وب‌سایت اویل پرایس:

گاز طبیعی ایران، اغواکننده شرکت‌های بین‌المللی

ایران در حوزه طرح‌های گازی، عرصه مناسبی برای رقابت شرکت‌های بزرگ نفتی جهان است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت «اویل پرایس،» پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5 + 1، میزان تولید نفت‌خام در جهان افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، میزان تولید نفت‌خام در جهان از 96.6 میلیون بشکه در روز به حدود 97 میلیون بشکه در روز برسد.

اگرچه عرضه نفت‌خام ایران به بازار، تعادل عرضه و تقاضای طلای سیاه را بیش از پیش برهم خواهد زد، ایران می‌تواند عرصه رقابت را در حوزه‌های دیگر انرژی برای شرکت‌های بزرگ نفتی فراهم کند.

ایران یکی از کشورهای دارای بزرگترین ذخایر گازی درجهان است. قطر – یکی از کشور‌های حوزه خلیج فارس – اگرچه نفت‌خام اندکی تولید می‌کند، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (ال ان جی) در جهان است. این کشور با 890 هزار میلیارد مترمکعب ذخیره گاز طبیعی، سومین کشور تولید کننده گاز در جهان است. تمامی ذخایر گازی قطر در حوزه شمالی آن قرار دارد که این حوزه در کنار پارس جنوبی ایران واقع شده است.

قطر با همکاری شرکت‌های «شل» و «اکسان‌موبیل» موفق شده است این حوزه را به خوبی توسعه دهد. این درحالی است که ایران به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی و کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، از شریک خود عقب مانده است. با این حال، تولید گاز طبیعی ایران در سال 2014 (1393) با آغاز توسعه پارس جنوبی – که دارای 24 فاز است – افزایش یافت. این عملیات با همکاری شرکت «نفت و گاز پارس» انجام شد. این شرکت اکنون به دنبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در این طرح است.

علاوه بر کشورهای اروپایی، هند نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز علاقمندی کرده است. بنابر اعلام مقامات هند، قرار است  این کشور 15 میلیارد دلار در طرح‌های جدید ایران سرمایه‌گذاری کند. آفریقای جنوبی نیز در حال برنامه‌ریزی برای ورود به عرصه رقابت در حوزه انرژی ایران است.

با بالا رفتن تقاضا از سوی اروپا، آسیا و آفریقا، ایران درصدد افزایش استخراج گاز از حوزه پارس جنوبی است. پیش‌بینی می‌شود این کشور بتواند تا سال 2020 (1399) به اروپا و سایر مناطق جهان گاز صادر کند.

«اویل پرایس» در پایان نتیجه می‌گیرد: از آنجاییکه طرح‌های توسعه حوزه گازی شمال قطر در حال پایان یافتن است، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شاهد رقابت دو کشور خاورمیانه، ایران و قطر، برای صادرات گاز طبیعی به جهان خواهیم بود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار