ای بی سی نیوز: اوباما قانون تسهیل تجارت ایران با دلار را اعلام می‌کند/ وحشت آمریکا از تضعیف جهانی دلار

ای بی سی نیوز در گزارشی به قانون جدید دولت اوباما درباره تجارت با تهران پرداخت.

ای بی سی نیوز: اوباما قانون تسهیل تجارت ایران با دلار را اعلام می‌کند/ وحشت آمریکا از تضعیف جهانی دلاربه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای بی سی نیوز، مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند دولت اوباما به زودی به دولت‌ها و بانک‌ها خارجی اعلام می‌کند که می‌توانند از دلار در برخی موارد برای تسهیل تجارت با تهران استفاده کنند. 

بر همین اساس، درحالی که هیچ تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است، مقامات آمریکایی آگاه به مسائل داخلی این کشور اعلام کردند وزارت خزانه‌داری آمریکا در نظر دارد یک مجوز عمومی ارائه دهد که بر طبق آن موسسات مالی دریایی به دلار (به عنوان ارز خارجی) برای حمایت از تجارت مشروع با ایران دسترسی داشته باشند. این اقدام همینک غیرقانونی محسوب می‌شود.

این گزارش در ادامه مدعی شد: پس از توافق آمریکا و قدرت‌های جهانی با ایران در سال گذشته، تهران متعهد شد در مقابل برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت میلیاردها دلار پول‌های بلوکه شده خود، محدودیت‌هایی را در برنامه‌های هسته‌ای خود که مرتبط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای بود، اعمال کند و در نتیجه تحریم‌های بانکی این کشور مرتفع گردد. بخاطر موقعیت جهانی دلار به عنوان ارز غالب، این واحد پولی در بیشتر تبادلات ارزی استفاده می‌شود. برای مثال، اگر ایران در قبال فروش نفت خود به هند به جای روپیه از یورو استفاده کند این امر به تهران این توانایی را می‌دهد تا در خرید کالاهای اروپایی سهولت بیشتری داشته باشد. 

این گزارش می‌افزاید: تحریم‌های آمریکا علیه تهران سبب مسدود شدن مبادلات تجاری این کشور با دلار شد. از طرفی، بانک‌های اروپایی و آسیایی به دلایل روشنی مانند ترس از جریمه‌های سنگین آمریکا از مبادله با دلار در تجارت با تهران اجتناب کردند. حال دولت آمریکا اجازه استفاده از دلار در مبادلات تهران را پس از آن صادر می‌کند که ایران انتقادات زیادی به مواضع غرب مطرح کرد. ایران معتقد است در مقابل اقدامات متعدد تهران مانند از رده خارج کردن هزاران سانتریفیوژ و صادر کردن ذخایر عظیم اورانیوم خود به خارج و نیز از بین بردن مرکز تولید پلوتونیوم در اراک، پاداش لازم را از طرف غربی دریافت نکرده است که این امر موجی از انتقادات را در داخل این کشور در پی داشت.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: اگر اجازه تجاری وزارت خزانه‌داری آمریکا صحت داشته باشد، این قانون اجازه می‌دهد که دلار به عنوان واحدی برای تبدیل ارز در تبادلات ایران استفاده شود به شرطی که هیچ کدام از بانک‌های ایران طرف معامله نباشند. همچنین واحد پول ایران، ریال نمی‌تواند در تبدیل ارز به دلار در معاملات استفاده شود و پرداخت‌ها نمی‌تواند با دلار شروع یا پایان یابد. همچنین در تبادلات تجاری نباید به افراد حقیقی یا حقوقی که در لیست سیاه آمریکا قرار دارند پولی پرداخت شود.

جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا در سخنرانی روز گذشته خود در موسسه "کارنگی برای صلح بین الملل" با تحسین اقدامات تهران در اجرای کامل برجام گفت: از آنجایی که ایران اقدامات لازم در برجام را انجام داده است، مسئولیت ما حمایت از این اقدامات است. لو تاکید کرد زیاده‌روی در اعمال تحریم‌ها باعث از بین رفتن کارآیی آن و در خطرافتادن نفوذ آمریکا دراقتصاد جامعه بین الملل خواهد شد.

به گفته جک لو، اگر شرکت‌ها و کشورهای خارجی اعمال تحریم‌های بی دلیل از طرف آمریکا را شاهد باشند نباید از خودداری آنها از تجارت با دلار آمریکا شگفت زده شد و این امر به تضعیف سیستم مالی و دلار آمریکا و روی آوردن به ارزهای جایگزین و به خطر افتادن ارز این کشور منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
از مزاياى پسا برجام دو
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۵
1-ریال نه
2-بانک ایرانی نه
3-شروع یا پایان پرداخت‌ها با دلار نه!
نتیجه:
هزینه نقل و انتقال، پول را هرز می برد پس یعنی ایرانی ها (شرکت های خصوصی و دولتی) خزانه شان را به خارج از ایران(یا دسترس ایران) انتقال بدهند تا هر وقت خواستید مسدودش کنید؟ مگه کله پاچه خر خوردند؟
آخرین اخبار