صنایع دستی و هنری یا موزه و سفره خانه و یا مراکز اقامتی آنها را حفظ و نگهداری کرد.

جعفری، اظهارداشت: اثر تاریخی شترخان به شماره ۱۳۱۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود:بافت تاریخی نوش‌آباد که عناصر ارزشمندی از معماری دوران اولیه اسلامی تا پهلوی را در بر دارد با ثبت ۱۷ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به عنوان یکی از بافت‌های فرهنگی ـ تاریخی کشور انتخاب شده است.

شهر تاریخی نوش آباد در 5 کیلومتری شمال کاشان قرار گرفته است و با آثاری همچون شهر زیرزمینی، مساجد جامع و امام علی علیه السلام، حوض خانه از جمله مناطق کوچک گردشگری مورد توجه و بازدید گردشگران است.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.