اصفهان؛

شکاف دنباله دار پل تاریخی اصفهان لانه پرندگان

سرانجام قطع و وصل آب زاینده رود و خشکسالی های اخیر آن کار دست پل تاریخی اصفهان داد.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان علت شکاف در دو قسمت شاه نشین پل جویی اصفهان را خشکسالی های مداوم اصفهان دانست و گفت: بقای این پل ها به جاری بودن آب بستگی دارد، اما خشکی زاینده رود باعث نشست قسمت زیرین پل و به دنبال آن شکاف در پل ها شده است.

منصور زیرک افزود : استحکام پل ها نیازمند جاری بودن آب و ایجاد رطوبت است ، در حالی که با کاهش آب‌های سطحی وخشک شدن زاینده رود، لایه‌های خاک با کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی به هم فشرده شده و زمین نشست کرده و این فرونشست موجب ترک خوردگی پل شده است.

به گفته وی ترک خوردگی به صورت عمودی از سقف شاه نشین به سمت پی ایجاد شده که در صورت بی‌توجهی به این اثر تاریخی امکان تخریب آن وجود دارد.به همین علت این پل تاریخی نیازمند مرمت اضطراری است.

پل جویی که در زمان شاه عباس دوم به عنوان آخرین پل تاریخی اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود بنا شده است در سال 1370 توسط شهرداری اصفهان مرمت شد.

این پل با آجر و با ملات گچ و خاک ساخته شده است و در دوره صفویه آن را برای عبور و مرور درباریان و شاهزادگان و سفرای خارجی ساختند.

پل تاریخی جویی در بین مردم اصفهان به نام پل چوبی مشهور است اما نام اصلی آن جویی است و وجه تسمیه آن هم به دلیل وجود جویی بر روی پل برای آبیاری باغ های سلطنتی بوده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.