محرم با برنامه‌های رادیویی همراه باشید

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) شبكه های رادیویی هم علم های عزا را بالا بردند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با فرارسیدن ماه محرم و صفر و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، شبكه های مختلف رادیویی نیز با تولید و پخش ویژه برنامه های متناسب با این ایام، با مخاطبان خود همراه می شوند.

«چاپ اول» میزبان گرمارودی می‌شود
مریم مقدسی تهیه کننده رادیو در خصوص برنامه «چاپ اول» گفت: این برنامه کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که به معرفی تازه‌های نشر اختصاص داده شده به مناسبت ایام محرم گفتگویی در آن با حسن ملایر نویسنده کتاب «آوار سرخ باران» خواهیم داشت.

وی افزود: «آغاز روشنایی آینه» ترکیب‌بند بلند است سید علی موسوی گرمارودی آن را سروده و به همین دلیل علی موسوی گرمارودی ترکیب‌بند ششم را در برنامه می‌خواند.

برنامه «چاپ اول» شنبه تا سه‌شنبه ساعت 12:30 به کارشناسی بهاره برهانی و اجرای راضیه گرد کاهد از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

«باغ ارغوان» با سبک و سیاق ترانه عاشورایی
محمد بخشایش تهیه کننده در خصوص برنامه «باغ ارغوان» گفت: این برنامه گفتگو محور است و در امتداد برنامه گلبانگ در ایام سوگواری امام حسین با نام «باغ ارغوان» تقدیم مخاطبان می‌شود.

وی افزود: سبک و سیاق برنامه ترانه‌ و نوای عاشورایی است و ما ترانه‌های درخواستی مخاطبان را پخش می‌کنیم.

بخشایش عنوان کرد: محور اصلی برنامه هم مریم نشیبا هستند که صحبت‌هایشان با مخاطبان به آن خاطر آن حس نوستالژی که خانم نشیبا برای مردم دارند این ارتباط تلفنی را خاطره‌انگیز می‌کند.

«باغ ارغوان» کاری از گروه اندیشه و فرهنگ رادیو ایران است که در دهه اول ماه محرم هر روز ساعت 15 تا 15:30 پخش می‌شود.

آسیب‌شناسی مراسم‌ها عزاداری در برنامه شناسا
عبدالله علایی تهیه کننده رادیو در خصوص برنامه‌های محرم گفت: برنامه «شناسا» گفتگو محور است و در خصوص عزاداری امام حسین همچنین آسیب‌شناسی‌این مراسم‌ها و سادگی و نوگرایی در مداحی و خارج شدن از چشم و هم چشمی در این نوع مناسک صحبت خواهیم کرد.

وی افزود: بخش دیگر برنامه به امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازد. این مسئله چند شاخه دارد که هر روز به یکی از آنها با موضوع امر به معروف و نهی از منکر از منظر خانواده، قانون، زمان و اینکه چه کسی مسئول امر به معروف و نهی از منکر است خواهیم پرداخت.

علایی در خصوص برنامه بوی سیب اظهار داشت: موضوع کلی برنامه «بوی سیب» قیام امام زمان (عج) قیام امام حسین (ع) است همچنین به اردوهای جهادی می‌پردازیم و با کسانی که در این اردوها شرکت می‌کنند مثل پزشک،‌ مهندس، طلبه، ورزشکار و هنرمند گفتگو خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در «بوی سیب» جهادگران معروف، از خاطرات و تجربه‌های خود صحبت خواهند کرد.

گفتنی است بوی سیب با اجرای مهدی طهماسبی در ایام محرم و صفر از رادیو ایران پخش خواهد شد.

بررسی فرهنگ و ادبیات عاشورایی در رادیو گفتگو 
سید محمد معافی مدنی مدیر گروه تاریخ و فرهنگ رادیو گفتگو در خصوص برنامه‌های ایام محرم گفت: برنامه «آفاق» به بررسی موسیقی و مداحی‌های آیینی نقاط مختلف کشور توسط استاد هوشنگ جاوید می‌پردازد همچنین ما جایگاه مداحی‌های گذشته و مداحی‌های نوین را بررسی کرده‌ایم.

وی افزود: بررسی‌های ما از مداحی استان بوشهر شروع شده و بعد به گیلان رسیدیم سپس به تهران و تکیه‌های قدیمی آن خواهیم پرداخت. این برنامه در دهه اول ما محرم هر شب در ساعت 20 از رادیو ایران پخش خواهد شد.

وی در خصوص برنامه «برآستان جانان» اظهار داشت: برنامه دیگر ما تحلیلی است و به حوزه‌های محرم و شاخص‌های آن می‌پردازد.ادبیات عاشورایی مردم‌نگاری‌های آیینی عاشورایی، بیعت عاشورایی و مردم‌شناختی و فرهنگ عاشورا بخشی از شاخص‌ها خواهد بود.در هر برنامه راجع به یک موضوع کلی و چند زیر مجموعه آن با حضور کارشناسان گفتگو داریم.

گفتنی است این برنامه در دهه محرم هر شب 18 تا 19 از رادیو گفتگو پخش خواهد شد.

نوای لالایی حضرت علی اصغر در برنامه کتابک
مرتضی صداقت‌گو تهیه کننده در خصوص برنامه‌های تولیدی‌اش ایام محرم گفت: برنامه کتابک‌کاری از گروه کتاب رادیو فرهنگ است که به کتاب کودک و نوجوان اختصاص داده شده است و بخش مختلفی در آن از معرفی کتاب برای کودکان و نوجوانان گرفته تا خوانش کتاب‌های این حوزه تقدیم شنوندگان می‌شود.

وی افزود: به مناسب ایام محرم و روز نامگذاری حضرت علی اصغر برنامه کتابک به موضوع نغمه‌‌ها و نواهای عاشورایی به خصوص حضرت علی اصغر می‌پردازد همچنین در مورد انواع لالایی‌ها صحبت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: شعرهایی را هم استاد شهریار در خصوص عاشورا پخش می‌کنیم و کتاب ادبیات عاشورا و آداب رفتن کودکان به مجالس عزاداری در این برنامه معرفی خواهیم کرد.

این تهیه کننده درباره بخش‌های دیگر کتابک اضافه کرد: با مریم نشیبا گوینده پرسابقه رادیو و برنامه شب‌بخیر برنامه خود و کودکان در این ایام با وی گفتگو خواهیم داشت برنامه کتابک سه‌شنبه‌ها ساعت 16 با اجرای فاصله حقیقت ناصری از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار