بر اساس شاخص جهانی تروریسم؛

شمار قربانیان حملات تروریستی در کشورهای پیشرفته، 650 درصد افزایش یافت

مرگ و میر ناشی از حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، 650 درصد افزایش یافت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد نشان می دهد سال قبل تعداد موارد مرگ ناشی از حملات تروریستی در جهان به صورت قابل توجهی کاهش، ولی در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، 650 درصد افزایش یافت.

شاخص جهانی تروریسم (جی تی آی) اعلام کرد در سال 2015، حدود 29 هزار و 376 مرگ ناشی از تروریسم گزارش شد که نسبت به سال قبل از آن ده درصد کاهش نشان می دهد. این برای اولین بار در چهار سال گذشته بود که این رقم کاهش می یافت. 

کاهش مرگ ناشی از اقدامات تروریستی در جهان در شرایطی محقق می شود که اقدام نظامی علیه تروریست های داعش در عراق و گروه تروریستی بوکو حرام در نیجریه باعث شد تعداد مرگ ناشی از تروریسم در این کشورها یک سوم کاهش یابد. 

با این حال، این گزارش می افزاید: این گروه های تروریستی دامنه اقدامات خود را به کشورها و منطقه های همجوار گسترش داده و باعث افزایش قابل توجهی در تعداد مرگ ناشی از تروریسم در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی شده اند. بیشتر کشورهای عضو این سازمان را کشورهای ثروتمندی از قبیل آمریکا و کشورهای اروپایی تشکیل می دهند. 

این گزارش نشان می دهد 21 کشور از مجموع 34 کشور عضو این سازمان دست‌کم یک حمله تروریستی را تجربه کردند. بیشترین موارد مرگ ناشی از فعالیت های تروریستی نیز در میان کشورهای عضو این سازمان به ترکیه و فرانسه مربوط می شود. در نوامبر سال قبل در حملات تروریستی همزمان گروه داعش در پاریس 130 نفر کشته شدند. 

بر اساس این شاخص، که اندیشکده موسوم به موسسه اقتصاد و صلح تدوین می کند دانمارک، فرانسه، آلمان، سوئد و ترکیه همگی بیشترین میزان مرگ ناشی از تروریسم را در این کشورها از سال دو هزار میلادی تجربه کردند. 

در کل سال گذشته، 23 کشور بالاترین میزان مرگ ناشی از تروریسم را در کشورهای خود تجربه کردند. 

این شاخص سالانه، اطلاعات خود را از «پایگاه داده‌ای تروریسم جهانی» که در اختیار دانشگاه مریلند آمریکا است دریافت می کند. 

عراق، افغانستان، نیجریه، پاکستان و سوریه که 72 درصد موارد مرگ ناشی از تروریسم به آنها مربوط می شود پنج ردیف بالایی این شاخص را به خود اختصاص دادند. در این شاخص، آمریکا 36، فرانسه 29، روسیه 30 و انگلیس 34 است. 

زیان اقتصادی ناشی از تروریسم در سطح جهان 89 میلیارد و ششصد میلیون دلار ارزیابی می شود که بیشترین تاثیر آن به عراق مربوط می شود به گونه ای که زیان اقتصادی ناشی از تروریسم 17 درصد تولید ناخالص داخلی آن را شامل می شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار