خودنمایی ژستی جدید در دستان جوانان امروزی

دوری از خانواده، بیکاری،اصرار دوستان، خودنمایی و کسب لذت ازجمله عوامل مهم روی آوردن به سیگار در بین جوانان است.

خودنمایی ژستی جدید در دستان جوانان امروزی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پدیده سیگار کشیدن در بین جوانان و نوجوانان یکی از مشکلات بزرگ در بسیاری از جوامع امروزی است که در این بین سیگار کشیدن زنان در فرهنگ ایرانی پدیده‌ای ناپسند و خارج از عرف است که با تبلیغات گسترده و کم‌کاری مسئولان در بخش فرهنگ‌سازی این پدیده نه تنها به سمت کم رنگ‌تر شدن نرفته بلکه به نوعی به ژست روشنفکری و کلاس اجتماعی در جامعه تبدیل شده است.

این روزها دیدن دختران و پسران سیگار به دست در کافی شاپ‌های دود گرفته، پارک‌ها و ماشین‌های مدل بالا چندان عجیب به نظر نمی‌رسد و گاهی تاجایی پیش می‌رود که سیگار کشیدن و همراه داشتن آن یک جور کلاس تلقی می‌شود و تنها جنبه خودنمایی،کسب لذت و تقلید برای آن‌ها مهم است و بس! 

این در حالی است که استعمال قلیان به تهدیدی جدی تبدیل شده و آمار مصرف آن نیز بسیار بیشتر از سیگار است و به نوعی همگانی است زیرا خانواده‌ها نسبت به قلیان کشیدن نوجوانان و جوانان خود حساسیتی ندارند و در جمع خانوادگی، تفریحات و میهمانی‌ها قلیان به راحتی دست به دست می‌شود و جای خود را در میان خانواده‌ها باز کرده است.

**تبلیغات خاص برای سیگارهای خاص

کافیست سری به شبکه‌های مجازی بزنید که این روزها به شبکه‌های تبلیغاتی و خرید تبدیل شده است. شبکه هایی که با تبلیغ سیگارهای ارزان و  رنگی بسیار جذاب و چشم نواز به راحتی در دستان جوانان جا خوش می کنند اما چه کسی باید پاسخگوی واردات این سیگارها در شبکه‌های مجازی و همچنین وجود کافه‌های بسیارگران قیمت که پاتوق بچه پولدارها شده و هر نوع استعمال دخانیات در آن آزاد است، باشد؟

مصرف سیگار معمولاً در سنین جوانی و نوجوانی و از روی کنجکاوی با یکبار امتحان کردن و تبلیغ از طریق دوستان و همسالان و یا به دلیل مخالفت با خانواده، رقابت با گروه همسالان شروع می شود و رفته رفته به آن عادت می‌کنند و دیگر قادر به ترک آن نیستند.


 با توجه به اینکه دوری از خانواده، بیکاری، محرک‌های روانی، اصرار دوستان و بالابردن اعتماد به نفس و خودنمایی از جمله عوامل شایع روی آوردن به سیگار است ولی در این بین والدین باید با ایجاد و برقراری روابط گرم و صمیمی و سرشار از ثبات و امنیت در بین اعضای خانواده باعث تقویت اعتماد به نفس همراه با احساس تعلق به جمع و نوع دوستی شوند زیرا در مواردی که روابط عاطفی بین اعضای خانواده سرد و خشک باشد فرزندان احساس تنهایی کرده و برای پرکردن خلا عاطفی خود به محیط خارج از خانواده پناه می‌برند همچنین مدارس با استفاده از موقعیت و امکانات می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از استعمال دخانیات توسط دانش آموزان داشته باشند و محیطی ایجاد کنند که دانش آموزان را تشویق به تقویت اعتقادات و رفتارهای ضد سیگارکشیدن کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار