ایران قصد توسعه انرژی خورشیدی با کمک خارجی را دارد

یک وبگاه غربی نوشت: محدودیت های تجارت با ایران، با وجود عزم این کشور برای توسعه انرژی خورشیدی، همچنان پابرجاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گرین تک میدیا، هجوم شرکت های تولید انرژی خورشیدی به بازار نوپای ایران، به دلیل محدودیت های تجاری، ممکن است موانعی ایجاد کند.

در ماه ژوئن، گروه ویژه اقدام مالی، ایران را باز هم در فهرست کشورهای پرخطر نگه داشت. البته اقدامات این گروه علیه ایران به مدت یک سال به حالت تعلیق در آمده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که «اگر ایران وضعیت خود را بهتر نکند و اقدامات اصلاحی را انجام ندهد، دوباره در معرض اقدامات این گروه قرار می گیرد. اما اگر وضعیت خود را بهتر کند، این گروه ویژه هم قدم های مثبت بعدی را بر خواهد داشت».

با این که آمریکا، نقل و انتقال مالی با ایران را آسان تر کرده است، اما ایران هنوز به سیستم مالی آمریکا دسترسی ندارد و همین باعث شده است بانک های غربی، از بازار ایران حذر کنند.

علی ایزدی نجف آبادی که کارشناس نامدار موسسه بلومبرگ نیو انرژی است، گفت: «این محدودیت های تجاری باقیمانده، به خصوص در مورد موسسات آمریکایی، می تواند مشکل ساز شود. به ویژه سرمایه گذاری می تواند چالش برانگیز شود. مگر این که با حمایت بانک های توسعه ای یا یک موسسه باشد که به سیستم بانکی آمریکا دسترسی دارد. احتمالا موسسات چینی در این خصوص، مشکل کمتری خواهند داشت.»

با این حال، از سرگیری تجارت با ایران در ماه دسامبر 2015 باعث افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی شد و ایران بعد از امارات متحده عربی و عربستان، در رتبه سوم قرار گرفت. ایران در سه ماهه اول سال جاری موفق به عقد 22 قرارداد پروژه های سرمایه گذاری مستقیم شده است؛ در حالی که تعداد این قراردادها در کل سال 2015 به 9 مورد و در سال 2014 به تنها 8 مورد می رسید.

اما از هنگامی که سازمان انرژی های تجدیدپذیر ایران «سونا» برنامه تعذیه در تعرفه را برای صفحات فتوولتائیک آغاز کرد، موسسات انرژی خورشیدی، نگاه خود را به سمت ایران معطوف کرده اند.

انجمن انرژی خورشیدی آلمان برآورد کرده است که پروژه های خورشیدی ایران می توانند با نرخ بازگشت 30 و 36 درصد ارائه شوند.

در ماه می، خبرگزاری تسنیم ایران نوشت که گروه بین المللی انرژی شانکسی چین قرار است 600 مگاوات صفحه فتوولتائیک در ایران تولید کند.

اما برخلاف این اعلام، هنوز چنین پروژه ای در برنامه سونا قرار نگرفته است. برخی ناظران نیز معتقدند احتمال کمی دارد حتی در صورت رفع موانع تجاری، کار در بازار ایران، آسان باشد.
برخی کارشناسان، مشکل ارز ایران را یکی دیگر از موانع موجود در این راه می دانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار