شوراها تبلور مسئولیت اجتماعی مردم/تخطی از قانون پیکره شوراها را به خطر می‌اندازد

شوراها به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،چند اصل از قانون اساسی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛نزدیک به 2دهه از تشکیل شوراهای شهر و روستا در کشور می‌گذرد،شوراهایی که افتخار آفرین ترین سند آن توصیه در قرآن کریم است و این نهاد چند اصل از قانون اساسی کشور را نیز به خود اختصاص داده است.

شوراها به طور مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شوند ودر حقیقت تبلور مسئولیت اجتماعی مردم هستند.

*عامل فرهنگی از علل عقب ماندگی شوراها

با اینکه انتظار می‌رود که شوراها در راس مدیریت یکپارچه شهرها و روستاها قرار گیرند اما هنوز هم درشرایطی که دهه دوم فعالیت آن‌ها سپری می‌شود،فعالیت آن‌ها با آنچه  از این نهاد انتظار می‌رود فاصله زیادی دارد و این نهاد هنوز به نقطه آغاز فعالیت خود نرسیده است. سه گروه عوامل فرهنگی،اداری و حقوقی موجب شده تا شوراها کارایی مناسب خود را نداشته باشد زیرا فرهنگ مهم‌ترین زیرساخت هر جامعه است و اهمیت فرهنگی شوراها باید به ویژه در جامعه تبیین شود.
همچنین با توجه به عملکرد دستورها و عامل حقوقی یکی از قوانینی که بیشترین تغییر،اصلاح و بازنگری را تاکنون داشته است قانون شوراها بوده که هم اکنون نیز در مجلس شورای اسلامی دردست بررسی است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری تهران در این‌باره می‌گوید: در استان تهران هیئت‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایات در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها تشکیل شده که به طور منظم به ریاست استاندار و نماینده‌ای که در قانون پیش بینی شده تشکیل می‌شود.

به همین منظور چهارمین دوره آموزشی اعضای شوراهای اسلامی شهری با محدودیت دبیرخانه هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان تهران در پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد که دراین خصوص احمد تواهن مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری تهران تاکید کرد: یک جلسه آموزشی دیگر برای اعضای شوراهای اسلامی تا پایان سال برگزار خواهد شد.

*عملکرد شوراهای استان تهران

با توجه به اینکه 41شهر استان تهران دارای شهرداری هستند از این تعداد 40 شهر،شورای اسلامی دارند و درحال حاضر در سطح استان تهران شوراهای اسلامی شهر 320 نفر عضو فعال دارد که از این تعداد 293 نفر عضو مرد و 27 نفر از بانوان هستند،در طول 2 سال گذشته 45 پروژه در هیئت حل اختلاف  و رسیدگی به شکایات استان تهران مطرح شده که تعداد کمی از این شکایت‌ها مربوط به اعضای سومین دوره شوراهای اسلامی شهروروستا بوده‌اند همچنین 8 پرونده منجر به سلب عضویت شده و سایر محکومیت‌ها حدود 37 نفر بوده است که سه پرونده آن منجر به صدور رای برائت بوده و درمورد 3 پرونده هنوز رای صادرنشده است.

معضل اداری یکی دیگر از ضعف‌های شوراها است که دلیل اصلی آن مانوس شدن وظیفه برنامه ریزی و نظارت این نهاد با امور اجرایی شهرداری‌ها است.

احمد تواهن مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری تهران دراین‌باره می‌گوید: در چارت سازمانی شهرداری‌های استان تهران حدود 2500 پست مصوب داریم که نزدیک به 11 هزار نفر در این نهادها خدمت می‌کنند که براساس گزارش‌هایی که به صورت رسمی به دست ما رسیده،عمده تخلفات و ناهنجاری‌ها حاصل عملکرد شوراها است که این تنها از ضعف اداری نشات می‌گیرد.

امروزه عدول از قانون اساسی درجه اول پیکره شوراها مورد هدف قرار می‌دهد که باید به همین منظور قانوگذار برای ضمانت اجرایی،هیئت‌هایی را پیش بینی کند که در سطح شهرستان،استان و کشور رفتار غیرقانونی را رصد و برابر قانون تصمیم گیری کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار