«دی دبلیو» گزارش داد:

اما و اگرهای روابط اقتصادی با ایرانِ پساتحریم

وب‌سایت انگلیسی «دی دبلیو» با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد گوناگون روابط اقتصادی ایران پرداخت.

اما و اگرهای روابط اقتصادی با ایرانِ پسا تحریم

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «دی دبلیو» در گزارشی نوشت: با برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، سرمایه‌گذاران خارجی و تجار ایرانی امیدهای بسیاری به آینده فعالیت‌های اقتصادی در این کشور بسته‌اند. ایران به عنوان دومین کشور پرجمعیت خاورمیانه پس از مصر، سرزمین آرزوهای بسیاری از سرمایه‌گذاران است. علاوه‌ بر دارا بودن منابع طبیعی گسترده، جمعیت جوان و تحصیل کرده این کشور چشم انداز روشنی در خصوص نیروی کاری فرا روی سرمایه‌گذاران نهاده است. براساس تخمین بانک جهانی این کشور پس از ترکیه بیشترین کاربر اینترنتی را دارد. با این حال ساختار پیچیده اقتصاد این کشور با بخش‌های بزرگ دولتی فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی را سخت می‌کند.

ایران بدهی خارجی ندارد و این مسئله تهران را به مشتری آرمانی بانک‌های بین‌المللی تبدیل کرده است. اما این در حالی است که خود بخش بانکی بزرگ‌ترین مشکل را برای تجارت جهانی ایجاد کرده است. پس از حصول توافق هسته‌ای با ایران، مقامات واشینگتن اعلام کردند شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند با ایران و دولت این کشور مراوده و روابط تجاری داشته باشند. همچنین این ممنوعیت‌ها شامل خدمات پرداختی که وابسته به آمریکا است نظیر کارت‌های اعتباری و پرداخت‌های آنلاین نیز می‌شود. این در حالی است که بیشتر فعالیت‌های تجاری با ایران از این طریق صورت می‌گیرد.

اما بنابر گزارش رویترز بانک‌های جهانی در حال آماده‌سازی خود برای از سرگیری همکاری با همتایان ایرانی از طریق نظام مبادله سوئیفت هستند. بیش از دو هفته زمان نیاز هست تا ارتباطات بانکی برقرار شود و سرمایه‌های ایرانی‌ها پس از سال‌ها وارد نظام بانکی جهانی شود.
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار