گزارش سی‌ان‌بی‌سی: کشور نفت‌خیز بعدی که به کمک‌های بین‌المللی نیازمند خواهد بود، کدام است؟

یک شبکه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود با انتشار گزارشی به بررسی تبعات کاهش بهای نفت بر اقتصاد کشورهای نفت‌خیز پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی‌ان‌بی‌سی با انتشار گزارشی نوشت: بسیاری از کشورها در حال پیوستن به مجموعه دولت‌هایی هستند که از لحاظ نفتی ثروتمند ولی از لحاظ مالی فقیر به شمار می‌روند. آذربایجان و نیجریه اعلام کردند در صورت ادامه کاهش بهای نفت به کمک‌های مالی بین‌المللی نیازمند خواهند بود. 


پس از آنکه در ماه ژانویه با کاهش بهای نفت به 30 دلار و حتی در مواردی به زیر آن، آذربایجان و نیجریه نیاز خود به کمک‌های بین‌المللی را اعلام کردند، حال همگان منتظر آن هستند تا ببینند کشور نفت خیز بعدی که به کمک‌های بانک جهانی و یا صندوق بین‌المللی پول نیازمند خواهد شد، کدام است.

«آرمیتا سن،» تحلیلگر ارشد نفت در گفتگو با سی‌ان‌بی‌سی در خصوص کشورهایی که به دلیل کاهش بهای نفت به کمک‌های بین‌المللی نیازمند خواهند شد اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود ونزوئلا و آنگولا به احتمال زیاد کشورهای بعدی باشند. ونزوئلا در آستانه ورشکستگی مالی قرار دارد و این احتمال در مورد آنگولا نیز دور از نظر نیست. پس از این کشورها الجزیره و عراق ممکن است دچار مشکلات مالی شدید شوند.

رکورد کاهش بهای نفت بدنبال کاهش تقاضای جهانی و اشباع شدن بازار از این طلای سیاه روی داد و تصمیم کشورهای عضو اوپک برای از میدان خارج کردن شرکت آمریکایی شل، بحران را تشدید کرد. به این ترتیب، کشورهای تولید کننده نفت هم در خاورمیانه و هم در سایر نقاط جهان با کسری بوجه، افزایش بدهی‌ها و کاهش تدریجی ذخایر نفتی که بیشتر از فروش نفت حاصل می‌شد، روبرو شدند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار