سفر وزیر انرژی هند به ایران/ گسترش روابط تهران-دهلی‌نو در بخش انرژی

اکونومیک پیش‌بینی کرد سفر وزیر انرژی هند به ایران باعث گسترش روابط تهران-دهلی‌نو در بخش انرژی شود.

سفر وزیر انرژی هند به ایران/ گسترش روابط تهران-دهلی نو در بخش انرژی به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اکونومیک تایمز در گزارشی با اشاره به سفر 9 آوریل سال جاری میلادی (21 فروردین) وزیر انرژی هند به تهران نوشت: دهلی نو امیدوار است در نخستین سفر یک وزیر هندی به ایران پس از لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور حوزه خلیج‌فارس، روابط دوکشور در بخش انرژی گسترش یابد.

 یکی از اهداف وزیر خارجه هند در سفر به تهران، گرفتن حق مشارک کمپانی نفت‌ و‌ گاز «او‌ان‌جی‌سی» در توسعه میدان گازی «فرزاد-ب» است. شرکت چندملیتی «او‌ان‌جی‌سی،» که دفتر مرکزی آن در هند واقع است،  از نظر اکتشاف و میزان تولید نفت خام و گاز طبیعی، به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی آسیا شناخته می‌شود.

در این گزارش آمده است: از دیگر برنامه‌های سفر وزیر انرژی هند به تهران خرید نفت‌خام و حل مسائل باقی‌مانده درخصوص چگونگی پرداخت بدهی‌های معوقه هند بابت خرید‌های پیشین طلای سیاه از ایران است. وی همچنین قصد دارد با طرف‌های ایرانی درخصوص طرح‌های احداث کارخانه‌های کود و پتروشیمی در منطقه آزاد تجاری «چابهار» گفتگو کند.   

وزیر امور خارجه هند نیز به احتمال زیاد 17 آوریل (29 فروردین)، برای گسترش روابط سیاسی دوکشور، به تهران سفر خواهد کرد. سفر سال گذشته وزیر امور خارجه هند به ایران پس از رد درخواست دهلی نو از سوی تهران برای واگذاری امتیاز توسعه میدان گازی «فرزاد-ب» به هندی‌ها، نشان داد دهلی نو ممکن است با منفعلانه عمل کردن در مناسبات سیاسی، بهای سنگینی را در طرح‌های مهم انرژی بپردازد. دهلی نو با ایجاد تغییرات اساسی و اصلاح شرایط درخواستی خود و مطرح کردن دوباره این درخواست در نشست کمیسیون مشترک ایران و هند، تلاش کرد تهران را به امضای قرارداد در این زمینه متقاعد کند. وزیر نفت هند قصد دارد 21 فروردین سال جاری،  برای نهایی کردن قرارداد توسعه این میدان گازی، به تهران سفر کند.

میدان گازی فرزاد-ب، یکی از بزرگ‌ترین میادین گازی ایران است. شرکت‌های هندی این میدان را کشف کردند، اما، به علت تحریم‌ها از سرمایه‌گذاری نزدیک 7 میلیارد دلاری در این پروژه کناره‌گیری کردند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار