پارالمپیک ریو؛

ریو،سکوی پرتاب بسکتبال با ویلچر

تیم ملی بسکتبال با ویلچر مقصد دارد در ریو سنت شکنی کند و در بین چهار تیم نهایی پارالمپیک قرار بگیرد.

ریو،سکوی پرتاب بسکتبال با ویلچربه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشته بسکتبال با ویلچر تحت پوشش فدراسیون جهانی (IWBF) می‌باشد كه در سال 1945 در كشور ایالات متحده آمریكا فعالیت خود را آغاز نمود. این رشته در سال 1960 همزمان با بازیهای پارالمپیك رم معرفی گردید و در سال 1359 در ایران فعال و اولین برنامه برون مرزی آن در سال 1360 به كشور یوگسلاوی سابق صورت پذیرفت. 

تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان برای نخستین بار در پارالمپیک 2004 آتن شرکت کرد و توانست در مکان نهم قرار گیرد و چهار سال بعد در رقابت های پارالمپیک 2008 پکن نیز حضور داشت و به علت اعتراض به جا به جایی برنامه بازی مقابل تیم ملی آمریکا از دور مسابقات حذف شد و با یک پله صعود نسبت به دوره قبل در جایگاه هشتم قرار گرفت.

مردان بسکتبال با ویلچر کشورمان که از دور رقابت های پکن کناره گیری کرده بودند با محرومیت 4 سال مواجه شدند و شانس حضور در پارالمپیک 2012 لندن را از دست دادند.

تیم ملی کشورمان پس از یک دوره محرومیت در سال 2014 در مسابقات جام جهانی اینچئون در بین 16 تیم توانست در مکان هشتم قرار گیرد.

تیم ملی بسکتبال با ویلچر در رقابت های آسیا و اقیانوسیه که مهرماه 94 برگزار شد با غلبه بر تیم ملی کره جنوبی سهمیه پارالمپیک ریو را کسب کردند تا پس از یک دوره غیبت با اقتدار در این مسابقات حاضر شوند.

پانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک بسکتبال با ویلچر با حضور 12 تیم برگزار می‌شود.

بر این اساس تیم‌ها در قالب دو گروه 6 تیمی در مرحله مقدماتی دیدارهای خود را برگزار می‌کنند و تیم ایران هم در گروه دوم با برزیل میزبان، آمریکا، بریتانیا، الجزایر و آلمان دیدار خواهد کرد.

گروه‌بندی 12 تیم شرکت کننده در مسابقات بسکتبال با ویلچر بازی‌های 2016 پارالمپیک برزیل به شرح زیر است:

گروه A: اسپانیا، استرالیا، کانادا، ترکیه، هلند، ژاپن
گروه B: برزیل، ایران، آمریکا، بریتانیا، الجزایر، آلمان

تیم ملی کشورمان برای حضور در پارالمپیک همراه با کاروان ایران 10 شهریور ماه به ریو سفر می کند.

ژرمن ها اولین حریف ایران در ریو

مردان بسکتبال با ویلچر کشور مان در نخستین دیدار خود به مصاف آلمان میرود و این دیدار ساعت ۱۸ به وقت محلی روز هشتم سپتامبر (۱۸ شهریور) در «کاریوسا آرنا» برگزار خواهد شد.

شاگردان آقاکوچکی ساعت ۱۱:۴۵ روز ۱۹ شهریور با انگلستان در ریو المپیک آرنا دیدار می کنند.

دیدار سوم تیم ملی ایران ساعت ۱۵:۴۵ روز ۲۰ شهریور در کاریوسا آرنا با ایالات متحده آمریکا برگزار می شود.

ایران ساعت ۱۵:۱۵ روز ۲۱ شهریور با برزیل (میزبان) در ریو المپیک آرنا بازی می کند. تیم ملی روز ۲۲ شهریور راس ساعت ۱۴ در همین ورزشگاه با الجزایر دیدار خواهد کرد.

دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی در تاریخ ۲۴ شهریور برگزار خواهد شد و یک روز پس از این تاریخ دیدارهای مرحله نیمه نهایی برگزار می شود.

دیدار پایانی رقابتها نیز در تاریخ ۲۶ شهریور در ریو المپیک آرنا برگزار خواهد شد.

عباس آقا کوچکی سرمربی تیم ملی کشورمان معتقد است با وجود اینکه در گروه سختی قرار داریم اما آمادگی بازیکنان بالا است که می توان به صعود از دور مقدماتی امیدوار هستیم جزو چهار تیم در مرحله پلی آف باشیم.

با این اوصاف باید دید تیم ملی بسکتبال با ویلچر می تواند جایگاه بهتر از رده هشتمی در پارالمپیک ریو کسب کند یا نه؟




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار