ذوالفقاری: تقدیر از 200 سالمند نمونه کشوری در مشهد مقدس

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: 9 مهر در حرم امام رضا (ع) به مناسبت روز سالمند از 200 سالمند نمونه کشوری تقدیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان علی‌محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) در نشست خبری که به مناسبت روز سالمندان برگزار شد در خصوص این قشر از جامعه اظهار کرد: مباحث سالمندی مربوط به یک روز خاص نمی‌شود و با توجه به افزایش روز به روز سالمندان باید مشکلات این قشر از جامعه همیشه مورد توجه ویژه مسئولین مربوطه قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به این که 25 درصد سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند و بیشتر این افراد فقیر و در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند لذا ارائه خدمات به آن‌ها با مشکلات زیادی روبرو است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره)  افزود: بیش از 58 درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد تنها زندگی می‌کنند که با توجه به این موضوع بحث ازدواج سالمندی در کمیته امداد مطرح شده است که از این تعداد 60 درصد را زنان شامل می‌شود.

ذوالفقاری بیان کرد: 63 درصد سالمندان کشور در مناطق روستایی و 37 درصد آن‌ها در مناطق شهری زندگی می‌کنند که از این تعداد 41 هزار سالمند زمینگیر هستند که بسته‌های حمایتی و درمانی به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در بحث سالمندی موضوع منزلت سالمندان است و همچنین در بحث بیمه‌های سلامت آن‌ها باید قوی‌تر عمل کرد.

 معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: در حوزه حمایت‌های اجتماعی مشکل سالمندان مستأجر، سلامت و تغذیه سالمندان بسیار مهم است. مشکل اسکان سالمندان به ویژه در مناطق روستایی که مناسب سن آن‌ها نیست، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ذوالفقاری گفت: به منظور تکریم سالمندان اردوهای مشهد مقدس در نظر گرفته شده است که در روز 9 مهر در صحن حرم امام رضا (ع) از 200 سالمند نخبه کشوری با حضور مسئولین تقدیر می‌شود.

در این نشست خبری رحیمی مدیرکل بهداشت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به خدمات بهداشتی ارائه شده به قشر سالمند تحت پوشش توسط این نهاد حمایتی افزود: کل افراد تحت پوشش کمیته امداد 4.5 میلیون هستند که به تمام آن‌ها بسته‌های سلامت‌محور ارائه می‌شود، از این تعداد 1.5 میلیون شهری و 3 میلیون روستایی هستند.

وی گفت: از خدمات ارائه شده بیمه‌های پایه است که با توجه به این که تمام خدمات پزشکی کمیته امداد تحت عنوان پزشک خانواده ارائه می‌شود، تمام سالمندان تحت پوشش دارای پرونده نزد پزشک خانواده خود هستند که آن‌ها علاوه بر وظیفه درمان در مرحله پیگیری و پیشگیری نیز فعالیت دارند.

رحیمی گفت: در بحث بیمه‌های مکمل که شامل تمام خدماتی می‌شود که بیمه‌های پایه پرداخت نمی‌کنند کمیته امداد تمام سالمندان را تحت پوشش این بیمه قرار داده است که خدماتی مانند کپسول اکسیژن، ویلچر و تخت به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی افزود: به منظور تکریم سالمندان و تشویق خانواده‌ها به نگهداری از آن‌ها در خانه علاوه بر پرداخت هزینه‌های جانبی مبلغ 100 هزار تومان ماهیانه به جهت نگهداری سالمندان به خانواده آن‌‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهداشت و سلامت کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: همچنین در 5 استان کشور نقاهتگاه‌های دائم به منظور ارائه خدمات به افرادی که به جهت امور درمانی به این استان‌ها مراجعه می‌کنند، در نظر گرفته شده است که هتل آزادی در استان تهران از جمله آن‌ها است و در اکثر استان‌های کشور نقاهتگاه‌های غیردائم در نظر گرفته شده است.

در ادامه رضا نوروزی مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به رشد روزافزون سالمندی در کشور اظهار داشت: یک میلیون و 500 هزار فرد سالمند تحت پوشش کمیته امداد هستند که هر ساله به تعداد آن‌ها افزودده می‌شود که بیش از 62 درصد سالمندان کشور را زنان تشکیل می‌دهد و در کل کشور 6 میلیون سالمند وجود دارد.

نوروزی گفت: 40 درصد سالمندان کشور در چهار استان فارس، گیلان، چهارمحال و بختیاری و خراسان ساکن هستند.

وی تصریح کرد: کمیته امداد در حوزه اشتغال سالمندی که دارای توانایی فعالیت هستند، ارائه خدمات می‌دهد. در بین سالمندان کشور 30 درصد آن‌ها بین 60 تا 65 سال و 70 درصد آن‌ها بالای 65 سال سن دارند که بیشتر آن‌ها دارای توانایی کار هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار