کرمانشاه؛

آمار سزارین در استان 48.45 درصد است

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر حدود 48.46 درصد از زایمان‌های استان به روش سزارین انجام می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛شیوا کاظمی گفت: در حال حاضر آمار سزارین در استان 48.45 درصد است و این یعنی از هر 100زایمان در استان بیش از 48 مورد آن بصورت سزارین انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: این آمار بالا در حالیست که طی دو سال گذشته شاهد کاهش آمار سزارین در استان بوده‌ایم.

کاظمی افزود: تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت، 55 درصد زایمان‌های استان بصورت سزارین انجام می‌شد، البته طی سالهای پیش از آن این آمار 30 درصد بود، اما در مقطعی با رشد چشمگیر سزارین در استان مواجه شدیم.

وی گفت: خوشبختانه با اجرای طرح تحول نظام سلامت جلو رشد صعودی سزارین در استان گرفته شد و با گذشت دو سال از شروع طرح توانستیم آمار سزارین را از 55 به 48.45 درصد برسانیم.

کاظمی افزود: هدف‌گذاری امسال ما نیز این است که این عدد را به 43 درصد برسانیم، یعنی در مجموع پنج درصد آمار سزارین استان را مجددا کاهش دهیم.

وی اظهارکرد: بر اساس نظر بهداشت جهانی (WHO) میزان سزارین باید پنج تا 10 درصد باشد و در کشورهای پیشرفته نیز این میزان انجام سزارین رعایت می‌شود.

کاظمی افزود: متاسفانه در کشور ما، مادران بدون نیاز به سزارین درخواست انجام سزارین را دارند وبه دلیل فرهنگ غلطی که در کشور باب شده و رقابتی که وجود دارد، بدون اطلاع از عوارض انجام این کار اصرار به انجام سزارین دارند.

مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عوارض بسیار سزارین نیزاشاره کرد و گفت: مهمترین عارضه سزارین عفونت بالا است، به طوریکه میزان عفونت حین و بعد از زایمان در سزارین پنج برابر زایمان طبیعی است.

کاظمی به افزایش احتمال مرگ مادران به دنبال سزارین اشاره کرد و افزود: احتمال مرگ مادر به دنبال انجام سزارین در اولین زایمان دو برابر زایمان طبیعی است و در سزارین‌های بعدی این احتمال به 65 برابر می‌رسد.

وی افزود: علاوه بر اینها سزارین عوارض متعددی هم به دنبال بیهوشی و ایجاد زخم دارد و قطعا ترویج زایمان طبیعی ترویج سلامتی خود مادران است.

کاظمی زایمان طبیعی و شیرمادر را دو نکته طلایی در سلامت مادر و نوزاد عنوان کرد و افزود: قطعا کودکانی که به روش زایمان طبیعی به دنیا آمده و با شیر مادر تغذیه شده‌اند، از سلامت بالایی نسبت به سایر کودکان برخوردارند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار