ورود بیمه در کاهش هزینه‌ مقابله با بلایای طبیعی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با ورود بیمه و توسعه آن در عرصه کشور مطمئنا حجم کار دولت کاهش یافته و علاوه بر افزایش کیفیت ساخت و ساز و ‌رضایتمندی مردم، هزینه مقابله با خسارات طبیعی به شدت کاهش می یابد.

ورود بیمه در کاهش هزینه‌ مقابله با بلایای طبیعیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیلنجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ظهر امروز در همایش سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور در سالن همایش‌های برج میلاد در خصوص ورود بیمه و نقش آن در مقاوم سازی و کاهش خسارات حوادث غیر مترقبه اظهار کرد: اگر بیمه وارد صحنه شود و به طور جدی با نظارت مجریان و دستگاه‌های ذیربط دولتی توسعه پیدا کند ‌مطمئنًا حجم کار دولت کاهش یافته، کیفیت ساخت و ساز افزایش پیدا کرده، رضایت‌مندی مردم بیشتر شده، سرعت در کار افزایش و هزینه‌ مقابله با خسارت حوادث غیر مترقبه بسیار کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: ما هم اکنون برای هر واحد مسکونی با هر ارزش مادی به هنگام بروز خسارت از بلایای طبیعی حدود 30 میلیون تومان و 6 میلیون ‌بلاعوض پرداخت می‌کنیم ولی اگر اینجا بیمه حضور داشته باشد مطمئنًا این واحد مذکور خسارت واقعی خود را از بیمه گرفته و شاهد تسریع در انجام کارش خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: به حوادث غیر مترقبه باید واقع ‌بینانه نگاه کرد چرا که کشور ما در یک منطقه حادثه خیز که در جهان رتبه 10و در آسیا رتبه 4 را به خود اختصاص داده و با این شرایط با پیش بینی و پیشگیری صحیح و سریع مطمئنًا می توان هزینه‌ مقابله را با خسارت در قبال هزینه قبل از وقوع حادثه ناچیز به شمار خواهد رفت.

نجار در ادامه افزود: باید نگاه‌ها را در خصوص حادثه خیز بودن کشورمان ‌فرابخشی کرده و از ظرفیت کشور با درست و صحیح ساختن و استفاده کردن بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به خسارت های وارده در بخش کشاورزی در خصوص حوادث غیر مترقبه چون، ‌سرمازدگی محصولات، ‌خسکسالی، سیل، بیماری‌های ‌دامی، آفات ‌آبزیان و محصولات زراعی این قشر، تصریح کرد: با برآورد خسارت انجام شده از سوی بانک کشاورزی، رئیس جهاد کشاورزی و نمایندگان دولت، در حوزه کشاورزی حدود 5 هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از بلایای طبیعی اتفاق افتاده است.

دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور ادامه داد: با این میزان خسارت برآورد شده و طبق بند ماده 11قانون، دولت موظف به پرداخت سهم ‌استمحال خود است ولی این مقدار پرداختی جبران خسارت 5 هزار میلیاردی را کفاف نخواهد داد و حالا ما مانده ایم و مراجعات مردمی.

نجار در ادامه تأکید کرد: اگر در این موارد در حوزه کشاورزی و خسارات این بخش با این میزان خسارت شاهد آن هستیم صنعت بیمه به کمک مردم نیاید قطعًا ‌مشکلاتمان بسیار خواهد شد چرا که با رضایت‌مندی تولیدکنندگان بخش کشاورزی امنیت غذایی کشور تأمین می‌شود.

وی افزود: توسعه بیمه یعنی خروج مردم از نگرانی، کاهش هزینه دولت و رضایت‌مندی بیشتر مردم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص اقدامات بیمه‌ها گفت: بیمه دی واحد های مسکونی روستایی و شهری گلستان را بیمه کرده و بنیاد مسکن در ساخت و سازهایی که انجام داده بیش از یک و نیم میلیون واحد مسکونی ساخته شده را به مدت 10سال بیمه کرده و قرار است 200 هزار واحد مسکونی ساخته شده در سال را نیز به همین روال بیمه کند.

نجار در ادامه گفت: همچنین کمیته امداد امام خمینی(ره) افراد تحت پوشش خود را با اعتباری که دولت تأمین کرده بیمه کرده و کمتر از 20 درصد از اموال منقول دولتی تا کنون بیمه شده‌اند و سعی داریم این موارد را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: لایحه ی بیمه همگانی حوادث در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد که با تصویب آن سعی در اجرایی کردن آن خواهیم داشت.

دبیر شورای راهبردی سومین کنفرانس ملی مدیریت بحران کشور در پایان گفت: طبیعی است علیرغم تمهیدات لازم دولت جهت پرداخت خسارت ناشی از حوادث غیر مترقبه برای مردم و همچنین خسارت‌های زیر ساختی که در حوادث تخریب می‌شود باید انجام شود ولی این موضوع بار سنگینی بر دوش دولت است و علاوه بر آن محدودیت های منابع مالی کفاف جبران خسارت های وارده را نمی‌دهد و اینجاست که اقدامات مؤثر و اساسی پیش بینی و پیشگیری و ورود بیمه معنا و مفهوم پیدا می‌کند که امید است با ورود جدی تر صنعت بیمه با سرعتی متناسب با حادثه خیز بودن کشورمان در جهت کاهش خسارت ناشی از حوادث طبیعی پیش رویم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار