ضرورت راه‌اندازی کارخانه کمپوست بویراحمد در سال جاری

شهردار یاسوج بر ضرورت راه‌اندازی کارخانه کمپوست بویراحمد در سال جاری تأکید کرد و گفت: در صورتی که به احداث کارخانه نرسیدیم باید به دفن بهداشتی زباله روی آوریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ محمدعلی جاوید  با اشاره به تصویب قانون مدیریت پسماند در سال 83 اظهار کرد: با توجه به تصویب قانون مدیریت پسماند و اجرایی شدن آن در شهر یاسوج با وجود کلینیک‌های درمانی، فضاهای تجاری، کارخانجات و ...شهرداری یاسوج تاکنون هزینه‌ای مبنی بر عوارض خدمات شهری دریافت نکرده است.

وی در ادامه از تصویب سازمان مدیریت پسماند در پایان سال جاری در شهرداری یاسوج و مستقل شدن این سازمان خبر داد و گفت: قانون مدیریت پسماند شهری عمل نمی‌کند بلکه به صورت شهرستانی اقدام خواهد کرد.

جاوید با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت پسماند مستقل و خودگردان است و هزینه‌های لازم برای جمع‌آوری، حمل و دفن زباله را جذب می‌کند، گفت: انتظار می‌رود نهادها، سازمان‌ها مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و مجتمع‌های تجاری نسبت به پرداخت عوارض پسماند همکاری لازم با این سازمان را داشته باشند.

شهردار یاسوج با بیان اینکه هزینه دفن زباله‌های شهری ماهانه 650 میلیون تومان است، تصریح کرد: با نامه‌نگاری‌های صورت گرفته به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که نسبت به پرداخت عوارض پسماند سازمان خود اقدام کنند که تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

این مسئول امور شهری در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت نامطلوب دفن زباله شهرستان بویراحمد در دو پشته دشتروم و پیگیری‌های فرماندار این شهرستان مبنی بر ضرورت ساماندهی وضعیت پسماند تصریح کرد: تا راه‌اندازی کارخانه کمپوست نمی‌توان مکان دیگری برای دفن زباله شهرستان بویراحمد در نظر گرفت.
وی با تاکید بر اینکه تنها شهرداری موظف به پیگیری و راه‌اندازی کارخانه کمپوست نبوده بلکه این کار مستلزم همکاری و همراهی دیگر نهادها است، تصریح کرد: با عزم راسخ فرماندار و پیگیری‌های وی در خصوص احداث کارخانه کمپوست قطعا می‌توان ساماندهی دفن زباله شهری را عملیاتی کرد.
جاوید با اشاره به وضعیت اسفناک و تاسف‌بار دفن زباله در دو پشته دشتروم اذعان کرد: متاسفانه با دفن زباله در دو پشته دشتروم شاهد فاجعه زیست محیطی و بهداشتی در این منطقه هستیم که شهرداری به تنها مقصر نبوده بلکه دیگر ارگان‌ها به نوعی مقصر هستند، بنابراین دستگاه‌ها باید نسبت به ساماندهی و احداث کارخانه کمپوست همکاری لازم را داشته باشند.
شهردار یاسوج با تأکید بر اینکه تا زمان احداث کارخانه کمپوست دفن زباله‌ها باید بهداشتی صورت گیرد تا از فضای موجود به نحو مطلوب استفاده شود، گفت: دفن زباله‌ها در دو پشته دشتروم باید در همان روز باشد بنابراین شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.
وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه باید به دفن بهداشتی توجه جدی شود، اذعان کرد: در حال حاضر یک دستگاه لودر، بولدوزر و بیل میکانیکی در محل دفن زباله واقع در دو پشته دشتروم مستقر بوده که ساختمانی جهت کنترل در ورودی آن احداث کردیم.
جاوید با تاکید بر اینکه دفن بهداشتی زباله در دستور کار شهرداری است، گفت: در صورتی که امسال به احداث کارخانه کمپوست نرسیدیم باید دفن بهداشتی را اجرا کنیم تا دیگر شاهد فاجعه‌های زیست محیطی نباشیم.
شهردار یاسوج در پایان با ابراز گلایه‌مندی از وضعیت دپوی نخاله‌های ساختمانی توسط شهروندان ‌تصریح کرد: تولید نخاله‌های شهری توسط شهرداری انجام نمی‌شود بلکه شهروندان هستند که باید مکانی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.