قزوین؛

راه اندازی اولین شتاب دهنده بومی کشور

اولین شتاب دهنده بومی کشور در استان قزوین راه اندازی می شود .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جلسه بررسی وضعیت پروژه شتابگر ملی گفت: با راه اندازی این شتابگر برای 300 نفر در استان شغل ایجاد می شود .

راه اندازی اولین شتاب دهنده بومی کشور

اصغر زارعان افزود : مرکز شتاب دهنده بومی توسط کارشناسان کشورمان طراحی و ساخته شده و ماه آینده آماده نصب در استان قزوین است .

وی افزود: این مرکز پرتودهی در زمینه محصولات کشاورزی و زمان نگهداری در صنعت و کشاورزی میتواند کاربرد داشته باشد و در صادرات و آفات و روز ملی فناوری هسته ای استفاده خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: برای اجرای این طرح ۵۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده و۱۰ میلیارد تومان هم برای عملیات ساختمانی و ۱۰ میلیارد تومان برای ساخت آزمایشگاه جدید نیاز است که باید تامین شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه چشمه نور بزرگترین طرح هسته ای کشور به زودی در کنار طرح رودترون در قزوین اجرایی می شود افزود : برای اجرای این طرح مهم ملی حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تحقق آن بیش از هزار دانشمند مشغول به کارهای تحقیقاتی می شوند .

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد :  اگر این کار عملیاتی شود یک تحول اساسی در جمهوری اسلامی و خاورمیانه ایجاد خواهد شد و پایه واساس کارهای پژوهشی محسوب می شود  حتی کشورهای دیگر می توانند از آن برخوردار شوند.



وی با بیان اینکه  سازمان ملی انرژی اتمی پیگیر کار است و در سفر ریاست جمهور رسما کلنگ زنی شد گفت :این طرح  با کمک معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهور در حال اجراست و با حمایت و راهبری از سوی دولت عملیاتی خواهد شد.

زارعان اضافه کرد:اجرای این طرح مهم ملی حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر محقق شود بیش از هزار دانشمند را مشغول کارهای تحقیقاتی می کند.

زارعان همچنین از افتتاح  ۱۰ طرح ملی در آینده نزدیک خبر داد و گفت : یک طرح همین رودترون است و در روز ملی فنآوری به بهره برداری خواهد رسید.

وی در خصوص طرح رودوترون و پروتون تراپی و کربن تراپی هم گفت: این طرح برای شناسایی سرطان و جلوگیری از بین رفتن سلول های سالم اجرا می شود که با تحقق آن ششمین کشور جهان خواهیم بود که دراروپا این نوع طرح ها در حال بهره برداری است .

زارعان اضافه کرد:  طرح مهم دیگری در بوستان ولایت تهران به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیون یورو در حال اجراست که امیدواریم در زمان تعیین شده به مرحله بهره برداری برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار