وزیر فرهنگ در همایش شورای اداری استان تهران:

فرهنگ در فضای تنگ و گلخانه‌ای رشد نمی‌کند

اصولا توسعه فرهنگ و پیشرفت و ارتقای فرهنگ عمومی کشور، در فضای آزاد و فضایی که امکان تبادل نظر و تضارب آرا وجود دارد، به وجود می‌آید. بنابراین فرهنگ در فضای تنگ و گلخانه‌ای رشد نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در همایش شورای اداری استان تهران که در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: بحث فرهنگ و نقش آن در توسعه و پیشرفت هر کشور کاملا روشن و غیر قابل انکار است و یکی از پایه‌های اساسی توسعه همه‌جانبه در کشور فرهنگ است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فرهنگ ادامه داد: ایشان همیشه می‌فرمایند که فرهنگ در عرض سایر مسائل نیست بلکه زیر بنا و اساس همه فعالیت‌هاست و اقتصاد و سیاست و ... در ذیل فرهنگ تعریف می‌شوند.

جنتی افزود: شخص مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به فرهنگ دارند. ایشان یک شخصیت فقیه و اسلام‌شناس و آشنا به فرهنگ، ادب، شعر، موسیقی، فیلم و ... هستند.

وی افزود: تلاش وزارت ارشاد در این دولت این بوده که ضمن توجه جدی به قانون و سیاست‌های فرادستی و حراست و صیانت از ارزش‌های دینی و انقلابی، فضا را برای بحث و ارائه افکار و اندیشه‌ها باز کند.

جنتی ادامه داد: در حوزه کتاب این اتفاق افتاده است. گرچه در گذشته با خرده گیری‌هایی جلوی انتشار برخی کتب را می‌گرفتند ولی در حال حاضر اینگونه نیست و به کتاب‌ها با توجه به قوانین به دور از این خرده‌گیری‌ها مجوز نشر ارائه می‌شود.

وی افزود: برای رمان‌ها و کتاب‌هایی که نامناسب، مبتذل، مروج عرفان‌های کاذب و مغایر با امنیت ملی کشور و ارزش‌های دینی باشند، مجوزی صادر نمی‌شود. ولی در عین حال فضا برای انتشار کتاب‌های مفید در دولت یازدهم باز است.

جنتی گفت: سال گذشته 72 هزار عنوان کتاب چاپ شده است که بسیاری از آن‌ها چاپ اول بودند و این نشان‌دهنده این است که افراد صاحب فکر و اهل قلم و اندیشه این فرصت را یافته‌اند که افکار و اندیشه‌شان را تالیف و در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در دو سال گذشته در وزارت ارشاد به آن توجه شده است، ایجاد روحیه نشاط است. هنرمندان و کسانی که در رشته‌های مختلف هنری فعال هستند با حفظ ضوابط و صیانت از ارزش‌های دینی و انقلابی به فعالیت در این حوزه پرداخته‌اند.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید افزود: سال گذشته در جشنواره‌های مختلف فجر بسیاری از آثار فاخر به نمایش گذاشته شد و نسبت به سال‌های قبل از آن، حاشیه‌های کمتری داشتیم.

وی با اشاره به «اپرای عاشورا» افزود: مجموعه‌ای متشکل از 130 نفر از نوازندگان کشور تاریخ عاشورا را با سبکی نو و جدید و با بهره گیری از اشعار فاخر مانند اشعار محتشم کاشانی و ... اجرا می کنند که هر کسی آن را شنیده متاثر شده است و بی اختیار گریسته است.

جنتی ادامه داد: نکته دیگری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دو سال به آن توجه داشته است، تمرکز زدایی فعالیت‌ها بوده. سعی شده فرایندهای صدور مجوز بسیار کوتاه شود و اختیارات بسیاری در این زمینه به استان‌ها داده شود. حرکت به سمت الکترونیک شدن اقدامات و فعالیت‌ها نیز از دیگر کارهای وزارت ارشاد در این دوره است.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: یکی از شعارهایی که ما از ابتدا مطرح کردیم، موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر بود. ما در حوزه فرهنگ و هنر وضعیت خوبی نداریم و سرمایه‌گذاری در آن بسیار اندک است. کسی در حوزه سینما سرمایه‌گذاری نمی‌کرد. در حوزه‌های دیگر نیز آمادگی سرمایه‌گذاری نبود. وضع هنرمندان و نویسندگان از نظر مادی خوب نبود و هنوز هم در این زمینه مشکلاتی وجود دارد. وزارت ارشاد در دولت یازدهم در این حوزه نیز قدم‌های خوبی برداشته است.

وی افزود: در حال حاضر صندوق اعتباری هنر به سمت تبدیل‌شدن به یک بنگاه اقتصادی پیش می‌رود؛ به گونه‌ای که مستقل شود و نیازی به بودجه و اعتبارات دولتی نداشته باشد و خودش از فعالیت‌های فرهنگی و هنری حمایت کند.

در این همایش سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسین هاشمی استاندار تهران و جمعی از مدیران و معاونین سازمان‌ها و نهادهای مختلف حضور داشتند.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.