نعمتی در شانزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها مطرح کرد:

اختیارات شوراها را به خودشان واگذار کنید

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اختیارات شوراها به خودشان واگذار شود، گفت: اگر این اختیارت به آن‌ها واگذار شود اتفاقات بسیار بزرگی در کشور رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در شانزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که امروز (پنجشنبه) در ساختمان قدیم مجلس برگزار شد، با اشاره به واگذاری حق به شوراها اظهار کرد: امیدواریم با توجه به هفت اصل قانون اساسی که به صراحت موضوع شوراها پرداخته است، بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که حق آن‌ها ادا شود.

وی ادامه داد: یکی از شروط اساسی که برای هر موضوعی مطرح است، درک درست از رشد است و اگر حق در شوراها مطرح شود، می‌توانیم به حقیقت و درک درستی از واقعیت برسیم.

نعمتی اضافه کرد: اگر مجبور به درک واقعی از ویژگی‌ها و توانمندی‌های شوراها نرسیم، طبیعتا در بسیاری از موارد در امور شوراها دخالت می‌کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه شوراها از بی توجهی مسئولان گله‌مند هستند، یادآور شد: ‌باید از تمامی ظرفیت شوراها استفاده کنیم زیرا آن‌ها می توانند در اداره شهرها و روستاها مهم و تاثیر گذار باشند.

نعمتی با تاکید بر اینکه امروز درک واقعی برای رشد و توسعه شوراها در کشور وجود ندارد، گفت: باید تلاش کنیم این درک واقعی به مسئولین کشور منتقل شود. به این منظور که اعضای شورای عالی استان‌ها اثر بخش ترین افراد برای انتقال این درک هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیچ نهادی در کشور سراغ نداریم که به اندازه شوراها عضو داشته باشد، به همین منظور برای این نهاد با این عظمت آنگونه که شایسته است، شرایط رشد و توسعه ایجاد شود.

وی تاکید کرد: امروزه پذیرفته نیست پس از 4 دوره مجلس اعلام کند خود شهردار و استاندار را مشخص می‌کند و نباید شرایط به گونه‌ای شود که اعتمادی که در شوراها ایجاد شده، تضعیف شود.

نعمتی با اشاره به بحث کارکرد شوراها که از نظر قانونی یکی از مسائل مهم به شمار می‌رود، افزود: در اصل 103 قانون اختیار شوراها بسیار بزرگ و رفیع هستند و باید به گونه‌ای حرکت کنیم که آن‌ها از اختیارات خود استفاده کنند و همچنین شورای هر شهر و روستا باید اداره کننده شهر و روستای خود باشند.

عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروزه طرح‌های خوبی آمده و تصویب شده اما کافی نیست، به این دلیل که امروزه یک بخشدار می‌تواند تمام مصوبات شورای شهر و روستای خود را بی اثر و لغو کند، در صورتی که این زیبنده شوراها نیست.

وی با اشاره به مهمترین موانع و مشکلاتی که بر سر راه شوراها وجود دارد، گفت: بخش فرهنگی مهمترین موانع در سر راه شوراها است، به این دلیل که یک استاندار می‌تواند با یک دست خط شورا را منحل و یک معضل فرهنگی ایجاد کند.

نعمتی اضافه کرد: هیچکس حق تعرض به آرای مردم را ندارد و باید از تمام پتانسیل شورای عالی استان‌ها استفاده و مشکلات فرهنگی ایجاد شده را حل کند.

عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه باید بسیاری از اختیارات را به شوراها واگذار کنیم و به سمت یک حرکت مهم و تاثیر گذار گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه شوراها یک نهال نیستند بلکه یک درخت تنومند‌ اند،گفت: باید به آن‌ها اعتماد کنیم و به باوری برسیم که 117 هزار  عضو، بهتر از 290 عضو می‌تواند فکر کنند.

نعمتی با بیان اینکه ساختار را باید تغییر دهیم، اضافه کرد: ما و نمایندگان مجلس و همچنین اعضای شورای عالی استان‌ها باید با توانمندی مشکلات موجود در کشور را حل کنیم و از تمام امکانات به صورت متوازن استفاده کنیم تا هیچ مشکلی در کشورمان بوجود نیاید.

وی با تاکید بر اینکه امروزه مشکلات بسیاری در خصوص مهاجرت افراد از روستاها به شهر ایجاد شده، گفت: توازن منطقه‌ای باید اتفاق بیافتد و شوراها باید در بهبود زندگی مردم تاثیر گذار باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به محروم ترین روستا در کشور افزود: قربلاغ روستایی است که 90 درصد از جمعیت آن تحت پوشش کمیته امداد قرار دارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا روستاهایمان را که از هیچ امکاناتی برخوردار نیستند، از امکانات برخوردار کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نعمتی ، اختیارات ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار