سنگینی 20 میلیارد دلاری قاچاق بر اقتصاد ایران/ دستگاه انتظامی درمهار این پدیده چقدرموفق است؟

قاچاق کالا و ارز همواره یکی از دغدغه های مسئولان کشوری و دستگاه های امنیتی و انتظامی بوده است.

سنگینی 20 میلیارد دلاری قاچاق بر اقتصاد ایران/دستگاه انتظامی در مهار این پدیده چقدر موفق بوده است؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،قاچاق،ابعاد و پهنه وسیعی از اقلام را در بر می گیرد که به موجب آن هر فعل یا ترک فعلی که باعث خارج شدن یا وارد شدن کالایی یا محصولی به کشور،خارج از تشریفات قانونی شود عنوان( قاچاق) برآن اطلاق می شود.

گستره قاچاق شامل کالاها،محصولات و تولیدات بسیاری اعم از ،سیگار،مشروبات الکلی،مواد مخدر،ارز و...می‌شودکه در حجم های گوناگون بصورت غیر قانونی و غیر مجاز مبادله و ترانزیت می شود.

** سنگینی 20 میلیارد دلاری قاچاق بر اقتصاد ایران


روز گذشته جبیب ا...حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص دایره اقلام قاچاق در ایران با اشاره به کالاهای مجاز،مجاز مشروط،یارانه ای و ممنوعه قاچاق،به عنوان محورهای قاچاق در ایران از قرارداشتن کالاهای ممنوعه قاچاق در رتبه چهارم این پدیده مخرب خبر داد.

طبق آمار منتشر شده،سالیانه قریب به 20 میلیارد دلار قاچاق،اقتصاد کشور را تهدید می کند و این عدد و رقم موید میزان تخریب پدیده شوم مورد اشاره است.

برخی از کارشناسان و مسئولان معتقدند بیش از 30 درصد از فعالیت های اقتصاد کشور بصورت زیرزمینی و غیر قانونی صورت می گیرد و 50 درصد از دامنه فعالیت اقتصاد زیرزمینی نیز شامل قاچاق کالا می شود.

این آمار و ارقام موید تاثیرات بسیار منفی پدیده شوم قاچاق در فضای کسب و کار و اشتغال کشور است و به تبع به همان میزانی که این عرصه با نارسایی مواجه شود آسیب ها و معضلات اجتماعی در ابعاد گوناگون اعم از اعتیاد،طلاق،مهاجرت،تنش ها و درگیری های فیزیکی،جرم،جنایت،سرقت و ... نیز بت نرخی تصاعدی رو به فزونی می گیرد.

** تاثیر موقعیت منطقه ای و جغرافیایی ایران در قاچاق کالا و ارز


کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، پهنه وسیع مرزی، و قرار گرفتن در بین کشورهایی که همواره با مشکلات و معضلات خاص به خود مواجه‌اند و از سویی نگاه ‌طماع و حرص گونه‌ی ‌معاندان و دشمنان این مرز و بوم، همواره با پدیده قاچاق دست به گریبان بوده و گزافه نیست این ادعا که بخش قابل توجهی از دغدغه های مسئولان دلسوز و ‌خدوم کشور در هر سه قوه و دستگاه ها و نهاد های نظارتی و انتظامی معطوف به این معضل ویرانگر است.

وجود 16 استان مرزی و 15 کشور همسایه در اطراف ایران با سیستم های متفاوت اقتصادی موید میزان دشواری و پیچیدگی برخورد با این پدیده نامیمون و ناخوشایند اقتصادی است که به اعتقاد سردار فتح ا... زمانیان،فرمانده سابق پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز،تفاوت قاچاق در ایران در مقایسه با سایر کشورها به همین موقعیت جغرافیایی و طبیعی خاص کشورمان باز می گردد.

یکی از دلایل گرایش به قاچاق سود سرسام آوری است که در قالب چنین فعالیتی به دست می آید و با در نظر گرفتن دشواری های معیشتی و اقتصادی برخی مرز نشینان بطور طبیعی کسب سود های کلان در تشدید گرایش به این پدیده شوم و مخرب تاثیر گذار است.

در چنین بستر و شرایطی، درآمد های باد‌ آورده از محل مورد اشاره، برای تولید اشتغال و آبادانی هزینه نمی‌شود بلکه زمینه ساز زندگی مصرفی، ‌تجملاتی، دوگانگی و شکاف شدید اجتماعی - اقتصادی می‌شود.

**  98 درصد محموله های قاچاق کشف نمی شوند

طبق اظهاراتی که از قول علیرضا جمشیدی،معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در رسانه ها منعکس شده،98 درصد از محموله های قاچاق کشف نمی شوند و از دو درصد میزان کشفی نیز 97 درصد مشمول پرونده های کوچک کمتر از 100 میلیون تومان می شود و این به آن معنا است که تنها 3 درصد از کشفیات، پرونده های سنگین و کلان کشوری را در بر می گیرد.

با همه این اوصاف و فارغ از ارزش ریالی آنها،میران کشفیات در مقایسه با سنوات گذشته با افزایش همراه بوده است که این امر را می توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد،از یکسو افزایش گرایش به فعالیت در این عرصه مخرب و از سوی دیگر ارتقای توفیقات و موفقیت های پلیس در حوره مقابله با قاچاق کالا و ارز.

**  افزایش 60 درصدی کشفیات قاچاق کالا و ارز

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در طی روزهای اخیر از افزایش 60 درصدی کشفیات قاچاق کالا و ارز خبر داد.

حقیقی با اشاره به برنامه ششم توسعه و با بیان چشم انداز پیش بینی شده در این حوزه، بر لزوم کاهش سالیانه 15 درصدی قاچاق کالا و ارز در کشور و در نهایت کاهش 75 درصدی حجم قاچاق تا پایان برنامه ششم توسعه تاکید می کند.

در چنین شرایطی،تحقق سیاست های برنامه ششم توسعه در این حوزه ،مستلزم اتخاذ راهکارهایی موثر و مستمر و البته پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راهی کلان برای دفع تهدید ها و تقویت فرصت در این عرصه به شمار می رود.

** نقش نیروی انتظامی در مقابله و مهار قاچاق


بطور یقین در برخورد با ناهنجاری ها،قانون شکنی ها و قانون گریزی ها،نقش پلیس بسیار برجسته و حائز اهمیت است اما گاهی بی انصافی هایی نیز در اظهار نظرها در خصوص نحوه عملکرد پلیس مشاهده می شود که از ضعیف بودن قدرت تحلیل و عدم شناخت کافی برخی افراد و گرو ها به پیچیدگی های این معضل ویران کننده حکایت دارد.

شاید آمار 2 درصد کشفیات از میزان کل قاچاق در کشور بسیار ناچیز به نظر برسد،اما آیا تنها با قوه قهریه و دستگاه های انتظامی می توان به مصاف این معضل رفت؟

بطور یقین تشدید مجازات ها و برخوردهای قهری در مقابله با این پدیده بی تاثیر نبوده و نخواهد بود اما پلیس و دستگاه انتظامی تنها مولفه کارآمد در برخورد با قاچاق به شمار نمی رود.

پلیس حافظ نظم،آرامش و امنیت است و نه تولید کننده آن،در چنین شرایطی دستگاه انتظامی بر مبنای داشته ها و شرایط موجود در جامعه اهداف خویش را عملیاتی می کند.

**چه باید کرد ؟


بدون تردید بر خورد با قاچاق نیازمند عزمی جدی و همگانی است و در چنین فضا و شرایطی با همگرایی،همدلی و هم افزایی مضاعف بین دستگاه های ذیربط، می توان در پیشگیری و کاهش این پدیده به موفقیت های هرچه بیشتری دست یافت.

ارتقا و تقویت بنیه اقتصادی،اشتغالزایی،محرومیت زدایی از مناطق محروم از نمونه مولفه های بسیار کارآمدی است که در کاهش و مهار این معضل نقشی تعیین کننده ایفا می کند.

بطور یقین بهبود و ساماندهی موارد فوق در شرح وظایف دستگاه انتظامی نیست،بلکه تحقق این امر مستلزم ایفای نقش صحیح بسیاری از سازمان ها و نهادهای کشوری،استانی و در موارد خرد تر ارگان های شهرستانی است که هرگونه نقصان و خلل در این فرآیند و زنجیره می تواند تبعات خاص به خود را در پی داشته باشد که بخشی از چنین پیامدهایی می تواند در قالب معضل قاچاق کالاو ارز ظهور و بروز پیدا کند.

حبیب ا... حقیقی،رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص معتقد است که در حوزه برنامه ریزی باید با ایجاد یک برنامه ریزی جامع به ریشه یابی علت ها و معلول های چنین نارسایی هایی پرداخت و با اتخاذ تدابیری ویژه با لحاظ کردن 70 درصد پیشگیری و 30 درصد مقابله قهری توامان با یکدیگر، به مبارزه و مقابله با باندها و شبکه های قاچاق پرداخت.

در کنار سازماندهی و افزایش اقدامات بازدارنده سخت افزاری و نرم افزاری نباید از نظر دور داشت که بهبود وضعیت اقتصادی، ارتقاء کیفی کالاهای داخلی برای ایجاد رغبت هر چه بیشتر به استفاده از تولیدات بومی و فاصله گرفتن از محصولات خارجی، اشتغال زایی و فراهم کردن فرصت های شغلی، توزیع ‌متوازن امکانات در مناطق دور افتاده و ارتقاء زیر ساخت های شهری، رفاهی و عمرانی در مناطق هم جوار با نقاط مرزی از مؤلفه های حائز اهمیتی است که می‌تواند ضریب احتمال وقوع قاچاق را به حداقل ممکن کاهش دهد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در خصوص مهار و کنترل این پدیده معتقد است کاهش تعرفه واردات کالا از مبادی رسمی ،تقویت زیرساخت ها و رفع کمبود(ایکس ری) برای کنترل کانتینرها از عوامل موثری است که در نائل شدن به موفقیت های هرچه بیشتر مثمر ثمر خواهد بود.

و در آخر نباید از نسخه شفا بخش و راهگشای  فرهنگ سازی به سادگی گذشت،اصلی که با تکیه برآن وآگاه سازی،اطلاع رسانی و آموزش صحیح عمومی و همگانی به اهمیت تولید ملی و داخلی،و مخاطرات و پیامد های پدیده شوم قاچاق بر پیکره  اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی کشور،می توان تا حدود بسیاری در مهار این معضل به توفیقات ارزنده تری نایل شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار