لرستان؛

پیشرفت 70 درصدی ساخت باغ پرندگان خرم اباد

شهر خرم‌آباد دارای ظرفیت‌های بسیار ویژه در بخش‌های مختلف بویژه گردشگری است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، طرح ساخت باغ پرندگان خرم‌آباد چند سالی است که در دستور کار قرار گرفته است و مسئولان شهری از افتتاح این طرح در آینده نه چندان دور سخن به میان می‌آورند.

 آنها معتقدند ساخت این طرح می‌تواند کمک زیادی برای تامین زیر ساخت‌های گردشگری خرم‌آباد داشته باشد.

در همین زمینه یکی از شهروندان خرم‌آبادی عنوان می‌کند: به دلیل نبود آموزش و ناآگاهی، شاهد شکار پرندگان و آزار و اذیت آنها هستیم.

مرتضی مومنی اظهار می‌کند: حتی کودکان و نوجوانان نیز آشنایی کاملی با پرندگان مختلف و اهمیت آنها ندارند.

وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل برای کمک به حیات‌وحش، پرندگان و افزایش آگاهی مردم جامعه وجود چنین امکانات و فضاهایی از اهمیت بالایی برخوردار است.مومنی بیان می‌کند: امیدواریم مسئولان هرچه سریع‌تر اقدامات مورد نیاز برای تکمیل این طرح را در دستور کار قرار دهند.


معاون عمرانی شهردار خرم‌آباد نيز می‌گوید: باغ پرندگان خرم‌آباد در زمینی به مساحت 2 و نیم هکتار در حال ساخت است.
سعید فتوحی می‌افزاید: این طرح دارای 3 برکه به حجم 2 هزار مترمربع، نهر طبیعی به طول 250 متر و عرض2/5 متر،10 عدد پل هنری و پیاده‌روسازی در مساحت یك هزار و500 مترمربع است.

وي در ادامه به پیشرفت این طرح اشاره می‌کند و می‌افزاید: این طرح دارای پیشرفت 70 درصدی است که تاکنون بیش از 500 میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده و برای تکمیل آن به 200 میلیون تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.وی ادامه می‌دهد: اعتبار مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات جاری شهرداری تأمین می‌شود و امیدواریم بزودی شاهد افتتاح این طرح باشیم.

معاون شهردار از اهمیت ساخت این طرح سخن به میان می‌آورد و می‌افزاید: این طرح به عنوان یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری خرم‌آباد محسوب می‌شود و با افتتاح آن می‌توان شاهد تأثیر مثبت آن در جذب گردشگر به خرم‌آباد بود.وی می‌افزاید: علاوه بر آن نیز افتتاح این طرح می‌تواند کمک زیادی به آموزش و شناساندن پرندگان مختلف برای عموم مردم و بویژه کودکان کند.

یکی از طراحان باغ پرندگان نیز با اشاره به مشخصات طرح اظهار می‌کند: در صورت تکمیل فعالیت‌های عمرانی در نظر داریم که 70 گونه پرنده، شامل انواع اردک، غاز،قو، کبک، تیهو، دراج، انواع پرندگان شکاری، کبوتر وحشی، انواع قمری، فاخته وکبوتر جنگلی را به باغ منتقل کرده و در معرض دید عموم قرار دهیم.

غلامرضا فرهمند ادامه می‌دهد: یکی دیگر از ویژگی‌های ویژه این مجموعه تامین بخش قابل توجهی از خوراک مورد نیاز پرندگان در خود باغ است.

وی توضیح می‌دهد: با توجه به مشکلات موجود در زمینه تامین خوراک پرندگان، قسمت‌هایی از باغ برای یونجه کاری، علف کاری، کاشت توت سفید، آلبالو و گیلاس و انار تعبیه شده تا در 9 ماه از سال نیاز به خرید علوفه نداشته باشیم.

فرهمند در ادامه به طراحی فضاهای متعدد برای استفاده اقشار مختلف اشاره می‌کند و می‌افزاید: موزه تاریخ طبیعی، کارگاه تاکسیدرمی، بیمارستان و سایت مطالعه از بخش‌های مختلف این مجموعه است.

وی معتقد است این باغ به‌گونه‌ای طراحی شده که به یک مجموعه منحصربه‌فرد در کشور تبدیل شود و امیدواریم بتوانیم در فازهای مختلف این طرح را به بهره‌برداری برسانیم.

این طراح می‌گوید: با افتتاح این طرح، بخش‌های مختلف مانند مراکز علمی، دانشگاه‌ها و مدارس می‌توانند از ظرفیت‌های آن استفاده کنند، به نحوی که یک مکان و سایت مناسبی برای مطالعه دانشجویان و محققان طراحی شود. ساخت دالان‌های هوایی هم از دیگر طرح‌های در نظرگرفته شده برای این باغ خواهد بود.

فرهمند یادآور شد: مزیت باغ پرندگان خرم‌آباد زیستگاه بودن این مجموعه برای پرندگان مختلف است.
قابل ذكر است پروژه باغ پرندگان خرم‌آباد در محل سابق باغ‌هاي بخش شرقي گورستان خضر اين شهر طي 2 سال اخير در حال احداث است.
انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۵
سلام
خواهشا اگه این باغ پرندگان هم مثل باغ وحش میخا باعث آبروریزی بشه نمیخا احداثش کنید اگه میخواهید احداث کنید یک باغ استاندارد باشه
مرسی