قزوین؛

وسعت ۵۲ درصد زمین‌های کشاورزی زیر ۲ هکتار است

مدیرعامل سازمان تعاون مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: ۵۲ درصد از زمین های کشاورزی زیر ۲ هکتار است که قانون برای جلوگیری از خرد شدن اراضی داریم اما متاسفانه اجرا نمی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ حسین صفایی در جلسه شورای ماده ۱۷ شرکت تعاونی تولید روستایی و شرکت های سهامی زراعی در قزوین اظهار کرد: در طول ۱۰ سال بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به عنوان منابع تولید کاشته شده که زمین از کشاورزی به علت تغییر کاربری یا شوری خاک خارج شده است.

وی افزود: اولین عرصه ای که درآن آب، خاک و کشاورزی باید انجام شود تعاونی های تولید است بنابراین هر کاری که انجام می شود باید به یکپارچه سازی کشاورزی کمک شود و هر برنامه و طرحی باید منجر به یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در جهت افزایش راندمان تولید شود.

صفایی بیان کرد: تعاونی یک واحد مردمی است و می بایستی تولید کنندگان و اعضای آن در فعال بودن آن نقش موثر داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان تعاون مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: یکی از مشکلات ساختار کشاورزی ایران خرد بودن اراضی کشاورزی است که برای بازگرداندن این نوع مالکیت به یکپارچه، تعاونی های تولید نقش بسزایی دارند.

صفایی تصریح کرد: تعاونی تولید با هدف جمع کردن مالکیت های خرد در صدد کمک به بهره برداران برای تولید است.

وی اضافه کرد: باید کشاورزان متقاعد شوند که در زمین کوچک نمی توانند بهره وری داشته باشند بلکه با هم بودن و مالکیت های یکپارچه و بزرگ می توان در چرخه تولید نقش داشت.

صفایی خاطرنشان کرد: اصل تعاون بر همگرایی، همدلی و همراهی کشاورزان وتولید کنندگان است که خودانان باید در این بخش فعال باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این جلسه گفت: مدیریت زمین و منابع تولید اصل اساسی است که متاسفانه در چند سال گذشته بیشترین سرمایه گذاری در مالکیت های بزرگ انجام شده و افراد و تولید کنندگان کوچک از این امکانات بی بهره بودند که راه اندازی شرکت های تعاونی تولید روستایی و شرکت های سهامی زراعی یکی از راههای کمک به تولید کنندگان خرد است.

به گفته نیاز علی ابراهیمی پاک؛ بر اساس برنامه ریزی انجام شده مقرر شده  که ۲۶ شرکت تعاونی تولید روستایی در ۲۶ مرکز خدمات جهاد کشاورزی تاسیس شود.

وی افزود: هدف گذاری برای سال آینده که طرح نظام نوین ترویج نیز اجرا شده است به ازای ۱۱۰ پهنه، حدود ۱۱۰ شرکت تعاونی تولید روستایی ایجاد خواهد شد.

به گفته وی با اجرای این طرح ۳۵ هزار بهره بردار تحت پشش قرار خواهند گرفت و در تولید نقش بسزایی خواهند داشت.

ابراهیمی پاک تاکید کرد: حمایت از کشاورزان کوچک نقش بسزایی در تولید خواهد داشت.

انتهای پیام/ت


برچسب ها: وسعت ، زمین ، کشاورزی ، هکتار ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.