هر 3هزار نفر یک مسجد؛ سرانه کنونی تهران است

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: در حال حاضر سرانه مردم تهران در برابر هر 3 هزار نفر یک مسجد است در حالی که باید در برابر هر هزار نفر یک مسجد باشد.

هر 3هزار نفر یک مسجد؛ سرانه کنونی تهران است
مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به حضور حجت الاسلام قرائتی در صحن علنی سال 93 و کمبود مسجد براساس اظهارات وی، گفت: احداث 400 مسجد در برنامه 5 ساله تهران از جمله طرح‌هایی بود که بودجه خوبی دریافت کرد تا مشکل کمبود مسجد برطرف شود.

وی با اشاره به وجود شرایط استاندارد کنیسه یهودی‌ها در مقایسه با مساجد، افزود: در حال حاضر در برابر 25 هزار یهودی، 25 کنیسه وجود دارد و این در حالی است که چنین شرایطی برای مساجد در کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ادامه داد: جمعیت تهران در شب هنگام 8 میلیون نفر است که بر این اساس در شرایط عادی باید 8 هزار مسجد داشته باشیم که متأسفانه 2 هزار مسجد داریم.

شاکری تأکید کرد: در حال حاضر هر 3 هزار نفر یک مسجد دارد. و از سوی دیگر شهر از توزیع مناسب مسجد برخوردار نیست.

وی ادامه داد: در برخی مناطق از جمله منطقه 12 مسجد به تعداد مطلوب وجود دارد اما در برخی مناطق هیچ مسجدی نداریم.

عضو پارلمان شهری با اشاره به جانمایی استاندارد مسجد در مقیاس محلی، اضافه کرد: براساس مقیاس محلی در هر 300 متر باید یک مسجد وجود داشته باشد.

شاکری با بیان اینکه ساخت مسجد با هزینه‌های گزافی همراه است، تصریح کرد: ساخت مسجد بدون گنبد و مناره از جمله راهکارهای کاهش هزینه ساخت مسجد است که در گام‌های بعدی هزینه گنبد و مناره با مشارکت مردم تأمین شود تا روند ساخت مسجد سرعت بیشتری داشته باشد.

رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر در ادامه گفت: ساخت مسجد زیر نظر سازمان اوقاف است و شهرداری باید تنها در مشاور فنی طرح‌ها و ورود داشته باشد و بر معماری ایرانی و اسلامی آن نظارت داشته باشد.

شاکری در پاسخ به سؤالی که متأسفانه به غیر از مراسم مذهبی و آیینی شاهد استقبال از مساجد نیستیم، تصریح کرد: دسترس بودن مسجد، اداره مردمی و مشارکت مردم در هزینه‌ها و ارتباط مؤثر امام جماعت با مردم از عنصرها و مؤلفه‌های استقبال مردم از مساجد تعریف می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۹ آبان ۱۳۹۴
برای کم کردن هزینه ساخت مسجد باید از بعضی از اموری که هیچ تأثیری در عبادت بندگان خدا ندارد کاسته شود مثل کاشی کاریهایی که با خطوط کج و مُوَج نوشته می شود که از هر بنده خدایی که در مسجد حضور دارد سوال شود نمی تواند بخواند یا سایر اموری که با مطالعه به دست می آید.
در حالی که گنبد و گلدسته یکی از ملزومات بسیار مهم در مسجد است که نماد است و نباید شهر را از این نماد اسلامی تهی کرد.
من به عنوان یک شهروند درخواست می کنم این نماد اسلامی (گنبد و گلدسته) از مساجد حذف نشود.
آخرین اخبار