اصفهان؛

اجرای طرح نظام نوین ترویج در سال زراعی جدید در شهرضا

طرح نظام نوین ترویج با هدف افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی در سال زراعی امسال در شهرضا اجرا می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عبدالرضا تاکی در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان با اشاره به بررسی مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار در سطوحی از باغات انار شهرضا، اظهار داشت: کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از باغات اناری که به منظور مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه انار اقدام به رهاسازی زنبور براکون شده بود بازدید کردند.

وی افزود: در این بازدید وضعیت باغات و چگونگی تاثیر زنبور براکون برجمعیت آفت مذکور مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه نهایی پس از انجام آخرین مرحله رها سازی زنبور و بررسی نتایج حاصله اعلام می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در شهرستان شهرضا، گفت: طرح‌های آبیاری قطره‌ای و کم فشار در سطح 10.1 هکتار در روستاهای هونجان و مهیار از توابع شهرستان شهرضا با هزینه‌ای بیش از 573 میلیون ریال که 359.5 میلیون ریال آن از محل اعتبارات بلاعوض دولتی 163.5 میلیون ریال آن از محل تسهیلات بانکی و 50 میلیون ریال آن آورده  شخصی متقاضیان تامین شده است در شهرضا به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به تشکیل جلسه طرح نظام نوین ترویج در سال زراعی امسال در مدیریت جهاد کشاورزی شهرضا، بیان کرد: امسال طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی در سراسر کشور به مرحله اجرایی در می‌آید که این امر احیای دوباره بخش مهم ترویج در کشاورزی کشور است.

تاکی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای تولیدی است، بیان کرد: با توسعه ترویج در بخش کشاورزی و انتقال یافته‌های بخش کشاورزی بر سر مزرعه سبب افزایش بهره‌وری تولید و استفاده مناسب از آب می‌شود که در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده بود.

وی با اشاره به مبارزه با موش صحرایی، گفت: عملیات مبارزه با موش صحرایی در سه ماهه دوم امسال در سطح 57 هکتار از اراضی زراعی و باغی در مناطق تحت پوشش شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: موش صحرایی یکی از جوندگان مضر کشاورزی است که سالیانه سبب خسارت چشمگیری به مزارع و باغات و انبارهای کشاورزی می‌شود و مبارزه به وسیله طعمه مسموم، گندم، تخم آفتابگردان، مغز گردو با سم فسفر دوزنگ انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بهترین زمان مبارزه با موش صحرایی در پاییز و زمستان با درصد تلفات حدود 85 درصد است در صورتی که میزان تلفات در بهار و تابستان به 35 درصد کاهش می‌یابد.

تاکی با اشاره به توزیع بذور گواهی شده گندم و جو برای کشت پاییزه در شهرستان شهرضا، اظهار داشت: به منظور ارتقای کمی وکیفی محصولات گندم و جو و با توجه به شروع کشت‌های پاییزه در سال زراعی امسال 180 تن انواع بذور گندم و217 تن انواع بذور جو بین کارگزاران شهرستان برای تحویل به کشاورزان توزیع شد.

وی افزود: این ارقام از بهترین ارقام آزمایش شده در شهرستان از لحاظ کمی و کیفی بوده و متناسب با شرایط آب و هوایی مناطق مختلف شهرستان و با در نظر گرفتن بحران خشکسالی و کیفیت آب آبیاری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به بهره برداری از سردخانه دو مداره در شهرستان شهرضا، افزود: سردخانه دو مداره واقع در شهرک صنعتی سپهرآباد شهرضا با هزینه‌ای بیش از 120 میلیارد ریال و ظرفیت ذخیره‌سازی 10هزار تن در سال به بهره‌برداری رسید.

وی گفت: با توجه به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در شهرستان و استان می‌توان با اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی امکان ذخیره‌سازی و نگهداری محصولات کشاورزی و ورود تدریجی آن به بازار مصرف، تنظیم بازار را فراهم کرد.

تاکی اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها  سبب جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش صادرات محصولات و همچنین اشتغالزایی می‌شود.

وی تصریح کرد: 3 واحد پرورش بلدرچین صنعتی در شهرستان شهرضا فعال است که به لحاظ مقرون به صرفه بودن این صنعت از واحدهای مرغداری گوشتی تغییر کاربری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا افزود: پرورش بلدرچین صنعتی با تولید تخم بلدرچین و نیز گوشت آن که به لحاظ سطوح مواد مغذی جز بهترین پروتئین‌های حیوانی محسوب می‌شود و در صورت وجود چرخه کامل تولید سبب افزایش صرفه اقتصادی می‌شود.


انتهای پام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.