نمایندگان کنگره آمریکا: فروش هرچیزی به ایران، چالش برانگیز است!

شماری از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا نیز دوشادوش جمهوری خواهان، مترصد کارشکنی در معامله ایران با بوئینگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ویکلی استاندارد، شماری از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا در ابراز به اصطلاح نگرانی از معامله ایران با شرکت هواپیماسازی بوئینگ به بهانه خطر آن برای امنیت آمریکا، به همتایان جمهوری خواه خود پیوستند. قرارداد فروش چندین فروند هواپیمای مسافربری به ارزش تقریبی 17 میلیارد و 600 میلیون دلار، بزرگ ترین نقل و انتقال تجاری با ایران پس از رفع تحریم ها می باشد.

بحث بر سر این موضوع، به هر دو حزب مجلس آمریکا کشیده است. منتقدان این قرارداد ادعا می کنند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ایران ایر، که در سال 2011 توسط دولت اوباما تحت تحریم قرار گرفت، در کنترل نیروهای نظامی ایران است و از این هواپیماها برای کمک به وفاداران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه استفاده خواهد شد.

دولت اوباما، خود با استفاده از بعد «فنی بودن» معامله، انجام آن را بلامانع دانست و ایران ایر را از فهرست تحریم های خود مستثنی کرد.

نمایندگان مجلس آمریکا به تحقیق و تحفص در خصوص این قرارداد اقدام کرده اند و انتقاد از آن در مجلس سنا در حال افزایش است.

کریس کونز نماینده دموکرات مجلس آمریکا که جزو حامیان توافق هسته ای با ایران بود، به هفته نامه ویکلی استاندارد گفته که نگران این فروش است. کونز ادعا کرد: «نگرانی من از این بابت است که ایرانی ها از دارایی های خود سوء استفاده می کنند. نمی شود مطمئن بود از این هواپیماها برای مقاصد دیگر استفاده نکنند. گمان می کنم فروش هر چیز به ایران، جای پرسش و چالش دارد.»

جو منشن، نماینده دیگر دموکرات نیز ادعا کرد نگران تاثیرات این معامله بر امنیت ملی آمریکاست. منشن که یکی از چهار نماینده دموکرات مخالف قرارداد است، به ویکلی استاندارد گفت: «به عقیده من، بوئینگ از فروش هواپیما به همه خوشحال می شود. من نگران حمایت ایران از کسانی هستم که به هر نحو می خواهند به آمریکا یا اسرائیل آسیب بزنند.»

بن کاردین، نماینده دموکرات نیز که عضو کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا است، گفت بابت این قرارداد، احساس خوبی ندارد اما بوئینگ حق دارد به آن ادامه دهد. وی گفت: «من هم بابت تسهیل روابط تجاری با ایران، نگرانی هایی دارم» اما در خصوص معامله بوئینگ، «این یک تصمیم شخصی است که توسط یک شرکت آمریکایی گرفته شده است. این شرکت هم حق دارد آن را عملی کند. اما من را کمی نگران می کند.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار