برنامه‌های شبکه فصلی برای رادیو محرم

با امر معاون محترم صدا در سال 92 شبکه فصلی اقدام به اجرای طرح رادیو محرم در بین سایر فعالیت های این شبکه کرده است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ محرم و سالگرد واقعه عاشورا و بزرگداشت شهدای کربلا سالیان سال است که در میان اقشار مختلف جامعه ما جایگاه ویژه ای دارد و هر سال بر شور و شکوه آن افزوده می شود ؛ آن گونه که به جرأت می توان گفت محرم و عزاداری برای سید و سالار شهیدان (ع) جزو لاینفک فرهنگ بومی تمام اقوام کشورمان به حساب می آید .

این موضوع از چنان اهمیت والایی برخوردار است که مسئولان ارشد رسانه ملی را به اندیشه واداشته است تا بتوانند نیاز مخاطبان خود را در این خصوص در نظر آورند و برای تامین خاطر این مخاطبان وفادار به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)  چاره ای کنند .

 بر این اساس با امر معاون محترم صدا در سال 92 شبکه فصلی اقدام  به اجرای طرح رادیو محرم در بین سایر فعالیت های این شبکه شود و به حول و قوه الهی و توسل به ائمه اطهار (ع)  و با بهره مندی از رهنمودهای جناب آقای دکتر صوفی معاون محترم صدا یک تجربه ارزشمند در دفتر خدمات شبکه فصلی ذیل سایر اقدامات شایسته معاونت صدا ثبت شد .

امسال نیز بنا است با قوتی بیشتر و همتی والاتر رادیو محرم را به اجرا گذارده و در عرصه رسانه ملی و شنیداری در  محضر حضرت ولیعصر (عج) که صاحب اصلی این ایام عزاداری جد بزرگوارشان هستند ادای دین نماییم و در تلاشیم تا سایر نهادها و مراکز فرهنگی ، مذهبی را نیز در این مسیر به یاری و همکاری بخوانیم .شبکه فصلی برنامه های رادیو محرم را از روز یکشنبه چهارم آبان ماه مصادف با اول محرم آغاز وتا روز جمعه 93/8/16 مصادف با 13 محرم همه روزه از ساعت 6 بامداد تا 16 تقدیم عاشقان اباعبدالله خواهد کرد .

 مطابق با برنامه ریزی های سال پیش و مأموریت های شبکه کنداکتور پیش فرضی تدارک دیده شده است که برخی از برنامه های مورد نظر آن به شرح زیر است :  
1. برنامه زنده صبحگاهی با بخش هایی در موضوعات ذیل هر روز از ساعت6:30 الی 8:30 پخش خواهد شد  :

-  گزارش از تکایا و هیآت مذهبی بسیجیان ، مساجد و ...(ضبط وآماده سازی مراسم شب قبل وپخش روزانه از شبکه )

-   محرم در جبهه ها و دفاع مقدس
-   دعاها ، مداحی و روضه های محلی و عمومی
-   عزاداری های قدیمی و خاطره انگیز
-   برنامه های ویژه مساجد در محرم

 برنامه های صبحگاهی رادیو با عنوان "صبح و محرم" یکی از برنامه های ثابت خواهد بود که هر روز ضمن ارائه اطلاعات مورد نیاز روزانه در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، آب و هوا و ترفیک ساعات اولیه روز را همگام با عزاداران حسینی خواهد بود . از جمله تهیه کنندگان این برنامه آقایان بهرام رحمانی و محمد طارمی و گویندگان آن خانم فاطمه نیرومند و آقایان رضا خضرایی و رضا اسماعیلی خواهند بود .

2. تکیه عنوان برنامه ای است که بعدازظهرها از ساعت 14:30 تا 16 به صورت زنده پخش خواهد شد . برنامه تکیه برای دومین سال پیاپی هر روز از اول محرم تا سومین روز شهادت سالار شهیدان امام حسین (ع) با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه ی امروز ، ایجاد پیوند فرهنگ عاشورا با نسل جوان، بیان   واقعیت های حادثه عاشورا ، الگوسازی فرهنگی از قیام امام حسین(ع) ، بیان ضرورت ترویج دینداری و آزادگی و عدم تکثیر سبک عزاداری محرم در دیگر مناسبت های عزا وبا توجه به اینکه در سال گذشته  مورد اقبال مخاطبان شبکه فصلی و سایر نهادهای کشور قرار گرفت به حول و قوه ی الهی روی آنتن خواهد رفت که ان شاء الله در صورت ایجاد زمینه ی همکاری با سایر مراکز فرهنگی ، مذهبی  برنامه هایی در خور شأن مخاطبان محترم و مردم عزیز کشور جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش گردد و این مهم مورد توجه سرور و سالار شهیدان حضرت اما م حسین (ع) قرار گیرد .

در این برنامه بخش هایی به شرح ذیل خواهیم داشت :

-  دعوت از سخنرانان و مداحان برجسته برای حضور در برنامه
-  پخش مراسم عزاداری هیآت مختلف
-  مصاحبه با کارشناسان در خصوص تاریخ واقعه کربلا و تبیین نهضت عاشورا
 
ناهید گودرزی تهیه کننده ی برنامه تکیه در سال گذشته بود. این تهیه کننده در سال گذشته تکیه را در رادیو محرم با شوری حسینی به پا کرد ودرآن از حضور مداحان گرفته تا سخنران و کارشناسان مذهبی بخش هایی را ایجاد کرد از جمله قسمت های مورد توجه این برنامه بخش تعاملی آن یعنی قرائت پیامک های ارسالی شنوندگان بود که هر روز پیرامون موضوع برنامه دل نوشته هایی را ارسال می کردند و در برنامه خوانده می شد وسال گذشته این برنامه با حضور دو مجری ماهر رادیو شکل معنوی خاصی به خود گرفته بود.سعید بارانی و علیرضا تابان با سوز نهفته در صدای خود حال وهوایی خاصی به برنامه دادند و محفلی گرم از حضور مخاطبان را در یک تکیه رادیویی فراهم نمودند .امسال نیز قصد بر این است که از این هنرمندان در برنامه ها بهره بگیریم و تکیه رادیویی عزاداری سرور و سالار شهیدان را دوباره بنا کنیم . در این برنامه کارشناسانی از جمله حجت الاسلام مزینانی که سال پیش نیز در تکیه حضور داشته دعوت به همکاری خواهند شد .

3. پخش مقتل خوانی و روایت عاشورا به صورت سریالی هر روز نیم ساعت از ساعت 13 تا 13:30 تقدیم علاقمندان می شود . در این برنامه روایت عاشورا با صدای بهروز رضوی پخش خواهد شد .
 
4.  مشاعره محرم با عنوان آیین و آینه هر روز ساعت 9:15

5. برنامه آیین های بارانی شامل مباحث ادبی و فرهنگی در حوزه ی محرم و عاشورا همه روزه از ساعت 12 تا 12:15
 
6. ساعت 13:30 تا 14 هر روز نمایشی با موضوع محرم یا جریانات حول محرم و عاشورا پخش خواهد شد این نمایش ها از تولیدات مرکز هنرهای نمایشی رادیو خواهد بود .

7.  محرم در ایران عنوان برنامه ای است به مدت 30دقیقه که همه روزه در ایام محرم پخش می شود این برنامه را فاطمه بی تقصیر تهیه کنندگی خواهد کرد و اشکال مختلف عزاداری ، انواع نذورات و سبک های مختلف روضه را در اقوام مختلف و شهرهای کشورمان معرفی خواهند کرد .

8.  در این رادیو بخشی نیز برای پخش برنامه های برگزیده از تولیدات سالهای پیش شبکه های رادیویی اختصاص یافته است. ضمن بررسی های کامل در آرشیو معاونت صدا و شناسایی برنامه های منتخب محرم سالهای گذشته به پخش آنها اقدام خواهید کرد از جمله این برنامه ها می توان به از قاف تا قاف ، مقتل خوانی شبکه فرهنگ ،سقای آب و ادب ، آواها ونواهای محرم ، برزیگران دشت خون و آینه های بارانی اشاره کرد .

9. از جمله شاخصه های رادیو محرم امسال پخش روزانه مستند پیر غلامان که هرروز از ساعت 11 تا 11:30 پخش خواهد شد.هر قسمت از این برنامه تولید یکی از شبکه های رادیویی یا مراکز صدا و سیمای استانها در خصوص پیر غلانان مناطق مختلف کشور است که در همایش پیر غلامان امسال در خوزستان عرضه شده اند.  این شبکه در فضای مجازی با سایت خود به آدرس  www.radiofasli.ir  نیز آماده همراهی با مخاطبان است و برنامه های زنده خود را به روی این سایت به صورت تصویری عرضه خواهد کرد .

 گفتنی است؛ رادیو محرم محفلی برای خدمتگزاری خادمان حسینی است و کسانی که به نوعی می‌توانند در برافراشته نگه داشتن پرچم عزای حسینی قدمی بردارند دعوت به همکاری می شوند .


انتهای پیام/
برچسب ها: رادیو ، محرم ، عرصه ، اندیشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار