آبادان؛

شکار غیر مجاز پرندگان در خوزستان

شکار غیر مجاز پرندگان در خوزستان به وفور در حال انجام است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ در بازار مرکز شهر آبادان که می روید فروش انواع پرندگانی که توسط شکارچیان غیر مجاز شکار شده اند به چشم می خورد . بازاری که در آن انواع مرغابی، پرندگان مهاجر به انتظار خریداران نشسته‌اند. مسموم و بی‌جان توی سینی به انتظار مشتری. تازه این پرندگان توی سینی شمار کمی از پرندگان جان باخته را شامل می‌شوند.

رضا نیک‌فلک، فعال محیط زیست خوزستان در این باره می‌گوید: سالهاست که صید بی‌رحمانه پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و آبگیرهای طبیعی و انسان‌ساخت استان خوزستان انجام می شود.

به گفته وی در پی پایش‌های مستمر روزانه از بازار تعداد پرندگانی که در این بازار خرید و فروش می‌شوند به ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرنده در روز می‌رسد که در این میان لاشه پرندگان کمیاب و حمایت شده‌ای همچون اردک بلوطی، اردک مرمری، فلامینگو، دراج و دیگر گونه‌های حمایت شده نیز به چشم می‌خورد و به راحتی در این بازار به فروش می‌رسد.

این دانشجوی محیط زیست می‌گوید: در بسیاری از شهرهای استان از جمله آبادان خرمشهر شادگان و اهواز بازار فروش پرندگان شکار شده ، گرم و پر رونق است که این خود نشان از صید بسیار زیاد و بی رویه پرندگان مهاجر دارد .

نیک‌فلک با بیان اینکه پرندگان حمایت شده و غیر حمایت شده را شکارچیان مجاز با دو روش می‌گیرند گفت : علاوه بر روش صید زمینی به نام "محمیه" که پرندگان را در دسته‌های بزرگ و در گونه های مختلف به دام می‌اندازد صید از طریق دانه‌های سمی هم از روش‌هایی است که در سال‌های گذشته بسیار از آن استفاده شده است . این روش صید باعث کاهش چشمگیر و غیرقابل انکار جمعیت پرندگان مهاجر خصوصا غازها شده است. سودجویان دانه‌ها را به نوعی سم آغشته کرده و در محدوده‌ای مشخص در آب یا خشکی می‌ریزند. پرندگان بعد از خوردن دانه‌های سمی در مدت کوتاهی همراه با درد فراوان تلف می‌شوند و صیادان هر روز صبح لاشه پرندگان مرده را جمع‌آوری می‌کنند و برای فروش به بازار منتقل می‌کنند. استفاده از دانه‌های سمی علاوه بر کشتار وسیع پرندگان باعث نابودى گونه‌هاى مختلف پرندگان شکارى، خزندگان و پستانداران می‌شود.

وی همچنین افزود: برخورد با شکارچیان و نیز عرضه کنندگان پرندگان شکار شده بسیار ضعیف است و نمیتواند باز دارنده باشد .

نیک‌فلک گفت: کار صید پرندگان مهاجر پیشرفت زیادی کرده است به طوری که عده‌ای سودجو با سوء استفاده از خشکیدگی تالاب‌های طبیعی و با هدایت آب نهرها به زمین‌ها ایجاد آبگیرهای مصنوعی می‌کنند و به راحتی به صید پرندگان مهاجر می‌پردازند.

بدیهی است در صورت تداوم بی‌قانونی و همه‌گیر شدن این موضوع در بین افراد بومی و کشاورزان منطقه، کار برخورد با متخلفان بسیار مشکل خواهد شد و به چالشی بزرگ برای محیط زیست استان خوزستان تبدیل می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به برخورد قاطع اداره محیط زیست استان با متخلفان و شکارچیان غیر مجاز گفت : امسال صدها مورد دستگیری متخلف داشته‌ایم و بیش از یک میلیارد تومان ضرر و زیان جریمه‌هایی بوده که ما در بخش صید و شکار انجام داده‌ایم.

لاهیجان زاده افزود : برخورد با شکارچیان و صیادان غیر مجاز به شدت ادامه دارد .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان هم در این زمینه گفت : علاوه بر پرندگان حلال گوشت پرندگان شکاری هم در لیست صید شکارچیان غیر مجاز قرار دارند زیرا کشورهای حاشیه خلیج فارس پرندگان شکاری را با قیمتهای بسیار زیاد از شکارچیان غیر مجاز خریداری می کنند.

سیداحمد موسوی آزاد افزود: شکارچیان غیر مجاز برخلاف قانون و مقررات، به شکار، صید، نگهداری حمل و قاچاق بدون مجوز پرندگان از جمله "چهار پهله "و "بالابان" اقدام میکنند در حالی که این پرندگان حفاظت شده هستند.

وی افزودد : علاقه شیخ های عرب به بازی با پرنده های ایرانی هر روز قیمت آنها را بالاتر برده و سودجویان را برای صید و قاچاق بیشتر ترغیب می کند

موسوی ازاد با بیان اینکه تالاب بین المللی شادگان و تالاب ناصری خرمشهر از اماکنی است که پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر برای گذران زمستان به آنها مهاجرت می کنند گفت : با سرد شدن هوا در نیمه کره شمالی زمین از ابتدای مهرماه، مهاجرت پرندگان شکاری از اروپای شرقی و جنوب سیبری به مناطق به دشت آبادان و تالاب بین المللی شادگان آغاز می شود، در این بین برخی سودجویان برای شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای همسایه دست به هر اقدامی می زنند.

لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفت: استان خوزستان نزدیک به ۲۵۰۰ کیلومتر طول رودخانه دارد و نزدیک به ۵۰ درصد مساحت‌های تالابی کشور را به خودش اختصاص داده است. فقط مساحت تالاب شادگان به تنهایی ۵۳۰ هزار هکتار است که تقریبا بیش از وسعت کل تالاب‌های گیلان و مازندران و گلستان است . علاوه بر این‌ها در فصل بارندگی آبگیرهای خیلی زیادی هم در استان خوزستان ایجاد می‌شود. در این شرایط وضعیت کاری ما نسبت به سال‌های قبل خیلی سخت شده چون ما با همان تعداد محدود مامورانمان باید تمام این دشت خوزستان را پوشش بدهیم.

به رغم تلاش ستودنی و ارزشمند محیط‌بانان خوزستان ، تعداد کم آنان و امکانات محدود اداره محیط زیست باعث شده که همچنان بازار رنگارنگ گوشت پرندگان حمایت شده در برخی شهرهای خوزستان بر پا باشد . موضوعی که باید برای ان تدبیری کار ساز اندیشیده شود در غیر این صورت از پرندگان مهاجر به تالابهای استانهای خوزستان فقط نام باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.