معاون دیپلماسی عمومی آمریکا:

دیپلماسی دیجیتالی برای ارتباط با ایرانیان تقویت می شود

سان‌شاین با تأکید بر آموزش زبان انگلیسی به جوانان خاورمیانه به سفارتخانه مجازی آمریکا در تهران اشاره کرد و آن را نمونه‌ای موفق از کاربرد ابزار اینترنت در دیپلماسی عمومی خواند.

به گزارش گروه مجله خبري باشگاه خبرنگاران به نقل از مشرق، مؤسسه واشنگتن، شانزدهم ژانویه سال 2013، نشستی را با عنوان: "دیپلماسی عمومی در خاورمیانهِ در حال گذار" برگزار کرد که در آن "تارا دی. سان‌شاین،" معاون وزیر‌ خارجه آمریکا در دیپلماسی و امور عمومی به ایراد سخنرانی پرداخت. 

سان شاین اظهار داشت: ایالات متحده به دنبال راهی برای تعامل تمام‌عیار، مستحکم و خلاقانه با خاورمیانه است و دیپلماسی عمومی ابزاری ضروری برای مشارکت و تعامل با این منطقه حساس و حیاتی به شمار می‌رود.

وی به دو کاربرد قابل‌ملاحظه دیپلماسی عمومی اشاره کرد. نخست، سان شاین اظهار امیدواری کرد که بتوان از دیپلماسی عمومی برای پشت‌ سر گذاشتن درگیری‌ها - با ایجاد ارتباط با جوانان استفاده کرد.

بخشی از این تلاش‌ها شامل ایجاد برنامه آموزش زبان‌ انگلیسی به دانشجویان در خاورمیانه بوده است. در حال حاضر، 18 هزار نفر دانشجو به طور سالیانه در این برنامه شرکت می‌کنند و بیش از 80 هزار نفر تاکنون از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.‌

دوم، سان شاین دیپلماسی عمومی را به عنوان سازوکاری برای مدیریت افراط‌گرایی خشونت‌آمیز برشمرد. وی در همین رابطه افزود: امروزه بخشی از دیپلماسی عمومی در حال رقابت و ستیز با فضای ارتباطی مورد استفاده القاعده و حامیان آن است. مرکز ارتباطات استراتژیک ضدتروریسم، وظیفه دستیابی به این هدف را - از طریق استفاده از فیلم و ارتباطات دیجیتال به زبان‌های عربی، سومالیایی و اردو - برعهده دارد. سان شاین همچنین برنامه تبادل [دانشجو] را به عنوان وسیله‌ای برای شکل‌دهی به نگرش‌ها در قبال ایالات متحده، ایجاد جامعه مدنی در منطقه و پیشنهاد آینده‌ای بهتر برای شهروندان خاورمیانه و شمال آفریقا توصیف کرد.

این تبادلات شامل ارائه فرصت ادامه تحصیل در آمریکا به دانشجویان اهل خاورمیانه است و شهروندان خاورمیانه را با سرمایه‌گذاران و رهبران تجاری آمریکایی مرتبط می‌سازد.

وی بر نقش رسانه‌های اجتماعی در دیپلماسی عمومی تاکید و آن را به مثابه ابزاری برای ارتباط‌گیری با جوانان در سراسر منطقه و دستیابی به شهروندان کشورهایی که ایالات متحده در آن حضور فیزیکی ندارد ( مانند ایران و سوریه ) عنوان کرد.

سان شاین به سفارتخانه مجازی آمریکا در تهران اشاره کرد و آن را نمونه‌ای موفق از کاربرد ابزار اینترنت در دیپلماسی عمومی خواند. وی همچنین تعامل همه‌جانبه، چه به صورت مجازی و چه به صورت چهره به چهره را برای منافع ملی ایالات متحده ضروری دانست.

سان شاین در خلال جلسه پرسش و پاسخ خاطرنشان کرد: آمار مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی نشانه اصلی موفقیت برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی – مانند سفارت مجازی در تهران – است: همچنین برای بررسی تاثیر برخی برنامه‌های مشخص از گروه‌های نمونه و تحقیق از اعضاء استفاده می‌شود. وی هنگام بحث پیرامون موفقیت برنامه‌های مشارکت و تعامل [ایالات متحده] اظهار داشت: افرادی که در برنامه‌های تبادل آمریکا شرکت می‌کنند، دارای دید مثبتی نسبت به این کشور هستند.

سان شاین در همین رابطه به اهمیت روزافزون مشارکت دولت و بخش خصوصی [در آمریکا] برای جبران کسری بودجه اشاره کرد و گفت: حدود نیمی از بودجه یک میلیارد دلاری دیپلماسی عمومی صرف برنامه‌های تبادل [دانشجو] شده، ولی وزارت خارجه آمریکا از رویکرد مشارکت با بخش خصوصی برای تامین بودجه این برنامه در آینده استفاده خواهد کرد. از نظر وی این رویکرد به تداوم این برنامه کمک می‌کند. زونن‌شاین خاطرنشان کرد: همکاری [با بخش خصوصی] و برنامه تبادل وزارت خارجه ایالات متحده الزاماً پیام واحدی را مخابره نمی‌کند.

دستیار وزیرخارجه آمریکا در پایان با اشاره به اهمیت ایجاد تماس و ارتباط‌گیری با افراد در کمک به آشنا کردن افراد با ایالات متحده گفت: در حال حاضر این مهم به دلیل وضعیت وخیم امنیتی منطقه و دشوار شدن آمد و شد دیپلمات‌های آمریکایی و تماس آنها با شهروندان در خاورمیانه با موانعی چند روبرو شده است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت ایجاد موازنه میان لحاظ کردن امنیت و اطمینان از شنیده شدن پیام آمریکا از سوی تمامی شهروندان، نشست‌های کنونی با دیپلمات‌های آمریکایی را مهم برشمرد. از نظر سان شاین این امر از ارزش‌ها و هنجارهای آمریکایی دفاع کرده و از این رو به رفاه و امنیت هرچه بیشتر آمریکایی‌ها در کشور خود و خارج از آن کمک خواهد کرد.

برچسب ها: دیپلماسی ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار