در افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات بیان شد:

تکلیف همکاران رسانه‌ای با نهاد نظارتی روشن است

امروز به دنبال تحقق هدف ایجاد فضای آرام و کم تنش در حوزه رسانه‌ها تکلیف همکاران رسانه‌ای ما با نهاد نظارت روشن است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از گرامی‌ داشتن مقدم ریاست جمهوری، هیات همراه وی و اصحاب رسانه به مراسم گشایش بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، گفت: از این که دعوت ما را پذیرفتید، خوشحالم.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های اعلام شده دولت «تدبیر و امید» و رئیس جمهوری این دولت، تلاش شده تا در بیست و شش ماه گذشته در حوزه رسانه اقداماتی با رویکردهای جدید انجام بشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ایجاد فضای آرام و کم‌تنش در حوزه رسانه‌ها یکی از این اقدامات بوده و از آنجا که دولت «تدبیر و امید» به آزادی رسانه‌ها باور دارد، سعی کرده‌ایم که از سخت‌گیری‌های رایج کاسته و تحت تاثیر برخی رسانه‌ها قرار نگیریم. 

جنتی افزود: سعی بر آن است که از برخوردهای سلیقه‌ای با رسانه‌ها کاسته شود.

وی اظهار داشت: امروز تکلیف همکاران رسانه‌ای با نهاد نظارتی روشن شده و شاهد اقدامات تند و برخوردهای سلیقه‌ای نیستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توجه جدی به بخش خصوصی از دیگر اقدامات ما بوده و ما سعی کرده‌ایم که در قالب این اقدام ثابت کنیم که دولت خود را رقیب رسانه‌ها نمی‌داند و با قطع یارانه‌های رسانه‌های دولتی، کمک‌های یارانه‌ای خود را صرفا به بخش خصوصی اختصاص داده است.

جنتی ادامه داد: ما در قالب اقدام تسریع به رسیدگی به تقاضاها نیز، زمان پنج ساله رسیدگی به تقاضاها را به پنج ماه رسانده‌ایم و امید است که این زمان در آینده‌ای نزدیک به سه ماه برسد.

جنتی گفت: تسریع در صدور مجوز از اقدامات دیگر ما در جهت رویکرد جدید دولت در مورد رسانه‌ها بوده و ما باور داریم که باید پروانه نشریات غیرفعال لغو شود.

وی گفت: اصلاح مقررات هم اکنون مورد توجه ما قرار گرفته و قابل ذکر است که همه اصلاحات انجام شده با همکاری خود اهالی رسانه انجام می‌گیرد تا از رفتارهای سلیقه‌ای پرهیز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شفافیت را ششمین اقدام قابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد رسانه‌ها دانست و اظهار داشت: از آنجا که وظیفه وزارت ارشاد شفافیت در اطلاع‌رسانی است، سعی کرده‌ایم که با انتشار مداوم خبرها و دستورالعمل‌های به روز شده شفافیت را در حوزه رسانه حاکم کنیم.

وی ادامه داد: راه مبارزه با فساد افشاگری و هتک‌ آبرو نبوده و با شفافیت می‌توان آگاهی مردم را بالا برد.

جنتی دولت الکترونیک و توجه به رسالت مطبوعات را از اقدامات قابل توجه دیگر وزارت ارشاد دانست و تصریح کرد: اصل دولت الکترونیک احترام به ارباب رجوع است و هم اکنون سامانه جامع رسانه‌ای کشور به راحتی در اختیار عموم اقشار جامعه قرار گرفته تا همگان از جدیدترین خبرهای موجود آگاه باشند.

وی گفت: در مورد توجه به رسالت مطبوعات نیز باید بگویم دولت به مسائل مهم واقف است و نمی‌تواند به آنها بی‌توجهی کند. از این مسائل مهم می‌توان به سبک زندگی و ترویج زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد که هم اکنون در بسته‌های حمایتی مورد توجه ما قرار گرفته‌اند.

وی در بیان سایر اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه از طرح رتبه‌بندی توجه به نیازهای مادی و معنوی خبرنگاران، کمک به توانمند‌سازی رسانه‌ها و توجه به دیپلماسی رسانه‌ای یاد کرد و گفت: هم اکنون طرح‌های رتبه‌بندی جداگانه برای خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و نشریات تدوین شده تا افق تازه‌ای را پیش روی آن‌ها قرار دهد.

وی ادامه داد: اگر چه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در حال حاضر از مظلوم‌ترین اقشار جامعه به حساب می‌آیند اما امید می‌رود که با راه‌اندازی سازمان رسانه‌ای، نیازهای مادی و معنوی آن‌ها برطرف شود.

وی ادامه داد: تجهیز رسانه‌ها با این هدف بوده که هزینه‌ها کم شود. البته ما طرحی را هم با عنوان طرح اشتراک نیم‌بها تضمین و اجرا کرده‌ایم که با هدف کمک به مشترکان نشریات و خبرگزاری‌ها شکل گرفته و اگرچه نوپاست اما در حال حاضر 150 نفر مشترک دارد.

جنتی اظهار داشت: رسانه‌ها یکی از ابزارهای دیپلماسی هستند و هم اکنون 141 دفتر رسانه‌ای خارجی در ایران فعالیت می‌کنند و این ارقام با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی در دوره پس از برجام افزایش یافته و اگرچه هر رسانه‌ای با عینک خود می‌نگرد اما افزایش آمار فعالیت رسانه‌های خارجی در ایران تا حدی نگرش آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جنتی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها گویای حقانیت ملت ایران هستند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار