کاروان پارالمپیک با هدف فتح ریو

کاروان پارالمپیکی کشورمان در بیش از 9 رشته با 89 ورزشکار در هشتمین حضور خود در پارالمپیک ریو متفاوت ظاهر می شود.

کاروان پارالمپیک با هدف فتح ریوبه گزارش خبرنگار  گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، کاروان پارالمپیکی کشورمان در سال 1988 نخستین حضور خود را در این رقابت ها تجربه کرد و از آن زمان تاکنون در 7 دوره مسابقات پارالمپیک شرکت کرده است و بهترین نتایج را در لندن 2012 رقم زد.

اکنون مروری بر تاریخچه حضور ایران در ادوار مختلف پارالمپیک می کنیم:

نخستین تجربه در سئول

کاروان پارالمپیک ایران در سال 1988 برای نخستین بار در رقابت های پارالمپیک سئول با 36 ورزشکار در 4 رشته ورزشی والیبال نشسته،دو و میدانی، وزنه برداری و گلبال حضور پیدا کرد و در پایان با کسب 8 مدال شامل 4 طلا،یک نقره و 3 برنز در جایگاه بیست و هشتم جهان قرار گرفت.

چهار سال بعد در سال 1992 کاروان ورزشی کشورمان به پارالمپیک بارسلون اعزام شد و با 29 ورزشکار در سه رشته ورزشی والیبال نشسته، تنیس روی میز و گلبال شرکت نمود و موفق به کسب 4 مدال شامل یک طلا، 2 نقره و یک برنز و با نه پله سقوط در جایگاه سی و هفتم قرار گرفت. 

در سال 1996 در پارالمپیک آتلانتا، کاروان ورزشی ایران و با 30 ورزشکار در چهار رشته والیبال نشسته، وزنه برداری، تیراندازی و دو و میدانی شرکت کرد و موفق به دریافت 17 مدال شامل 9 طلا، 5 نقره و 3 برنز و با صعود در جدول رده‌بندی مدال‌ها در جایگاه بیستم ایستاد. 

صعود جایگاه ایران در سیدنی

کاروان ورزشی جانبازان و معلولین چهار سال بعد در رقابت‌های 2000 سیدنی با 41 ورزشکار حضور درخشانی داشت و با شرکت در 5 رشته ورزشی والیبال نشسته، وزنه برداری، دو و میدانی، تیراندازی و تیر و کمان موفق به کسب 23 مدال شامل 12 طلا، 4 نقره و 7 برنز و با چهار پله صعود نسبت به دوره قبل، جایگاه شانزدهم مدال‌آوران رابه خود اختصاص داد. 

کاروان ورشی کشورمان در پارالمپیک 2004 آتن با 90 ورزشکار در 10 رشته وزنه برداری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، تیر و کمان، دوچرخه‌سواری، جودو، تنیس روی میز، فوتبال، دو و میدانی و تیراندازی حضور یافت و موفق به کسب 22 مدال شامل 6 طلا، 3 نقره  13 برنز شد و با هفت پله سقوط به جایگاه بیست و سوم منتقل شد.

پارالمپیک 2008 پکن

چهار سال بعد کاروان ورزشی کشورمان با 74 ورزشکار در 9 رشته ورزشی بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته، گلبال، جودو، فوتبال (نابینایان)، دو و میدانی، وزنه برداری، تیراندازی و تنیس روی میز به این رقابت ها اعزام شد و با کسب 14 مدال شامل 5 طلا، 6 نقره و 3 برنز شد و با یک پله صعود در جایگاه بیست و دوم جدول مدال آوران قرار گرفت. 

درخشش ایران در پارالمپیک لندن

 کاروان ورزشی کشورمان در هفتمین حضور در رقابت‌های پارالمپیک با 79 ورزشکار در 10 رشته والیبال نشسته، گلبال، جودو، دو و میدانی، فوتبال (نابینایان)، وزنه برداری، تیراندازی، تیر و کمان، بسکتبال با ویلچر و تنیس روی میز حضور یافت و موفق به کسب 24 مدال شامل 10 طلا و 7 نقره،7 برنز شد و در جایگاه یازدهمی قرار گرفت و درخشان‌ترین حضور را در لندن رقم زد. 

پارالمپیک 2016 ریو

اولین سهمیه پارالمپیک 2016 ریو توسط کاروان ایران به نام تیم والیبال نشسته ثبت شد و همچنین برای نخستین بار بانوان والیبال نشسته در مسابقات پار  آسیایی اینچئون سهمیه مسابقات پارالمپیک را کسب کردند.سمیه عباسپور نیز برای اولین بار در مسابقات جهانی چک توانست سهمیه کامپوند بانوان را کسب کند و تیم ملی تیر و کمان با سهمیه کامل در پارالمپیک حاضر شود.

کاروان ورزشی جانبازان و معلولین ایران امسال برای نشان دادن اقتدار ملی با اجرای برنامه‌ ریزی‌های دقیق از سوی کمیته ملی پارالمپیک با 89 سهمیه کسب شده در 12 رشته‌های والیبال نشسته مردان و بانوان، بسکتبال با ویلچر، فوتبال 5 نفره (نابینایان)، دو و میدانی، قایقرانی، تیر و کمان، وزنه برداری، دوچرخه سواری، تیراندازی،شنا ، جودو و پاراتکواندو به صورت نمایشی حضوری مقتدرانه در بازی‌های 2016 ریو خواهد داشت. 

اسامی ورزشکاران و تیم‌های اعزامی به پارالمپیک 2016 به شرح زیر است:

تیم ملی والیبال نشسته مردان و بانوان و بسکتبال با ویلچر هر یک با 12 ملی پوش و تیم ملی فوتبال 5 نفره نابینایان با 10 ملی پوش اعزام می شوند.

در رشته های انفرادی:

رشته تیر و کمان با 7 سهمیه در هر دو بخش کامپوند و ریکرو:

زهرا نعمتی 
ابراهیم رنجبر 
غلامرضا رحیمی 
محدثه کهنسال 
هادی نوری 
مجید کاکوش 
سمیه عباسپور

رشته قایقرانی با کسب یک سهمیه: 
شهلا بهروزی راد 

رشته تیراندازی در بخش تپانچه و تفنگ بادی:
ساره جوانمردی 
عالیه محمودی 
معصومه خدابخشی 
سمیرا ارم 
مهدی زمانی 

رشته دوچرخه سواری با کسب یک سهمیه :
بهمن گلبارنژاد 
 
رشته شنا با کسب یک سهمیه:
شاهین ایزدیار

رشته وزنه برداری با کسب شش سهمیه:

حمزه محمدی 
مجید فرزین 
حامد صلحی‌پور 
سامان رضی 
علی صادق‌زاده 
سیامند رحمان 

رشته جودو نابینایان با سه سهمیه:
 امید جعفری – در وزن 81 کیلوگرم
حامد علیزاده – در وزن 100 کیلو گرم
حمزه ندری – در وزن مثبت 100 کیلوگرم

رشته پاراتکواندو:
مهدی پوررهنما – در وزن منفی 75 کیلو گرم کلاس k44 

رشته دوومیدانی با 33 سهمیه :
سامان پاکباز، سجاد نیک پرست، سیامک صالح فرج زاده، محسن کائیدی، محسن حسینی پناه، مهران نکوئی مجد، علی الفت نیا، جواد حردانی، سجاد محمدیان، یونس سیفی پور، اسدلله عظیمی، علیرضا مختاری، حامد امیری، جلیل باقری، علیرضا قلعه ناصری، جاوید احسانی شکیب، عبدالله حیدری، محمد خالوندی و هاشمیه متقیان ملی پوشان اعزامی به ریو هستند که در چند روز آینده بر تعداد این افراد اضافه خواهد شد.

ایران در رشته تنیس با ویلچر نیز متقاضی کسب سهمیه اعطایی شده که اگر این درخواست با پاسخ مثبت فدراسیون جهانی این رشته و کمیته بین‌المللی پارالمپیک مواجه شود، تعداد رشته های اعزامی به ریو به 13 رشته افزایش پیدا می‌کند.

مسابقات پارالمپیک ریو از تاریخ 7 سپتامبر (17 شهریور) تا 18 سپتامبر ( 28 شهریور ) با حضور 4352 ورزشکار  برگزار می شود که در این دوره 528 مدال توزیع خواهد شد.کاروان پارالمپیک ایران برای حضور در رقابت 10 شهریور ماه ساعت 22 تهران را به مقصد ریو ترک خواهد کرد.

براین اساس مجموع مدال های ورزشکاران پارالمپیکی ایران در طول 7 دوره از این بازی ها 112 مدال شامل 47 طلا،28 نقره و 37 برنز است.

ریو سکوی پرش پارالمپیکی ها خواهد بود

بهروز برجسته معاون کمیته فنی پارالمپیک در این خصوص گفت: کاروان ورزشی ایران در این دوره از مسابقات سهمیه بیشتری کسب کرده و توانسته نسبت به لندن در رشته های مختلفی شرکت کند که اگر این حضور همراه با کسب مدال های زیادی  باشد می توان گفت ریو در کارنامه حضور ایران در پارالمپیک جایگزین لندن می شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کسب سهمیه سخت شده اما بانوان ما در این دوره سهمیه بیشتری نسبت به ادوار گذشته کسب کردند و تیم والیبال نشسته بانوان توانست برای نخستین بار در پارالمپیک حاضر شود و زهرا نعمتی نیز توانست تنها کماندار کاروان ایران در المپیک ریو باشد.

برجسته در پایان گفت: پارالمپیک ریو از هر نظر برای کاروان ایران متفاوت است و امیدوارم با کسب مدال های رنگارنگ بتوانیم این دوره را به یاد ماندنی کنیم.

ریو،پارالمپیک متفاوت ایران

بتول مشرفی جوادی نائب رئیس بانوان فدراسیون جانبازان و معلولین گفت: پارالمپیک ریو شاهد اولین های زیادی در کاروان ایران است چرا که بانوان والیبال نشسته برای نخستین بار به این مسابقات اعزام می شوند و همچنین برای اولین بار در کامپوند تیر و کمان نیز کسب سهمیه کردیم.

وی ادامه داد: حضور دو بانوی ورزشکار کرمانی برای پرچمداری کاروان ایران در المپیک و پارالمپیک ریو نشان از پیشرفت بانوان دارد و خود این موضوع رنگ متفاوتی به کارنامه حضور ایران در این رقابت ها داده است.

مشرفی تصریح کرد: با وجود اینکه در پارالمپیک کلاس ها و رشته های ورزشی ادغام شده است اما ورزشکاران ما توانستند سهمیه های بیشتری کسب کنند و باعث افتخار است که بانوان نیز در این امر سهیم بودند.

مشرفی جوادی در پایان خاطر نشان کرد: این دوره از بازی ها قابل مقایسه با هیچ یک از ادوار گذشته نیست و امیدوارم همان طور که در کسب سهمیه متفاوت عمل کردیم در دریافت مدال ها نیز متفاوت باشیم تا ریو خاطره درخشانی برای ورزش جانبازان و معلولین باشد.

با این اوصاف باید دید که پارالمپیک ریو برای کاروان ورزشی کشورمان می تواند از لحاظ کسب مدال با لندن متفاوت باشد و جایگاه ایران ارتقا دهد یا نه؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار