افزایش ثروت و ارتقاء فرهنگ نوآوری با ایجاد پارک‌های علم و فناوری

ایجاد پارک های علم و فناوری افزایش ثروت کشورها و ارتقاء فرهنگ نوآوری را با خود به همراه دارد.

افزایش ثروت و ارتقاء فرهنگ نوآوری با ایجاد پارک‌های علم و فناوریبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاسیس پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری امروزه از جمله راه‌های ممکن برای همکاری بین دولت، صنعت و دانشگاه است که توسط کشورهای توسعه یافته مورد بهره برداری قرار گرفته است.

امروزه در عرصه نوین جهانی، اساس ثروت و اقتدار کشورها مبتنی بر دانش و فناوری‌های جدید است. یک پارک علمی، سازمانی است که به وسیله برخی افراد متخصص و حرفه‌ای اداره می شود.

* افزایش ثروت جامعه هدف پارک‌های علم و فناوری

هدف از احداث پارک‌های علم و فناوری در نقاط مختلف جهان و بویژه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه؛ افزایش ثروت جامعه از طریق ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت بین شرکت‌های حاضر در این پارک‌ها و نیز موسساتی است که مبتنی بر علم و دانش فعالیت دارند.

فعالیت پارک‌های علم و فناوری به گونه‌ای است که جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت درآورده و مدیریت می‌کنند.

این پارک‌ها از طریق مراکز رشد و فرآیندهای زایشی باعث تسهیل در روند رشد شرکت‌های متکی بر علم و دانش و نوآوری در جامعه می‌شوند.

* ارتقاء فرهنگ نوآوری با پارک‌های علم و فناوری

نوآوری در جامعه، باعث ارائه خدمات دیگری با ارزش افزوده بالاتر و کیفیت مناسب تر به جامعه شده و موجب فراهم شدن فضای کاری مناسب و تسهیلات مورد نیاز آن‌ها می‌شوند.

موسسات علم و فناوری برای ارتقاء فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده بین شرکت‌های حاضر در این پارک‌ها، جریان دانش و فناوری را بین مراکز تحقیق و توسعه، دانشگاه‌ها و بازار به راه انداخته و به مدیریت آن‌ها می پردازد.

پارک‌های علم و فناوری به دنبال تجاری سازی نتایج تحقیقات و فرآیندهای زایشی بخش‌های مختلف تحقیقات و فرآیندهای زایشی بخش‌های مختلف تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی جامعه هستند.

در این پارک‌ها علاوه بر وجود موسسات علم و فناوری مرکزی به نام مرکز رشد وجود دارد. مرکز رشد نیز نهادی است که با ارائه خدمات از مراکز نوپای فعال کارآفرین در قلمرو دانش فناوری پشتیبانی می‌کند.

*مرکز رشد مکانی برای ارائه مشاوره‌های ضروری به کارآفرینان

 مراکز رشد مشاوره‌های ضروری و خدمات و تجهیزات مناسب به کار آفرینان، واحد‌های کوچک و متوسط که دارای ایده‌های تجاری شدن هستند ارائه می‌دهند و به مدت چند سال با دادن اطلاعات و آگاهی، آن‌ها را برای حضور مستقل و موثر در صحنه فناوری کشور آماده می‌کنند.

فعالیت پارک‌های علم و فناوری در ایران به مشابه نهادهای حرفه‌ای و تخصصی فعال در زمینه ارتقای دانش و سطح فرهنگ نوآوری و افزایش ارتباط و همکاری بین شرکت‌های حاضر در این پارک‌ها و همچنین مراکز تجاری و صنعتی و موسسات تولید علم و دانش به بیش از یک دهه می‌رسد.

از جمله ماموریت‌های پارک‌های علم و فناوری در ایران می توان به تسهیل فرآیند انتقال تکنولوژی به صنایع کشور، تامین مکانی برای رشد صنایع کوچک و متوسط متکی به فناوری پیشرفته، وسیله‌ای برای توسعه‌ صنایع متکی بر فناوری پیشرفته، تسریع در روند تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و جذب دانشمندان، ارائه خدمات تخصصی به عنوان یک مرکز اطلاعات برای صنایع متکی بر فناوری پیشرفته، مشارکت فعالانه در اقدامات مورد نیاز توسعه فرهنگ نوآوری و افزایش حمایت اجتماعی از علوم و تکنولوژی‌های پیشرفته، اشاره کرد.

* توسعه‌ اقتصاد دانش مدار و ایجاد اشتغال

پارک‌ها یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن توسعه‌ اقتصاد دانش مدار و اشتغال زایی تخصصی مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان شده است.

این پارک‌ها محیط مناسبی را برای استقرار و حضور حرفه‌ای شرکت‌های فناوری کوچک و متوسط واحدهای تحقیق و توسعه‌ی صنایع و موسسات پژوهشی فراهم کرده است که در تعامل با یکدیگر و با دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فناوری اشتغال دارند.

وجود پارک‌های علم و فناوری در اغلب کشورهای توسعه یافته و موفقیت‌های آن‌ها نقش اساسی در رشد و توسعه علمی اقتصادی آن‌ها داشته و موجب تکثیر این الگو در کشورهای مختلف دنیا شده است. توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه امروزه مرهون وجود پارک‌های علم و فناوری در آن‌ها است.

به علت فعالیت شرکت‌های فعال در پارک‌های علم و فناوری و نیز در اثر عملکرد موفق آن‌ها منطقه و پیرامون آن‌ها دگرگون شده و از حالت مناطق غیر فعال به مناطقی فعال و پرتحرک و پیشرفته تبدیل شده‌اند. ایجاد این پارک‌ها علاوه بر ابعاد ملی آن باعث افزایش تولیدات صنعتی، افزایش سرمایه گذاری داخلی، جذب سرمایه‌های خارجی، بهبود خدمات در جامعه، افزایش نرخ اشتغال و افزایش صادرات می‌شوند.

*پارک علم و فناوری جایی برای تبادل تجربیات و اطلاعات

 احداث پارک‌های علم و فناوری به دلیل تبادل اطلاعات و داده‌های علمی و تجربیات فناورانه و برقراری ارتباطات بین المللی بین کشورهای مختلف موجب تبادل تجربیات علمی و فناوری با دیگر مراکز مشابه و شرکت‌های دارنده فناوری می شوند و به جلب شرکت‌های مبتی بر فناوری‌های پیشرفته در سطح دنیا کمک می‌کنند.

به طور کلی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری با ایجاد ارتباط میان تعدادی از عوامل تاثیر گذار بر یکدیگر فعالیت می‌کنند و سعی دارند که مخاطبانشان حرفه و شغلی پایدار داشته و از منافع درآمدی مناسب برخوردار باشند و در عین حال اشتغال و توسعه‌ی اقتصادی را برای جوامع محلی و منطقه‌ای به همراه دارند.

حال با توجه به نتایج مثبتی که پارک‌های علم و فناوری برای جوامع به همراه دارند در ایران نیز باید برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی در جهت ایجاد و بهره برداری از پارک‌های علم و فناوری شود تا شاهد پیشرفت و توسعه در عرصه‌های مختلف تکنولوژی و اقتصادی در کشور باشیم.

وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: توجه به تجاری سازی و ارتباط صنعت و دانشگاه طی سال‌های گذشته موجب شد تا پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور تاسیس شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار