کرمانشاه؛

افزایش تعرفه سیمان برای کرمانشاه نگران کننده است

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است، صنعت سیمان در استان کرمانشاه در مخاطره است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کیوان کاشفی گفت: دولت عراق برای بسیاری از کالاهای خود تعرفه وارداتی بالایی را در نظر گرفته که سیمان هم از جمله این کالاهاست و چون سیمان بخش عمده صادرات استان کرمانشاه است، خود را بیشتر از سایر اقلام نشان داده است.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه وارداتی فقط برای سیمان ایرانی نیست، اظهار کرد: عراق برای همه سیمان‌های وارداتی از اردن، عربستان و ... نیز تعرفه‌ها را بالا برده، بگونه‌ای که قیمت تمام شده سیمان در داخل عراق برای همه کشورها یکسان شود.

کاشفی سیمان ایرانی را ارزان‌ترین سیمان دانست و تاکید کرد: سیمان ایران به لحاظ تولیدات و تکنولوژی خوب و البته نزدیکی راه در داخل عراق بسیار ارزان استو از همین رو بیشترین افزایش تعرفه برای ایران لحاظ شده است.

وی در خصوص دلایل این تصمیم عراق نیز تصریح کرد: دلیل اول حمایت از تولیدات داخل و کارخانه‌های سیمانی است که در عراق ساخته شده و یا به زودی به راه می‌افتد.

کاشفی دلیل دیگر را کاهش منابع مالی و درآمدهای عراق دانست که این کشور را برای پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری با مشکل مواجه کرده و حالا قرار است بخشی از این منابع با افزایش تعرفه کالاهای وارداتی جبران شود.

وی ادامه داد: این افزایش تعرفه سیمان، برای کرمانشاه که دو کارخانه سیمان دارد که عمده تولیدات آنها صادراتی است بیشتر نگران کننده است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه، چون اقلیم کردستان عراق از این افزایش تعرفه تبعیت نکرده و کرمانشاه تنها استانی است که با هردو بخش کرد و عرب عراق مرز دارد و سیمان خود را به بخش کردنشین صادرمی‌کند، نسبت به سایر استان‌های کشور با مشکل کمتری مواجه شده است.

وی از رایزنی‌ها در بعد ملی و سفارت‌خانه‌ها برای حل مشکل سیمان یاد و تاکید کرد: چون سیاست‌های حمایت از تولید داخل برای عراق منطقی است، باید راهکارهای دیگری داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه صادرات کلینکر به جای سیمان را راهکاری مناسب دانست و خاطرنشان کرد: می‌توانیم به جای سیمان کلینکر صادر کنیم تا در داخل کارخانه‌های عراق به سیمان تبدیل شود.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.