هشدار مدیرکل پیشین سازمان تجارت جهانی نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

مدیرکل پیشین سازمان تجارت جهانی به مقامات انگلیس هشدار داد خروج از اتحادیه اروپا برای این کشور نتایج اقتصادی منفی به بار می‌آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی؛ "پیتر ساترلند،" مدیرکل پیشین سازمان تجارت جهانی، هشدار داد اگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، اقتصاد این کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد و نتایج منفی آن برای لندن قابل جبران نخواهد بود.

موافقان طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به قوانین سازمان تجارت جهانی استناد می‌کنند و معتقدند با کمک این قوانین، انگلیس قادر به ادامه مبادلات تجاری خود با دیگر شرکای اقتصادی از سراسر جهان خواهد بود. موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌گویند نگرانی‌های پیتر سانترلند بی‌مورد و نابه‌‎جا است.

"جرارد لیونز،" عضو گروه کارشناسان اقتصادی "برکزیت،" موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، در این باره گفت: اظهارات سانترلند عقیده و نتیجه‌گیری شخصی او است. واقعیت این است که انگلیس می‌تواند پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز تحت قوانین سازمان تجارت جهانی به تجارت آزادانه خود ادامه دهد.

زمانیکه ساترلند در دهه 80 میلادی در کمیسیون اروپا خدمت می‌کرد، زمینه‌ای را فراهم کرد تا اعضای اتحادیه بتوانند در یک منطقه آزاد به تجارت و تبادل کالا و خدمات بپردازند. وی معتقد است قوانین سازمان تجارت جهانی نمی‌تواند تضمین کننده ادامه روند مبادلات تجاری آزاد برای کشوری باشد که خود اتحادیه اروپا را ترک کرده است. این سازمان از حق قانونی برای ارائه خدمات برخوردار نیست. در شرایط کنونی، نظام بانکی انگلیس در تمام کشورهای اتحادیه اروپا معتبر و مشغول به فعالیت است. گذرنامه شهروندان انگلیسی در سراسر اتحادیه اروپا معتبر است و نیازی به دریافت ویزا ندارند. اگر انگلیس از اتحادیه خارج شود، گذرنامه شهروندان به خودی خود خارج از این کشور اعتبار ندارد و باید برای سفر به هر نقطه از اتحادیه، ویزای جدا دریافت کنند. ممکن است شرکت‌های خدماتی در اروپا از تاسیس مقر خود در جایی خارج از اتحادیه اروپا (انگلیس) امتناع ورزند. تمام این موارد ضربات غیرقابل جبرانی به اقتصاد انگلیس وارد می‌کند.

ساترلند در بخش دیگری از صحبت‌هایش هشدار داد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند به زیاد اقتصاد جهانی و سیاست‌های اتحادیه منتهی شود. به عقیده من پیامدهای منفق این اقدام دامن‌گیر دیگر کشورها نیز می‌شود. 

‌جرارد لیونز در پاسخ به نگرانی‌های ساترلند گفت: مشکل اتحادیه اروپا یک مشکل خودساخته است. اگر قرار باشد انگلیس در اتحادیه باقی بماند هیچ تضمینی نیست با این روند کند رشد اقتصادی تا چند سال دیگر دوام می‌آورد. بی‌ثباتی اقتصاد منطقه یورو، لندن را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار