بانک جهانی: نفت ارزان و جنگ، موانع رشد اقتصادی خاورمیانه است

بانک جهانی اعلام کرد جنگ در خاورمیانه و فروش نفت ارزان، رشد اقتصادی را در خاورمیانه با مشکل مواجه می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد: رشد اقتصادی 2015 خاورمیانه و شمال آفریقا احتمالا 2.6 درصد بوده است که علت این رکود جنگ‌ها، تهدیدات تروریستی و نفت ارزان است.

بانک جهانی در ادامه گزارش خود آورده است: همچنین سقوط بهای نفت از بشکه‌ای 100 دلار در دو سال قبل به 30 دلار در هر بشکه مشکل اصلی صادرکنندگان نفتی منطقه محسوب می‌شود و باعث شد تا درآمدهای نفتی و کسری بودجه این دولت‌ها در منطقه مانع از رشد درست و مناسب اقتصادی شود. 

 در این شرایط کسری بودجه عمومی دولت عربستان که از صادرکنندگان بزرگ نفت در جهان است، در2017 به 20 درصد تولید ناخالص ملی می‌رسد؛ در حالیکه 10 برابر میزانی است که در 2013 گزارش شده بود.

بانک جهانی در ادامه گزارش خود آورده است: عربستان، کویت، قطر و امارات از کشورهای صادرکننده عمده نفت خاورمیانه دارای درآمدهای زیادی هستند که می‌تواند آنها را از کسری بودجه در سال‌های آتی نجات دهد.

در همین حال تخمین زده شد مبلغ 3.6 میلیارد تا 4.5 میلیارد دلار خسارت ناشی از جنگ سوریه و در شهرهای حلب، درعا، حماة، ادلب و لاذقیه است. این خسارات به منازل، مراکز درمانی، آموزشی، تاسیسات و زیرساخت‌های آب، برق، حمل و نقل و کشاورزی وارد آمده است.

مبلغ چهار تا پنج میلیارد دلار نیز خسارت ناشی از جنگ در یمن به شهرهای عدن، تعز و زنجبار برآورد شده است.

"ایلی موتاگی،" اقتصاد‌دان بانک جهانی در امور منطقه، اظهار داشت: توافق صلح در سوریه، لیبی، عراق و یمن می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی در این کشورها منجر شود. این موضوع حتی به سود کشورهای همسایه نیز تمام می‌شود و در میان مدت، رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار