وزیر ارشاد در دومین همایش ارتقای توانمندی شورا‌های فرهنگ عمومی؛

علل بد‌حجابی باید ریشه‌یابی شود

بد‌حجابی دلایل و عواملی دارد که باید با ریشه‌یابی دلایل آن چاره‌اندیشی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دومین همایش اجلاس شورا‌های فرهنگ عمومی ظهر امروز در هتل پارسیان انقلاب و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین شاه مرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی،، محمود گلزاری، حسام‌الدین آشنا، حسن خجسته و چند تن از مسئولان شورا‌های فرهنگی استان برگزار شد.
 
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: چیزی که هویت هر کشوری را از کشور‌های دیگر جدا می‌کند فرهنگ کشور‌ها است، فرهنگ مجموعه آداب و رسوم و رفتار‌های اجتماعی هر جامعه است که شاخص هویتی آن کشور محسوب می‌شود.
 
وی افزود: طبیعی است که در جامعه‌ای که در حال تحول است و به خصوص در دنیای امروز که دنیای انفجار اطلاعات و تغییرات است، فرهنگ‌ها بر روی هم تأثیر می‌گذارند. اندیشمندان و متفکران باید تلاش کنند از فرهنگ بومی و ملی خود که جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شود، پاسداری کنند.  
 
وی با بیان این مطلب عنوان کرد: مجموعه‌ای از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در فرهنگ کشور‌ها مؤثرند و شخصیت‌های حقیقی صاحب نظر نیز در فرهنگ کشور‌ها مؤثرند. ما با یک مجموعه تحولاتی روبرو هستیم که هر روزه در جامعه رخ می‌دهد که باید در مرحله اول تغییرات را بشناسیم و چیستی و چرایی تغییرات را مورد بررسی قرار دهیم.
 
جنتی با اشاره به اولویت‌بخشی در مسائل کشور بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی مختلفی در جوامع وجود دارد که ما در مورد جامعه خود باید آن‌ها را بشناسیم و اولویت‌بندی کنیم. وقتی اولویت‌بندی در کار باشد، می‌توانیم هر مسئله را با چاره‌اندیشی برطرف کنیم و به اولویت بعدی برسیم. یکی از این مسائل مهم حاشیه‌نشینی در کشور است که وجود 10 تا 11 درصد کشور را حاشیه‌نشین‌ها تشکیل داده‌اند، حاشیه‌نشین‌ها با زندگی در وضعیت نامناسب و محیطی که مرکز کانون همه آسیب‌های اجتماعی است، باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود، فقر و اعتیاد، فساد اخلاقی و ... از جمله آسیب‌های حاشیه‌نشینی است که خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد بیشتری حاشیه‌نشین را دارد که حتی از تهران هم جمعیت بیشتری دارند این گونه افراد برای تأمین معیشت دست به هر کاری می‌زنند. کابینه رئیس جمهور با تمام اعضاء برای چاره‌اندیشی در مورد این مسئله مهم به مشهد مقدس سفر کرده بود تا جلسه مهمی در این زمینه تشکیل دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: ما از آغاز انقلاب تاکنون با مسائل مختلفی روبرو بودیم که یکی از آن‌ها اساسی و مهم بوده است و آن بحث عفاف و حجاب است که البته باید این دو را از هم جدا کرد چون دو کلمه عفاف و حجاب با هم متفاوت‌اند .

وی در ادامه بیان کرد: باید برای چاره‌جویی در زمینه حجاب و بد‌حجابی وضعیت حجاب کشور را بررسی کرد و بعد در مورد آن چاره‌اندیشی کرد چون وجود 70 درصد از مردم در تمام کشور حجاب خویش را حفظ می‌کنند.

جنتی با ابراز تأسف از بدتر شدن وضعیت حجاب در کشور نسبت به 10 سال قبل بیان کرد: این بد‌حجابی و بد‌تر شدن روز‌به روز آن باید مورد تحلیل و ریشه یابی قرار بگیرد چون بدحجابی دلایل و عللی دارد که با ریشه یابی آنها می‌توان چاره‌جویی کرد ضمن اینکه میزان آن در شهر‌ها و نقاط مختلف کشور متفاوت است. مشکلی که در یک نقطه از کشور بحرانی است شاید در جای دیگر شدت کمتری داشته باشد چون مسائل فرهنگی استان‌ها با هم متفاوت است که اگر مشترک بود نیازی به تشکیل شورای فرهنگی  و عمومی در استان‌های مختلف نبود یا در جلسات شورای فرهنگی عمومی تهران ابلاغیه مشترک برای همه استان‌ها صادر می‌شد.

جنتی با اشاره به اینکه جلسات شورا‌های فرهنگی استان‌ها باید دائمی و مستمر باشد گفت: باید سعی کنیم نهاد‌ها، سازمان‌ها و شخصیت‌های مؤثر شناخته شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح محور‌های اصلی در جلسات شورای فرهنگ عمومی گفت: باید به یک جمع‌بندی برسیم تا برای تمام شورا‌های فرهنگ عمومی استان‌ها قابل استفاده باشد.

وی با اشاره به مسئله جوانان و تأثیر‌پذیری آنها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: این یکی از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود. همچنین فروپاشی و تلاق در خانواده‌ها که متأسفانه در 4، 5 سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد و باید این آمار کاهش یابد. در شهر مشهد و خراسان رضوی اقدامات فرهنگی خوبی در این زمینه انجام شده است و باید با اقدامات مستمر و موثر حتی اگر می‌توانیم جلوی 10 طلاق را بگیریم یا مشاوره‌هایی را انجام دهیم تا کار به طلاق نکشد.

وی با اشاره به اهمیت ترویج سبک زندگی گفت‌: این مسئله مورد تأکید مقام معظم رهبری است و باید با تکیه به فرهنگ بومی و سنتی کشور که جزء میراث فرهنگی محسوب می‌شود فرهنگ مان را غنی‌تر کنیم. میراث فرهنگی فقط ابنیه تاریخی به تخت جمشید و... نیست بخش عمده میراث فرهنگی ما ناملموس است آئین‌ها و رسوم و رفتار‌های  ما میراث فرهنگی هستند.

جنتی با اشاره به لزوم تشکیل شوراهای فرهنگ عمومی در شهر‌های تابعه استان‌ها گفت: باید به این موضوع رسیدگی شود و بر آن نظارت شود.

جنتی در ادامه به سؤال چند تن از مسئولان شوراهای استان‌ها پاسخ گفت: وی در پاسخ به اهانت به برخی از قومیت‌ها و فرقه‌ها بیان کرد: در قانون مطبوعات و رسانه‌ها و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قید شده است که هرگونه اهانت به قومیت‌ها، فرقه‌ها و مذهب‌ها تخلف محسوب می‌شود و با کمال احترام رعایت آنها بشود.

جنتی در خصوص بودجه شوراهای فرهنگی عنوان کرد: مصوبات شوراهای فرهنگی باید حمایت مالی شوند و علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستگاه‌های دیگر نیز بودجه کسب کنند.

جنتی در خصوص نظرسنجی‌های معتبر در کشور گفت: در 3 ماهه اول و دوم دولت نظرسنجی‌هایی را برگزار کرده که طبق آن در 3 ماهه دوم سال 94، 74 درصد رضایت از دولت نتیجه این نظر‌سنجی بوده است که نسبت به 3 ماهه اول افزایش داشته است.

وی در پایان گفت: بنده از مشکلات شوراهای فرهنگ عمومی و به خصوص استان‌ها اطلاع دارم که در جهت رفع مشکلات آن‌ها می‌کوشم.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.