آیا انتخابات باسک به بن بست سیاسی اسپانیا پایان می دهد؟

دو ایالت باسک و گالیسیا در اسپانیا در حالی روز یکشنبه انتخابات محلی برگزار می کنند که نتایج آن می تواند کلید احتمالی حل بن بست سیاسی کشور باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک میلیون و 700 هزار نفر رای دهنده باسک و دو میلیون و 700 هزار نفر رای دهنده ایالت گالیسیا به پای صندوق های رای فرا خوانده شده ا ند تا در مورد شکل گیری پارلمان ها تصمیم بگیرند.

«ماریانو راخوی» نخست وزیر موقت اسپانیا به خوبی می داند که نتایج این انتخابات می تواند بر صحنه سیاسی کنونی اسپانیا اثر گذاشته و به ویژه به گشایش بن بست سیاسی بیانجامد.

نتیجه مطلوب برای حزب حاکم مردمی می تواند با سومین اکثریت مطلق «آلبرتو نونیث فیخو» رئیس دولت کنونی گالیسیا همراه گردد و فشار بر حزب سوسیالیست با شکست چپگرایان افراطی آن ناحیه به نام En Marea افزایش یابد و این برای «پدرو سانچز » بسیار نامطلوب خواهد بود.

با این وجود حزب مردمی از هر گونه نشان دادن پیروزی پیشاپیش اجتناب ورزیده زیرا خوب می دانند که چنین تعجیلی می تواند منجر به مرگ زودرس گردد و آنها را از دریافت اکثریت مطلق محروم سازد. به ویژه هنگامی که حزب «شهروندان» اولین بار است که در آن ایالت حضور یافته و می تواند باعث تقلیل تعداد منتخبین حزب مردمی گردد.

نتایج آخرین نظرسنجی موسسه «متروسکوپیا» در آستانه انتخابات ایالت باسک نشان می دهد حزب ملی گرای این ایالت با کسب 27 تا 29 کرسی جایگاه اول را در پارلمان محلی باسک به خود اختصاص خواهد داد اما برای تشکیل دولت محلی نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب خواهد بود.

حزب بیلدو با کسب 16 تا 17 کرسی، حزب پودموس با کسب 14 تا 16 کرسی، حزب سوسیالیست با 8 کرسی، حزب مردمی با 6 تا 7 کرسی و حزب شهروندان با یک کرسی در جایگاه های بعدی خواهند ایستاد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار