واشینگتن پست: داعش در اندیشه دست‌اندازی به شرق آفریقا/ سومالی، جدیدترین هدف

داعش به فکر گسترش قلمروی خود تا هزاران کیلومتر فراتر از سوریه است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتون پست، داعش در صدد است قلمروی خود را با ایجاد شاخه‌ای جدید در کشور جنگ‌زده سومالی گسترش دهد؛ اما نفوذ در این کشور که بیش از 3 هزار کیلومتر با سوریه فاصله دارد، کار ساده‌ای نیست. «الشباب،» گروه تروریستی وابسته به القاعده، سال‌هاست که در سومالی حضور دارد. این گروه تروریستی کسانی را که به داعش می‌پیوندند به مرگ تهدید کرده است. اما به نظر می‌رسد این تهدیدات کارساز نبوده است و تعداد زیادی از افراد در حال پیوستن به داعش هستند. این موضوع سبب نگرانی مقامات آمریکا شده است، زیرا این کشور کمک‌های مالی زیادی در اختیار دولت جدید سومالی و همچنین نیروهای نظامی بومی قرار داده است تا از فعالیت گروه‌های تروریستی جلوگیری کنند.

سومالی از نظر جغرافیایی، موقعیت بسیار مناسبی برای فعالیت گروه‌های افراطی به شمار می‌رود. این کشور با طولانی‌ترین خط ساحلی در قاره آفریقا، با سه متحد آمریکا، اتیوپی، جیبوتی و کنیا، همسایه است. «رز گوتمولر،» معاون وزیر امور خارجه در کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی آمریکا، در نشست ژوهانسبورگ در این خصوص گفت: داعش در تلاش است خود را به سومالی برساند و سپس از آنجا به کنیا نفوذ کند.

گروه تروریستی داعش موفق شده است نفوذ خود را از سوریه و عراق به کشورهایی چون افغانستان، لیبی، یمن، نیجریه و دیگر کشورها گسترش دهد. اگرچه درحال حاضر نفوذ داعش در سومالی کم است، پیشنهادهای این گروه تروریستی به پیروانش نشان از عزم جزم شده آن برای نفوذ همه جانبه در سومالی دارد. در ماه اکتبر (31 روز منتهی به 9 آبان) یک روحانی مسلمان پرنفوذ در سومالی از پیوستن خود به داعش خبر داد و اعلام کرد دست‌کم 20 نفر از پیروانش نیز عضو داعش شده اند. تاکنون داعش نیرویی به سومالی نفرستاده است؛ اما به نظر می‌رسد طرفداران این گروه تروریستی در این کشور آفریقایی در در حال افزایش هستند.

در اوایل سال جاری میلادی، داعش با انتشار ویدیوهایی اعلام کرد در صدد جذب نیرو --بویژه از میان نیروهای الشباب-- است. در این فیلم‌ها مردان تا دندان مسلح نمایش داده می‌شدند که همگی از نژاد سومالیایی بودند. نام یکی از این ویدیوها «از سرزمین شام تا مجاهدین سومالی» بود که در آن یک مرد جوان که به نظر سومالیایی می‌رسید از فتوحات داعش سخن می‌گفت. همچنین یک گروه افراطی در کنیا که پیش از این طرفدار الشباب بود به تازگی فایل صوتی منتشر کرده است که در آن جوانان سومالیایی برای پیوستن به داعش تشویق می‌کند.

با این وجود، هنوز میزان حضور و نفوذ داعش در سومالی مشخص نیست. سؤال‌های بسیاری در این خصوص به وجود آمده است. از جمله آنکه حضور داعش در سومالی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا تروریست‌های الشباب پس از پیوستن به داعش تاکتیک خود را تغییر خواهند داد؟ و یا گروهی که تشکیل می‌شود تنها سبب تشدید نزاع‌های میان قبیله‌ای و میان گروهی خواهد شد؟ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که داعش به هر صورتی که فعالیت خود را در سومالی آغاز کند، مقاصد بسیار بلندپروازانه‌تری نسبت به سوریه خواهد داشت.


انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار